[Mechanica] Geen arbeid / wel energie?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 7

[Mechanica] Geen arbeid / wel energie?

Hallo,

Ik vroeg me hetvolgende af:

Stel, je houdt met je armen naar voren gestrekt een paar kilo materiaal vast. Nu geldt volgens W=F*r dat, als je je armen stil houdt, er geen arbeid verricht wordt. Geen arbeid -> geen energie omzetting.

Toch kost het mij energie om mijn armen in deze positie te houden. Dus wordt er toch energie omgezet...

Waar zit de denkfout?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Mechanica] Geen arbeid / wel energie?

Energie is de arbeid die je moet verichten om een voorwerp in die toestand te krijgen en daar te houden. Uit fysisch standpunt verricht je geen arbeid (uit taalkundig standpunt wel), maar je geeft dat wat je vasthoudt potentiële energie en die energie komt uit wat jij die morgen had gegeten.

Berichten: 255

Re: [Mechanica] Geen arbeid / wel energie?

Je doet inderdaad geen mechanische arbeid. Echter zul je wel chemische arbeid (als dit al een bestaand woord is). Want er wordt energie omgezet in je lichaam (bv suiker verbrand)

Je geeft wat je vasthoudt potentiele energie klopt niet, het heeft al potentiele energie, je zorgt er alleen voor dat het zijn potentiele energie behoudt door een kracht te leveren, je levert er geen (mechanische ) energie aan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica] Geen arbeid / wel energie?

TDM-physics schreef:Hallo,  

Ik vroeg me hetvolgende af:

Stel, je houdt met je armen naar voren gestrekt een paar kilo materiaal vast. Nu geldt volgens W=F*r dat, als je je armen stil houdt, er geen arbeid verricht wordt. Geen arbeid -> geen energie omzetting.  

Toch kost het mij energie om mijn armen in deze positie te houden. Dus wordt er toch energie omgezet...

Waar zit de denkfout?
Een regelmatig terugkerend probleem. Ik denk dat er een methode is om daar eens en voor altijd doorheen te raken. Denk eens economisch in termen van rendement. Die paar kilo materiaal, kun je een minder vermoeiende methode verzinnen om die op hun plaaats te houden? Bijvoorbeeld ophangen aan het plafond, of op een kast leggen.

Kortom, het is een kwesite van rendement. En zolang jij die boeken alleen maar vasthoudt is het rendement van je spier-energie nul. Want die kast doet het voor niks.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer