Positieve geluiden

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Positieve geluiden

Soms zijn er momenten dat ik wel eens behoefte heb aan een positief geluid. Dan kan ik er even niet meer tegen om te horen of te lezen dat de mens van nature zo vreselijk slecht is en dat het dus logisch is dat de wereld langzaam maar zeker naar de knoppen gaat.

Ik wordt wel eens naïef genoemd of uitgelachen omdat ik in het goede in de mens wil blijven geloven. Omdat ik alsmaar met positieve verhalen kom aandragen die vervolgens tot op het bot ontleed worden om mij duidelijk te maken dat hetgeen ik als positief beschouw eigenlijk negatief gezien moet worden.

Dan wordt ik koppig, want ik wil graag optimistisch blijven, iets wat door de sterker wordende cynische stemmen steeds moeilijker wordt. Ik geloof dat er iets dreigt te verdwijnen in onze wereld: de hoop. En dat vind ik erg. Zonder hoop is er geen energie meer om iets te doen aan misstanden. Goed, ik zou hier nog veel meer over kunnen zeggen, en misschien doe ik dat nog wel eens, maar niet nu.

Nu wilde ik eigenlijk alleen maar een speciale topic starten voor positieve, waargebeurde verhalen. Gebeurtenissen of -nisjes die we persoonlijk hebben meegemaakt of via andere weg hebben meegekregen en die ons hoopvol stemmen met betrekking tot het goede in de mens.

Aanleiding tot dit alles was Dorothy Stang, die ik vanochtend in een artikel over het Braziliaanse regenwoud in het National Geographic Magazine tegenkwam. Ik probeerde te bedenken wat iemand ertoe beweegt om te doen wat zij deed. En kwam tot de conclusie: hoop.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 249

Re: Positieve geluiden

Mijn cynisme wil nog wel eens wankelen wanneer ik verhalen hoor over vrijwilligerswerkers en de voedselbank. Waar ik dan ook veel ontzag en respect voor heb. Jammer genoeg merk ik zelf dat wanneer ik iets goeds doe dat dit zeer afhankelijk is van mijn stemming en dat het moeilijker wordt.

Hoop & Simon Wiesenthal, om de een of andere reden horen deze twee, imho, ook bij elkaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 267

Re: Positieve geluiden

Ik weet niet of dit wel echt in deze topic past, maar ik zag vandaag een berichtje op CNN dat ik wel mooi vond: http://edition.cnn.com/2007/US/01/03/subwa...e.ap/index.html
There we were, two men against an army. Boy, did we beat the hell out of those two guys.

Berichten: 4.546

Re: Positieve geluiden

een mooi berichtje, maar ik wordt altijd heel depri als ik kijk naar de toestand van ons thuis en onze buren (alle andere dieren). toch heb je inderdaad gelijk dat we hoop moeten houden, hoop dat het wel goed komt. maar hoop alleen is lang niet genoeg, het wordt tijd dat de mens zn ogen eens opendoet en zn bek opentrekt ipv van af te wachten tot een ander het doet. we moeten ons niet achter iemand scharen, we moeten rondom elkaar verzamelen (als je begrijpt wat ik bedoel) en als 1 man schreeuwen: dit pikken we niet meer! we moeten zorgen dat men niet meer om ons heen kan, de mensheid uit de slop trekken (atm zijn we uitschot) om een waardige buur te zijn voor onze planeet. wij noemen ons speciaal, one of a kind en vooral "beschaafd" maar daar is op dit moment amper wat van te merken (ik heb het over de grote schaal), we kunnen ervoor zorgen dat deze benamingen terecht worden. maar hoe doen we dat, hoe kunnen we onze omgeving laten omslaan. hoe kunnen we de handen ineenslaan, hoe kunnen we een massief tegenwicht vormen, waar halen we de moed vandaan om onze smoel open te trekken? ik weet het niet, ik blijf altijd maar hopen dat we een antwoord vinden en ook hoop ik dat 2007 hét jaar wordt waarin ons dat lukt!

hoop is belangrijk, maar afwachten is lang niet genoeg :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Positieve geluiden

Assi, hoop en afwachten hoeven niet hand in hand te gaan. Dat is nu juist de kern van mijn "pleidooi". Hoop behelst m.i. niet inactiviteit/passiviteit. Hoop is m.i. juist iets dat tot daden aanzet, een motivatie om ergens iets aan te willen doen. Omdat de overtuiging dat daden "zin" hebben de stap naar diezelfde daden makkelijker maakt. Jezelf laten overweldigen door het gevoel van "vechten tegen de bierkaai" is nu juist een proces waarbij je alle hoop laat varen.

Laatst bezocht ik de website van Susan Blackmore waardoor mijn aandacht werd gevestigd op Edge:
Edge Foundation, Inc., was established in 1988 as an outgrowth of a group known as The Reality Club. Its informal membership includes of some of the most interesting minds in the world.  

The mandate of Edge Foundation is to promote inquiry into and discussion of intellectual, philosophical, artistic, and literary issues, as well as to work for the intellectual and social achievement of society. Edge Foundation, Inc. is a nonprofit private operating foundation under Section 501©(3) of the Internal Revenue Code.
Edge heeft elk jaar een annual question die vervolgens door vele gerenommeerde wetenschappers wordt beantwoord. Dit jaar is de vraag: "what are you optimistic about?" Een vraag die goed in deze topic past. Lees hier de antwoorden: http://edge.org/q2007/q07_index.html .
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 4.546

Re: Positieve geluiden

Daarom zei ik ook
hoop is belangrijk, maar afwachten is lang niet genoeg
:)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer