Gezonde voeding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Gezonde voeding

Tegenwoordig krijg je meer dan genoeg reclame te zien waarin zogezegde gezonde voeding word aangeboden omdat er minder vetstoffen inzitten of dergelijke.

Daardoor begin ik mij af te vragen, wat is uitgezonderd van groenten en fruit eigenlijk gezond eten?

Ik denk dat vis ook nog gezond is, maar verder weet ik niets meer dat gezond kan zijn, weten jullie misschien meer voorbeelden van gezond eten?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gezonde voeding

Wat is je definitie van gezond?

Gegeven is dat je een aantal stoffen nodig hebt en binnen dat dieet past erg veel. Voorbeeld: ook de altijd omstreden vetten heb je nodig, dus een dieet zonder vet is ook niet gezond..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Gezonde voeding

In de film, 'supersise me' was er sprake van een school waar de kinderen enkel nog gezond te eten kregen.

Een goede vraag eigenlijk is wat je eigenlijk nodig hebt en hoeveel daarvan dagelijks.

En daar zou je dan beter voedingswaren op kunnen plakken.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 12.262

Re: Gezonde voeding

Gezond eten is denk ik meer een totaalplaatje, je kunt nauwelijks bepaalde voedignsmiddelen bestempelen als gezond of ongezond. Zo lang je bij elkaar maar alles binnen krijgt wat je nodig hebt, en (in de zin van calorien) niet meer dan dat, is het niets aan de hand.

Wat die film betreft: Het is komisch, maar geen zinnig experiment om aan te tonen dat fastfood ongezond eet. Wel dat het ongezond is om 3x meer calorien te eten dan je nodig hebt, maar dat wisten we allemaal al, denk ik.
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Gezonde voeding

Benm schreef:Gezond eten is denk ik meer een totaalplaatje, je kunt nauwelijks bepaalde voedignsmiddelen bestempelen als gezond of ongezond. Zo lang je bij elkaar maar alles binnen krijgt wat je nodig hebt, en (in de zin van calorien) niet meer dan dat, is het niets aan de hand.

Wat die film betreft: Het is komisch, maar geen zinnig experiment om aan te tonen dat fastfood ongezond eet. Wel dat het ongezond is om 3x meer calorien te eten dan je nodig hebt, maar dat wisten we allemaal al, denk ik.
Klopt. Ik denk dat je die film meer als een vorm van protest moet zien dan als een serieus bedoeld onderzoek.

Iha zijn voedingsmiddelen niet gezond of ongezond maar gaat het om de verhouding van alle voedingsstoffen die je nuttigt.

Vitaminen: Sommige vitaminen zijn zelfs bij hoge dosissen niet toxisch (C en de meeste B-vitaminen), sommige vitaminen zijn wel toxisch bij hoge dosissen.

Als je geen pillen slikt dan zal je niet te veel binnen krijgen. Wel is een dreigend gevaar dat ze aan steeds meer voedingsmiddelen vitaminen toevoegen om de indruk te wekken dat ze daarmee gezonder zouden worden.

Bij vitaminen gaat het er (iha?) om dat je een minimumhoeveelheid binnen krijgt, meer dan die minimumhoeveelheid is zinloos. Of jouw lichaam excreteert het (urine, ontlasting), of het lichaam kan het niet zo makkelijk verwerken en het werkt toxisch. Zolang je maar ziet dat je voldoende binnenkrijgt (iedereen kan het makkelijk opzoeken) is het goed.

Van groenten en fruit kan je bijna niet te veel eten, ik zou daarom durven te stellen dat ze altijd gezond zijn. Wel zou het fruit mogelijk wat schadelijk voor de tanden kunnen zijn als je niet goed poetst. Gaatjes ontstaan door de combinatie van zuur en suiker (fruitsap is dus een ideaal recept voor gaatjes als je niet goed poetst. Ik heb eens gelezen dat poetsen direct na het drinken van fruitsap ook weer slecht zou zijn omdat het etsend werkt op het glazuur, ik weet niet ofdat dit waar is. Voor de zekerheid doe ik het maar niet).

Koolhydraten/eiwitten/vetten: Hier gaat het erom dat je de juiste verhouding binnenkrijgt. De eiwitten dienen vooral als bouwstof maar kunnen ook verbruikt worden om energie uit te halen, de vetten en koolhydraten dienen vooral als energiebron maar worden ook in geringe mate als bouwstof gebruikt (membranen bijvoorbeeld).

