complex metalen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 39

complex metalen

Wie kan mij wat vertellen over complex metalen, en de bijbehorende kleuren. Ik kreeg namelijk een bruine kleur bij de reactie tussen CH3COO- en Fe(III)-ionen. Ik vraag mij nu af hoe dit zit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: complex metalen

Er bestaan heel veel complexen (chelaten) van metalen met organische stoffen (liganden). De beroemdste zijn de rode bloedkleurstof hemoglobine (met Fe) en het bladgroen chlorophyl (met Mg). EDTA wordt voor titraties gebruikt. Staat ongetwijfeld ergens in je theorieboek.

Het betreft meestal/altijd (weet ik niet zeker) een verbinding tussen een Lewis zuur en een Lewis base. FeCL3 is een Lewis zuur.

De liganden zijn zogenaamde Lewis basen en hebben een vrij elektronenpaar, zoals de bijvoorbeeld N-atomen in hemoglobine en chlorophyl, of het O-atoom in acetaat of in andere liganden weer andere atomen met vrije elektronen.

De ontstane binding tussen metaal en ligand-atoom (met vrije elektronen) is een covalente binding, geen ionogene. Het aantal ligandbindingen hoeft dan ook niet overeen te komen met de ionogene lading van het toegevoegde metaalion in het Lewis zuur.

Ik weet niet of een bepaald metaal altijd een complex met dezelfde kleur geeft, netzomin of dit afhankelijk is van de pH. Bloemkleurstoffen kunnen ook complexen zijn. Je zult zelf wat moeten googlelen als dat is wat je wilt weten.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 61

Re: complex metalen

De oorspronkelijke vraag gaat over azijnzuur en Fe(III). Dat is géén chelaat. Chelaten ("klauwverbindingen") zijn afgeleid van EDTA. Daarin worden de metalen sterker gebonden. De bruine kleur van ferriacetaat (want dat is de stof die in het oorspronkelijke bericth wordt genoemd ) komt door hydrolyse van het zout. Ferriacetaat is een zout van een zwakke base en een zwak zuur.

Berichten: 1.379

Re: complex metalen

Wat denkt U van een bruine, colloidale Fe (III)(OH)3 oplossing als gevolg van een alkalische omgeving? Soms zijn die deeltjes zo klein dat ze gewoon door een papierfilter heen lopen. Na het toevoegen van een klein beetje ammoniumnitraat treedt er dan coagulatie op en kan de bruine stof wel af gefiltreerd worden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer