[Magnetisme] Wat is magnetisme?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

[Magnetisme] Wat is magnetisme?

Ik weet wel dat het een onnozele vraag is waar het antwoord van is: aantrekken van ijzer. Dat antwoordden de mensen aan wie ik het vroeg maar dan vraag ik: Waarom trekt een magneet ijzer aan? welke soort van energie zit er daar in? Hoe ze eruit te halen? en Komt magnetisme ook voor bij andere stoffen?

Juisst achter de examenperiode vond ik een paar magneetjes die gewoon supersterk zijn en een magnetisc veld hebben van pakweg 30 centimeter omdat ze sterk genoeg waren om elkaar om te draaien met die afstand ertussen.

En ik wou weten wat zijn die stalen die daar uitkomen? (kweetwel magnetishe stralen maaar uit wat bestaan ze?)
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Magnetisme] Wat is magnetisme?

Zoals gewoonlijk is wikipedia your friend: http://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetisch_veld (zie vooral de alinea "Magnetisme in materialen").

De "magnetische stralen" bestaan volgens mij uit de krachtoverbrengende deeltjes van de electromagnetische kracht, fotonen dus.

Met andere woorden: een soort licht [rr]
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Magnetisme] Wat is magnetisme?

De "magnetische stralen" bestaan volgens mij uit de krachtoverbrengende deeltjes van de electromagnetische kracht, fotonen dus.
Daar kan ik niet helemaal mee mee. Ik vind dat de andere 'deeltjes' die wij fotonen noemen toch teveel afwijken hiervan. Het is in ieder geval niet een vorm van energie, beweegt zich ook niet rechtlijnig en vertoont voorzover ik weet geen golfkarakter.

Maar vraag me niet wat het wél is. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: [Magnetisme] Wat is magnetisme?

Het zijn een beetje rare dingen, vaak worden ze 'virtueel' genoemd... deeltjes die als zodanig wel voorkomen als mediator van een kracht, maar daarbij niet 'los' te observeren zijn. Meer iets voor moderne natuurkunde?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: [Magnetisme] Wat is magnetisme?

dat wat in wikipedia stond vroeg ik niet echt maar ik vroeg uit wat dat die "stralen" bestaan.

En als dat dus virtuele deeltjes zijn, wat zijn ze dan? en hoe kunnen die magneten die opwekken? en raakt zo'n magneet ooit "plat?"
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: [Magnetisme] Wat is magnetisme?

Wat is eigenlijk zo bijzonder aan ijzer dat deze gevoelig voor magnetisme is in tegenstelling tot bijvoorbeeld goud?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Magnetisme] Wat is magnetisme?

Behalve ijzer ook nog kobalt en nikkel, alledrie gebroederlijk naast elkaar in het periodiek systeem, nrs 26, 27 en 28, en neodymium, nr 60. Met neodymiumlegeringen als neodymium-ijzer-borium worden die supersterke kleine magneetjes gemaakt. .

Basisuitleg: een elektron is rond een atoom bewegende lading. Bewegende lading veroorzaakt een magneetveld. De magneetvelden van alle elektronen gezamenlijk heffen elkaar (grotendeels) op. Als je van de achtergrond van dat magnetische veld van rondcirkelende elektronen meer wil weten kun je hier terecht:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=139675#139675

Die magnetische metalen hebben de eigenschap dat dat nettoresultaat nogal afwijkt, en dat al die atomen bovendien als kleine magneetjes in een ander magneetveld te richten zijn, zodanig dat ze blijven staan en zo gezamenlijk een magneetveld opwekken.

En vraag me niet naar het waarom daarvan, want dat weet ik ook niet. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer