apparaten plaatsen op magnetron

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 10

apparaten plaatsen op magnetron

twee jaar stond onze draagbare telefoon op de magnetron en begon na die periode rare storingen te vertonen. de man uit de electrozaak beweerde dat de oorzaak was dat we hem niet op de magnetron mochten plaatsen. eerst geloofde ik hem niet met zijn uitleg, maar net 1 jaar geleden kochten mijn grootouders een "wireless cable TV transmitter", die net vandaag (na slechts 1 jaar) ook de brui eraan gegeven heeft. nu begin ik toch stilaan te vermoeden dat apparaten plaatsen op magnetron echt wel schade kan aanrichten aan electronische apparaten.

wat mijn vraag is:

- heeft iemand dezelfde ERVARINGEN met apparten die vroegtijdig raar beginnen te doen door ze op de magnetron te zetten?

- over schadelijke stralen uit magnetrons doen zich de wildste verhalen voor, waar ik tot op vandaag ook niet in geloofde. Moet ik mij nu toch zorgen beginnen maken?

Berichten: 510

Re: apparaten plaatsen op magnetron

Een magnetron heeft een kooi van faraday, deze kooit houdt als het goed is de straling binnen de magnetron. Misschien was er een lek in deze kooi?

Berichten: 10

Re: apparaten plaatsen op magnetron

het gaat over twee verschillende magnetrons telkens van een verschillend en gerenomeerd merk, dus als er een lek in zou zijn zou het mij ten zeerste verbazen (en verontrusten!), maar ik begin nu echt stilaan te twijfelen.

iemand met dezelfde ervaringen?

Berichten: 226

Re: apparaten plaatsen op magnetron

Je hoeft niet bang te zijn voor lekkende microgolven. Die blijven echt wel binnen.

Ik denk dat de storing wordt veroorzaakt door het magnetisch veld.

Re: apparaten plaatsen op magnetron

Wij hebben een elektronische weegschaal in de keuken.

Als wij iets af wegen en de magnetron is in werking, dan slaat de weegschaal op hol. De waardes op het elektronische display van de weegschaal verspringen. Ik denk dat het gebruik van de magnetron geen positieve invloed heeft op electronische apparaten die in de directe omgeving van de magnetron aanwezig zijn.

De weegschaal staat ongeveer 1 meter van de magnetron vandaan.

Berichten: 10

Re: apparaten plaatsen op magnetron

Ik denk dat de storing wordt veroorzaakt door het magnetisch veld.
Kan je dit wat verduidelijken ? met een tekening ofzo ? hoe wordt dit magnetisch veld dan opgewekt ?

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: apparaten plaatsen op magnetron

"This device complies with part 15 of the FCC rules. Operation is subject to the following two conditions:

1 This device may not cause harmful interference and

2 This device must accept any interference received, including interference that may cause undesired operation."

Dat staat op mijn grafische rekenmachine en volgens mij hoort dat bij de meeste electronisch apparaten.

Ik weet iig dat wij een radio vlak boven de magnetron hebben hangen, deze doet het na toch ruim een half jaar nog goed en heeft geen merkbare storing van de magnetron. De radio die we hiervoor in de keuken hadden heeft toch meer dan 5 jaar naast de magnetron gestaan en die doet het over het algemeen nog steeds goed behalve een paar ouderdomskwaaltjes want de radio zelf is veel ouder dan 5 jaar.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 108

Re: apparaten plaatsen op magnetron

ik heb mijn pc scherm achter de magnetron staan (met een muur tussen :-)) maar telkens mijn moeder die aanzet schudt het beeld echt raar en moeilijk om te lezen

Re: apparaten plaatsen op magnetron

inderdaad, het probleem van de magnetron met een digitale weegschaal hebben wij ook.

zolang onze magnetron niet aanstaat, werkt de weegschaal perfekt, vanaf het moment dat we deze wel aanzetten, slaat ons display van de weegschaal ook op hol.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: apparaten plaatsen op magnetron

Een magnetron kan wel storingen veroorzaken, maar geen apparatuur kapot maken (bij normaal gebruik)

Re: apparaten plaatsen op magnetron

Cardiologen raden mensen met een pace maker absoluut af in de nabijheid v e magnetron in werking te komen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: apparaten plaatsen op magnetron

zie hierboven: dan kan een storing ook flink wat kapot maken.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer