proefjes gezocht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

proefjes gezocht

hallo,

ik maak een eindwerk: "zout nader bekeken"

het is de bedoeling dat ik ook enkele proeven doe in verband met zout.

ik heb al de hoeveelheid zout in zeewater bepaalt ...

weet er iemand nog proefjes die je kan doen.

het maakt niet uit of het moeilijke of gemakkelijke proefjes zijn.

je zou me inorm helpen. :wink:

groetjes lien

Moderator (Bart): Eenmaal een topic openen is genoeg

Re: proefjes gezocht

Neem een flesje met wat zoutzuur HCl en een flesje met wat ammoniak.Ontstop ze en houd ze recht met de openingen tegen elkaar.Als je nu over de openingen blaast komt er een witte wolk te voorschijn.Die bestaat uit fijn verdeelt ammoniumchloride.

Neem een wat hoog bokaal en leg op de bodem een stukje marmer,naast een kaarsje die je doet branden.Druppel wat zoutzuur op het marmer en er ontstaat CO2.Dit gas is niet brandbaar en zwaarder dan lucht.De lucht wordt weggeduwt en de kaars dooft.Je zou ook een brandend kaarsje aan een ijzerdraad in het bokaal kunnen laten zakken.Calciumcarbonaat werd omgezet in calciumchloride.

Zorg dat je geen zoutzuur of ammoniak op je kleren of in je ogen krijgt.Gebeurd het toch dan moet je vooral je oog ogenblikkelijk langdurig spoelen met veel water en een oogarts raadplegen.Wil je veilig aan chemie gaan doen,draag dan steeds een veiligheidsbril.Ongelukjes verpesten een mooie hobby.

Berichten: 364

Re: proefjes gezocht

je toont aan dat de massadichtheid van zeewater 1030 kg/m³ is door een bokaal te vullen voor de helft met zeewater (of kraanwater met de juiste dosis nacl toegevoegd. giet voorzichtig de andere helft vol met gewoon water. als je er nu een ei in legt zal het in het midden blijven drijven.

op het zout water, onder het zoet

Re: proefjes gezocht

Zeer mooi!De hele truc steunt er op dat het zout- en zoetwater niet worden gemengd.Ik zou boven op het zeewater een blad papier leggen en zeer langzaam het zoetwater er op gieten.Dan kun je het papier er voorzichtig uitvissen.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: proefjes gezocht

Dit is een hele simpele proef die al aan het begin van de 3e wordt behandelt. Maar hij werkt wel.

Je mengt zout met stoffen die daar op lijken.(suiker, poedersuiker,meel enz) En dan moet je dit scheiden.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...


Re: proefjes gezocht

informatie over zout

http://www.zout.be/

Reageer