Wat betreft de eiwitten is het belangrijk dat je voldoende van de essentiële aminozuren binnenkrijgt die jouw lichaam niet zelf kan aanmaken. Hiervoor moet je voldoende vlees/vis/soja/quorn en dierlijke producten eten.

Wat betreft de vetten is het belangrijk dat je de juiste vetzuren binnenkrijgt. Plantaardige vetten zijn in het algemeen gezonder dan de dierlijke vetten, de visvetten (omega-3 is op dit moment een hype) zijn in het algemeen gezonder dan de vleesvetten.

Niet te vergeten: je moet ook minstens 2 liter water per dag drinken. Wanneer je sport of veel zweet uiteraard nog meer.
Daardoor begin ik mij af te vragen, wat is uitgezonderd van groenten en fruit eigenlijk gezond eten?  
Hier is dus geen antwoord op mogelijk. Het gaat om de combinatie van alles wat je eet. Ook al het zoete en vette is niet ongezond maar daar eet je het beste niet te veel van. Pure chocolade schijnt zelfs zeer gezond te zijn als je daar dagelijks een kleine hoeveelheid van eet.

Zo uit mijn hoofd eet de modale mens te weinig groenten en fruit (beiden zijn nodig!), te veel vet en suikers (hagelslag, koek, snoep), te weinig koolhydraten zoals in 'aardappelen, rijst en deegwaren' voorkomen (het 'gewone' suiker is ook een koolhydraat), te weinig vis en te veel vlees, te veel zout, te weinig water en te weinig melkproducten.

Ook een goede tip is om geen dierlijke margarine en frituurvet te gebruiken. Gebruik plantaardige boter (technisch gezien geen boter :wink: ) en plantaardige olie.

Berichten: 3.165

Re: Gezonde voeding

Over die reclame, neem dat met een grote korrel zout.

Als je niets tekort komt ga je iha ook niet gezonder worden van die 'gezonde' voedingsmiddelen.

Voorbeelden:

- Becel wat cholesterolverlagend zou werken. Als jouw cholesterol niet te hoog is heb je er niets aan.

- Die yoghurtdrank of zoiets met bacterieën voor de darmflora. Als je zelf al voldoende van die bacterieën hebt dan heb je er niets aan.

- Yakult. Het zal best veel nuttige voedingsstoffen bevatten. Als je gewoon gezond ontbijt en luncht dan heeft het geen enkele toegevoegde waarde.

Nog zo'n fraai iets. Ze hebben een tijd calorierijke voedingwaarden aangeprezen als voedingswaren die je veel energie geeft (sommige merken doen het helaas nog steeds, Kellogs en Nutella). Het is natuurlijk een eufemisme voor dat het calorierijk is, als je er veel van eet wordt je er dus dik van. Kellogs gebruikt een tijger als symbool voor het energierijke en zo krijgt het voor menen een positieve consonnantie, Nutella laat zien dat het kindje wanneer het veel energie heeft beter presteert op school en met zijn hobbies.

Flauwekul natuurlijk :) [rr]

Berichten: 12.262

Re: Gezonde voeding

albert davinci schreef:
Benm schreef:
Bij vitaminen gaat het er (iha?) om dat je een minimumhoeveelheid binnen krijgt, meer dan die minimumhoeveelheid is zinloos. Of jouw lichaam excreteert het (urine, ontlasting), of het lichaam kan het niet zo makkelijk verwerken en het werkt toxisch. Zolang je maar ziet dat je voldoende binnenkrijgt (iedereen kan het makkelijk opzoeken) is het goed.
Aanbevolen doses zijn altijd lastig. Sommige vitamines hebben een duidelijk verlopende gebreksziekte (beri beri, scheurbuik), dan is de aanbevolen hoeveelheid in ieder geval zo groot dat de gebreksziekte niet optreedt.

Maar van vrijwel alle vitamines kun je rijkelijk teveel eten zonder in de problemen te komen, die toegevoegde hoeveelheden zijn echt niet gevaarlijk bij normaal gebruik. In die zin kun je ook veilig een multivitamine nemen, maar natuurlijk geen 20 tabletten per dag als er in 1 al de adh van alle vitamines zit!
te weinig koolhydraten zoals in 'aardappelen, rijst en deegwaren' voorkomen
Waarom zou inname van koolhydraten belangrijk zijn? Feitelijk kun je leven zonder.

Berichten: 3.165

Re: Gezonde voeding

Aanbevolen doses zijn altijd lastig. Sommige vitamines hebben een duidelijk verlopende gebreksziekte (beri beri, scheurbuik), dan is de aanbevolen hoeveelheid in ieder geval zo groot dat de gebreksziekte niet optreedt.  
Dat klopt.
Maar van vrijwel alle vitamines kun je rijkelijk teveel eten zonder in de problemen te komen, die toegevoegde hoeveelheden zijn echt niet gevaarlijk bij normaal gebruik. In die zin kun je ook veilig een multivitamine nemen, maar natuurlijk geen 20 tabletten per dag als er in 1 al de adh van alle vitamines zit!  
Ik weet niet hoe het verschil is tussen Vlaanderen (waar ik woon) en Nederland.

In Vlaanderen kan je vitaminepillen enkel bij de apotheek kopen, niet bij het Kruidvat of de supermarkt.

Ik heb uit betrouwbare bron gehoord dat je in Vlaanderen zonder recept ook vitaminepillen kan krijgen die een zeer hoge concentratie vitaminen hebben, hoger dan die pillen die je bij het Kruidvat koopt.

Als je zulke pillen slikt en dan ook nog eens veel vitminen binnenkrijgt via de toevoegingen aan drank en voedsel, dan wordt het risico op een te veel al groter.

Voor vitamine C en de meeste B-vitaminen zal dat niet zo'n probleem zijn, voor de andere vitaminen (vetoplosbare) zou ik het risico toch liever niet nemen.

Waar het om gaat: waarom zou je meer innemen dan goed is?

Iedereen weet dat een tekort aan vitaminen kwaad kan, de meesten beseffen niet dat vitaminen boven een bepaalde drempel gewoon giftig worden. Bij de ene vitamine wordt die drempel sneller bereikt dan bij de andere.

Denk ook aan het risico dat de mensen zichzelf voor de gek houden (doen mensen graag) en minder gezond gaan eten omdat ze toch al vitaminepillen slikken. Ze gaan minder groenten en fruit eten en dientengevolge meer van andere voedselwaren eten (waaronder vetten en suikers). De modale mens weet dat je groenten en fruit moet eten voor de vitaminen.

Weet de modale mens dat groenten en fruit nodig zijn voor de mineralen en vezels en dat er in de vitaminenpillen geen vezels zitten?

Het is mooi als de mensen bij een gebrekkige opname of een overmatige excretie een vitamine- of mineraaltekort (ijzer!, vegetarische vrouwen die menstrueren)aanvullen met zo'n pilletje, het is niet mooi wanneer mensen zo'n pilletje slikken zonder medische reden en daarom geen groenten en fruit eten.
Waarom zou inname van koolhydraten belangrijk zijn? Feitelijk kun je leven zonder.
Voor zo ver ik het weet klopt dat.

Als je minder brood, deeg, rijst en aardappelen eet dan eet je meer van andere voedingswaren. Je kan jouw energie halen uit vetten, koolhydraten en eiwitten. Hoe minder jij voedingsmiddelen eet die koolhydraten bevatten, hoe meer voedingsmiddelen jij zal eten die vetten bevatten.

Berichten: 12.262

Re: Gezonde voeding

In nederland zijn vitaminepillen gewoon vrij verkrijgbaar bij apotheek, kruidvat of supermarkt. De meeste bevatten 100% adh van alles, of minder, maar er zijn wel uitzonderingen (bijv 1 gram vit c per tablet). Uiteraard kun je niet zomaar gevaarlijke doses vitamines verkopen, er is altijd nog de voedsel en waren authoriteit die toeziet op de veiligheid van dit soort artikelen.

Mensen die ziek worden door vergiftiging van vitamines nemen echt idiote hoeveelheden in - als je doet wat op de verpakking staat (1 per dag bijv) en verder normaal eet is de kans echt verwaarloosbaar.
Weet de modale mens dat groenten en fruit nodig zijn voor de mineralen en vezels en dat er in de vitaminenpillen geen vezels zitten?  
Mineralen zitten ook in veel supplementen, soms gewoon op 100% ADH, afgezien van calcium omdat de pillen dan te groot worden.

Ik durf gerust te stellen dat het enige 'nuttige' component in groente en fruit die vezels zijn, voor de rest kun je prima leven op big macs, visolie en davitamon. Helaas is vezels innemen als tablet oid nogal lastig gezien de hoeveelheid die je binnen zou moeten krijgen.

