Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

Moderator: Rhiannon

Berichten: 481

Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

Beste WSF'ers, :wink:

Elmo heeft me al wat informatie gegeven omtrent natuurkunde op het UU, en hij adviseerde mij om een onderwerp te beginnen in het café, hopelijk kunnen jullie mij helpen..

Ik zit te twijfelen tussen natuurkunde in Utrecht, en tussen technisch natuurkunde in Delft. Ik beperk me tot deze twee studies.

Zowel het uitvogelen van theorien e.d., als wel het "tastbare" natuurkunde spreekt me aan, oftewel zowel het "onderzoeken" en het "uitvinden".

Wat kan je met technisch natuurkunde, wat je absoluut niet met natuurkunde in Utrecht kan?

Zouden jullie mij kunnen voorlichten, zodat ik een bewuste keuze kan maken tussen deze twee studies? [rr]

Bijvoorbaat dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

De namen spreken natuurlijk min of meer voor zich: technische natuurkunde zal theoretisch wat minder diep gaan en wat meer aandacht besteden aan het technische/toegepaste aspect. Zie ook hier voor een beknopte uitleg of bekijk de verschillende universtiteitspagina's voor beschrijvingen. Het kan ook helpen van de verschillende richtingen de (verplichte) vakken eens te overlopen, kijk waar je interesses meer liggen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

Ik zou je overigens ook aanraden om eens op een open dag te gaan kijken! Dan krijg je vaak allerlei extra indrukken.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 481

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

Ach jah, ik weet haast zeker dat ik even blij zal zijn met beide opleidingen, wat ik eigenlijk doe is "welke opleiding is toch íetsje passender bij mij" [rr]
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

Ik zit eigenlijk met hetzelfde punt. Ik wil graag theoretische natuurkunde gaan studeren, dat is een master, maar dan moet ik bachelor algemene natuurkunde gaan doen. Nu weet ik niet of het wel slim is om algemene te doen, omdat ik dan technischere banen misloop (?).
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 481

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

Ik zit eigenlijk met hetzelfde punt. Ik wil graag theoretische natuurkunde gaan studeren, dat is een master, maar dan moet ik bachelor algemene natuurkunde gaan doen. Nu weet ik niet of het wel slim is om algemene te doen, omdat ik dan technischere banen misloop (?).
Inderdaad.. :)

Zoals ik al heb vermeld, zowel al dat interessante gebeuren kwantummechanica achtige kennis boeit me, maar ook het meer toegepaste, energie problematiek, ontwikkelen van nieuwe materialen etc

Oftewel, kan ik, in combinatie met de juiste master/minor in Utrecht zo een studie kiezen zodat ik zo goed als alle kanten op kan gaan?

Hierop zoek ik een duidelijk antwoord, en ik blijf maar zoeken [rr] Heb nog een jaar de tijd voor mn studie keuze :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

Zoals ik al heb vermeld, zowel al dat interessante gebeuren kwantummechanica achtige kennis boeit me, maar ook het meer toegepaste, energie problematiek, ontwikkelen van nieuwe materialen etc
Dat laatste zul je niet snel in een theoretische richting vinden, maar bij technische natuurkunde kom je ook wel kwantummechanica tegen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 481

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

Ik vroeg de aan mevrouw Molkenboer, de coordinator van natuurkunde aan UU, dezelfde vraag, dit kreeg ik als antwoord.
Ada Molkenboer schreef:even een snelle reactie

je zit bij technische natuurkunde dichter bij het puur technische onderzoek

kijk maar eens op hun websites wat ze doen

een groot deel daarvan is het soort toegepaste onderzoek dat bij ons ook gebeurt

zoals onderzoek aan zonnecellen

en als je voor het onderzoek nog toegepaster aan de gang wilt dan wij in Utrecht doen dan kun je ook er ook voor kiezen om je onderzoek ergens anders te doen, aan een onderzoeksinstituuut of aan een technische universiteit

ik zou het dus om willen draaien, er is eigenlijk niets dat je wel aan technische universieiteit en niet in utrecht kunt doen en er is heel veel dat je wel in utrecht en niet aan een technische universiteit kunt doen

 

als je perse in een mannenwereld wilt zitten waar weinig vrouwen rond lopen dan kun je beter naar een technische universiteit gaan, dat is eigenlijk het enige

wij hebben in verhouding meer meisjes bij natuurkunde dan elders en over de hele universiteit hebben de algemene universieiteiten veel meer vrouwen dan technische universiteiten

 

gezellige dagen
Het is namelijk zo dat ik liever in Utrecht wilt studeren, of de technische universiteiten zouden iets moeten aanbieden wat nogal anders is dan bij Utrecht, en wat mijn interesse trekt..

Mijn definitieve besluit is dus..

Natuurkunde in Utrecht [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

Goede keuze :wink:

Daar zit ik nu, mijn eerste jaar.

Ik zat eigenlijk met hetzelfde probleem:

Natuurkunde aan de UU of aan de TU/e.

Bij mij waren de voors:

* ik ben meer theoretisch dan praktisch aangelegd, onderzoek in de praktijk trekt me veel minder

* de stad Utrecht en de mensen (zoals mevr. Molkenboer, die ik nog gesproken heb op een meeloopdag alhier, al opmerkte: aan de TU zie je veel meer 'nerds' en zeer weinig vrouwelijk volk rondlopen, niet geheel onbelangrijk natuurlijk)

* de eerste drie jaar schijnen weinig te verchillen (dus de bachelor-fase), daarna kan ik alsnog de experimentele kant op als ik wil.

Ik heb momenteel ook gewoon het vak Practicum Natuurkunde, verder in het eerste jaar:

Infinitesimaalrekening (calculus), Lineaire Algebra, Speciale Relativiteitstheorie, Klassieke Mechanica, Basisvaardigheden (LaTeX, Mathematica), Meten in de Fysica (over foutenanalyse bij metingen), Elektromagnetisme, en ik vergeet vast nog wat.

Berichten: 34

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

Op een voorlichtingsdag op mijn middelbare school heb ik gehoord dat je bij de technische natuurkunde echt iets van 30% van je tijd bezig bent met experimenten enzo, en ik denk niet dat dat ook zo is op de UU en andere algemene natuurkunde opleidingen, of wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

aan de TU zie je veel meer 'nerds' en zeer weinig vrouwelijk volk rondlopen, niet geheel onbelangrijk natuurlijk)
Hahaha! Dat is lang geleden dat ik nog eens hardop moest lachen achter de pc :) .
Op een voorlichtingsdag op mijn middelbare school heb ik gehoord dat je bij de technische natuurkunde echt iets van 30% van je tijd bezig bent met experimenten enzo, en ik denk niet dat dat ook zo is op de UU en andere algemene natuurkunde opleidingen, of wel?
In België kom je zeker niet aan 30%, volgens mij nog niet aan de helft van dat, alhoewel ik er niet zeker van ben of je in België wel Technische Natuurkunde kán studeren :?: .

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

In België kom je zeker niet aan 30%, volgens mij nog niet aan de helft van dat, alhoewel ik er niet zeker van ben of je in België wel Technische Natuurkunde kán studeren :) .
Die richting bestaat hier niet echt, maar burgerlijk ingenieur natuurkunde (UGent) komt in de buurt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

klopt.

ik volg die richting.

30% lijkt me een leuke overschatting :) . 1ste bachelor: geen experimenten, 2de bachelor: 1 vak.

We hebben 1 semester die absurd veel experimenteren is (2de semester 3de bach). Voor de rest zo af en toe is. En vermits mij dat niet interesseert, ik nu heel weinig (in je hogere jaren kan je zelf wat richten natuurlijk). Eigenlijk moeten die van fysica en sterrenkunde minstens evenveel experimenteren (en als ze dat willen kunnen ze dat zelfs mer doen dan wij)

maar ik spreek me niet uit over de richtingen in nederland

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

Phys schreef:aan de TU zie je veel meer 'nerds' en zeer weinig vrouwelijk volk rondlopen, niet geheel onbelangrijk natuurlijk)
Hahaha! Dat is lang geleden dat ik nog eens hardop moest lachen achter de pc :) .
Haha, het is echt zo. Natuurlijk zal dit nooit het belangrijkste argument zijn, maar studeren is niet louter studie: ontspanning en je sociale leven is uiteraard ook belangrijk.

Zoals ik al zei heb ik, eerstejaars Natuurkunde UU, in het tweede blok meteen al het vak Practicum Naturkunde. Helaas, want ik houd niet zo van experimenten.

Ik hoop niet dat dat nog meer wordt, maar ik vrees van wel.

Het jammere hierbij is, mijns inziens, dat we nog niet veel basisvakken (over golven, elektromagnetisme, radioactiviteit enz.) hebben gehad maar er wel practica over doen. Je kunt op de uni nu eenmaal niet de slingertijd gaan meten met een stopwatch o.i.d., maar ik zou het slimmer vinden om pas in het 2e jaar practicum te doen.

Want nu mis je toch echte kennis over de stof, buiten de oppervlakkige VWO-kennis.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Technisch natuurkunde en "algemene" natuurkunde,..

Op een voorlichtingsdag op mijn middelbare school heb ik gehoord dat je bij de technische natuurkunde echt iets van 30% van je tijd bezig bent met experimenten enzo, en ik denk niet dat dat ook zo is op de UU en andere algemene natuurkunde opleidingen, of wel?
ik heb dit jaar maar 6 studiepunten echt practicum. 10% dus. Ik houd zelf ook niet van praktisch gerichte vakken en ik ben helemaal geen nerd denk ik :) Dus waarom ik voot TU koos is mij nog niet duidelijk. Als ik er geen vrienden had gemaakt, zou ik zo naar een dichterbij gelegen uni gaan. (amsterdam of UU dus).

En die mail naar UU is alles behalve objectief natuurlijk :)

Reageer