[Scheikunde] Van ph naar kz.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[Scheikunde] Van ph naar kz.

Ik heb bij scheikunde een proef moeten doen, hierbij moest is de ph van een stof meten.

Meet zorgvuldig de pH van de oplossing met de pH-meter en bereken vervolgens de kz waarde uit de gemeten pH.

Ik heb een pH van 1,35 gemeten, nu moet is dus de Kz berekenen maar ik heb echt geen idee hoe dat moet.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] Van ph naar kz.

pH = concentratie van je H+ ionen.
\(Kz=\frac{[Zuu\rrest] \cdot [H^{+}-ionen]}{[zuur]}\)
Nu is het enkel nog aan jou om je reactievergelijking op te stellen.

Stel nu dat je zoiets krijgt: Zuur -> 1 zuurrest + 1 H+ dan weet je dat de concentratie van je zuurrest gelijk is aan de concentratie H+ ionen en dan kan je netjes je Kz uitrekenen.

Berichten: 16

Re: [Scheikunde] Van ph naar kz.

maar hoe kan ik de zuurrest en zuur weten als ik niet weet van welke stof het is dan? want het gaat er juist om dat ik met de Kz bepaal welke stof het was... (ik kan dan tussen 6 stoffen kiezen.)

Sorry als het een hele domme vraag is [rr] ik ben namelijk echt slecht in dit zuur/base hoofdstuk...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] Van ph naar kz.

Je weet toch de hoeveelheden die je gebruikt hebt (hoop ik, anders lijkt dit niet oplosbaar)?

Berichten: 16

Re: [Scheikunde] Van ph naar kz.

owja, klopt! :?: ik heb het al [rr]

Heb je toevallig ook zo'n schematje voor de Kb die moet ik namelijk nu ook berekenen voor een andere vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] Van ph naar kz.

Voor basen ligt het een klein beetje moeilijker om vanuit de pH te vertrekken.

Nu heb je de concentratie OH- ionen nodig, Vermits pH + pOH = 14 kan je daarmee de concentratie OH- ionen berekenen.

Dan is de reactievergelijking:

B + H2O <=> BH+ + OH-

Dan is:
\(K_{b}=\frac{[BH^{+}] \cdot [OH^{-}]}{[B]}\)
[rr]

Berichten: 16

Re: [Scheikunde] Van ph naar kz.

het is me gelukt [rr]

Ik had nu nog 1 vraagje, als ik door helder kalkwater koolstofdioxidegas laat lopen. Wat is dan de neerslagreactie die er ontstaat?

En als je dan een overmaat van CO2 krijgt wordt de stof weer helder, welke reactie is dat?

Badankt dat je me zo helpt! :?:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Van ph naar kz.

tip: google "Ca(OH)2 +CO2" (inclusief de aanhalingstekens)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: [Scheikunde] Van ph naar kz.

ok, nu heb ik Ca(OH)2 + CO2 --> CaCO3 + H2O als neerslag reactie. Maar nu moet er volgens mijn boek( na het toevoegen van een overmaat CO2 ) CaHCO3 ontstaan (een nagenoeg heldere stof) , wat is dit voor een reactie dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Van ph naar kz.

overmaat CO2 en water:

google "CO2 + H2O"

http://www.xena.ad/lcf/e338/co2data.htm

2H2O+CO2 → HCO3-+H3O+

verder googlen met reactievergelijkingen levert me zo gauw niks meer op, dan maar wat anders geprobeerd:

google calcium carbonate bicarbonate

wiki:
Calcium carbonate will react with water that is saturated with carbon dioxide to form the soluble calcium bicarbonate.

CaCO3 + CO2 + H2O → Ca(HCO3)2  

This reaction is important in the erosion of carbonate rocks, forming caverns, and leads to hard water in many regions.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer