expansievat grootte

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 35

expansievat grootte

ik heb onlangs een nieuwe verwarmingsketel laten plaatsen en die heeft een ingebouwd expansievat.

Nu merk ik dat ik regelmatig water moet bijsteken.Nochtans heb ik geen lekken.

Mag ik een tweede expansievat op de cv kring zetten teneinde minder regelmatig te moeten bijvullen?

Ik vermoed ook dat de capaciteit van het ingebouwde expansievat te klein is

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: expansievat grootte

Wat je zegt kán niet. Als je regelmatig water moet bijvullen heb je ontegenzeggelijk wél een lek. Daar verandert de capaciteit van je expansievat niks aan. Tenzij die zo klein zou zijn dat je regelmatig over maximumdrukken van onderdelen heen gaat, waardoor water toch uitgeperst wordt hoewel dat bij normalere drukken niet zou gebeuren. Maar lekken doet het hoe dan ook. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 35

Re: expansievat grootte

kan zijn maar nu moet ik ongeveer om de maand druk bijsteken,

en ik denk dat als ik een compensatievat extra zet dat dan om de twee maand wordt, gezien het compensatievolume dan verdubbelt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: expansievat grootte

Je kunt beter dat lek zien te vinden. Óf het dicht zichzelf door oxidatie of zo, óf het wordt erger en erger. Maar er is overigens niks technisch op tegen om een groter expansievat te monteren, al pak je er bij wijze van spreken een van 1 km³. Je spant alleen het paard achter de wagen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 249

Re: expansievat grootte

Het zou misschien kunnen zijn dat het expansievat zelf kapot is.

Deze loopt dan vol met water, bij het stoken wordt de druk hoger en loopt er water uit het systeem weg, via het overstort/overdruk ventiel ('k geloof dat je zoiets zo noemt). Steeds loopt er een beetje weg, vervolgens moet je na verloop van tijd weer water bijvullen.

:)

edit:

Wanneer de druk van het systeem af is dan zou het expansie vat hol moeten klinken, bij druk op het systeem dan klinkt het vol. Maar of dat duidelijk te horen is, is proef ondervindelijk [rr]

Berichten: 582

Re: expansievat grootte

Iets dergelijks heb ik gehad. In 1991 een nieuw huis gekocht incl. ketel.

Steeds , na maanden, moets er een klein beetje water bij omdat de druk wegviel en de ketel niet meer brande. Niet veel aandacht aan geschonken aan het probleem.

Ik heb nooit een lek kunnen vinden.

In 2003 was de ketel op. Tenminste ik wilde niet meer reparaties verrichten.

Toen ik de ketel uit elkaar haalde zag ik dat het lek binnen de ketel zat door kalk en groene uitslag van koperoxide. De warmte zorgde ervoor dat het water verdampte en je nooit een lekkage kon zien.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 138

Re: expansievat grootte

koen999 schreef:ik heb onlangs een nieuwe verwarmingsketel laten plaatsen en die heeft een ingebouwd expansievat.  

Nu merk ik dat ik regelmatig water moet bijsteken.Nochtans heb ik geen lekken.  

Mag ik een tweede expansievat op de cv kring zetten teneinde minder regelmatig te moeten bijvullen?  

Ik vermoed ook dat de capaciteit van het ingebouwde expansievat te klein is
bij een normaal woonhuis ziet men vaak een expansievat met een capaciteit van ongeveer 18 liter en 0,5 bar voordruk.

De diameter is dan ongeveer 25 cm en de hoogte ongeveer 30 a 35 cm.

De werkelijk benodigde capaciteit hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid warm ketelwater wat in omloop is, m.a.w. van het aantal radiatoren dat meedraait.

Het is dus best mogelijk dat het ingebouwde expansievat te klein is, alleen zou je dat eigenlijk pas moeten merken onder zware omstandigheden met extreem lage buitentemperaturen wanneer het ketelwater dus een hoge temperatuur heeft.

Een andere mogelijkheid is dat het ingebouwde expansievat geen voordruk meer heeft of dat de membraam lek is.

Aan de gaszijde van het vat zit meestal een autobanden ventiel.

Wanneer je hierop drukt moet er normaal stikstofgas ontsnappen, komt er niks uit dan is inderdaad de voordruk weg.

Komt er water uit dan is het membraam lek.

Voorts is er uiteraard niks op tegen om op de retourleiding bij de ketel een 2e vat te plaatsen.

Reageer