Berichten: 209

Re: Gezonde voeding

Als je minder brood, deeg, rijst en aardappelen eet dan eet je meer van andere voedingswaren. Je kan jouw energie halen uit vetten, koolhydraten en eiwitten. Hoe minder jij voedingsmiddelen eet die koolhydraten bevatten, hoe meer voedingsmiddelen jij zal eten die vetten bevatten.
Wat zouden de problemen daarvan zijn? Low carb lijkt niet onder te doen voor low fat wat betreft gewichtsreductie en het bloedlipidenprofiel. Het heeft zelfs ook voordelen.

Effects of low-carbohydrate vs low-fat diets on weight loss and cardiovascular risk factors: a meta-analysis of randomized controlled trials.

Arch Intern Med. 2006 Feb 13;166(3):285-93.

Low-carbohydrate, non-energy-restricted diets appear to be at least as effective as low-fat, energy-restricted diets in inducing weight loss for up to 1 year. However, potential favorable changes in triglyceride and high-density lipoprotein cholesterol values should be weighed against potential unfavorable changes in low-density lipoprotein cholesterol values when low-carbohydrate diets to induce weight loss are considered.

Berichten: 209

Re: Gezonde voeding

De ratio totaal/HDL wordt gezien als een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten.

Wanneer koolhydraten vervangen worden door verzadigde vetten blijft deze ratio nagenoeg onveranderd. Het heeft een verhoogd effect op LDL, maar ook in vergelijkbare mate een verhoging van HDL. Wel wordt het triglyceridengehalte verhoogd (ongunstig).

De conclusie uit deze waarnemingen luidt dat vervanging van koolhydraten door verzadigd vet geen, of misschien een licht gunstig effect heeft op het serumlipidenprofiel (prof Ronald Mensink) http://www.voedingsmagazine.nl/artikel.asp...01&uitgaveid=47

Wanneer verzadigde vetten vervolgen vervangen worden door meervoudig onverzadigde vetten dan wordt de ratio totaal/HDL verlaagd (gunstig).

Verder kan een onderverdeling worden gemaakt in de grootte van LDL-deeltjes. Small dense LDL heeft een sterker atherosclerotosch effect dan high dense LDL-deeltjes. Wanneer koolhydraten isoenergetisch vervangen worden door vetten heeft het een positief effect op de grootte van het LDL-deeltje en dus mogelijk ook een vermindering van het risico op hart- en vaatziekten.

Effects of dietary fatty acids and carbohydrates on the ratio of serum total to HDL cholesterol and on serum lipids and apolipoproteins: a meta-analysis of 60 controlled trials

Ronald P Mensink, Peter L Zock, Arnold DM Kester and Martijn B Katan

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/77/5/1146

Berichten: 12.262

Re: Gezonde voeding

Dat er qua gevolgen weinig verschil is tussen koolhydraat en verzadigd vet lijkt me ook wel een logische conclusie, alleen al omdat je koolhydraten zelf omzet in verzadigde vetten. Onverzadigde vetten als linol(een)zuur kun je alleen via de voeding binnenkrijgen, er is in de mens geen mechanisme dat ze kan aanmaken uit koolhydraten.

Berichten: 209

Re: Gezonde voeding

Koolhydraten worden voornamelijk gebruikt voor de energievoorziening. Opslag als vet is niet van toepassing bij energie-balans.

Metabolisme verloopt ook anders.

Verzadigd vet verhoogd LDL en HDL vergeleken koolhydraten. In dat opzicht zijn ze niet met elkaar te vergelijken. Echter het netto-effect (ratio totaal/HDL) blijft neutraal.

Verzadigde vetten zorgen wel voor een verlaging van het triglyceridengehalte vergeleken koolhydraten. Toch interessant gezien het belang van HDL de laatste tijd.

Berichten: 209

Re: Gezonde voeding

Correctie op mijn eerdere post:
Wanneer koolhydraten vervangen worden door verzadigde vetten blijft deze ratio nagenoeg onveranderd. Het heeft een verhoogd effect op LDL, maar ook in vergelijkbare mate een verhoging van HDL. Wel wordt het triglyceridengehalte verhoogd (ongunstig).
Het triglyceridengehalte wordt verlaagd, hetgeen gunstig is!

Berichten: 12.262

Re: Gezonde voeding

Opslag als vet is niet van toepassing bij energie-balans.  


Netto opslag is er niet als inname en verbruik gelijk zijn, maar er is ook dan wel sprake van lipogenese en -lyse. Op dat moment vindt op de ene plaats in het lichaam vetopslag plaats, en op een andere verbranding... dit lijkt inefficient, maar het bestaan ervan is voor zover ik weet wel aangetoond (in dierproeven).

Reageer