[Elektriciteit] Spoel circuit openmaken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

[Elektriciteit] Spoel circuit openmaken

Stel, we hebben een poel aan een batterij geschakeld. Er loopt stroom door deze spoel, en dus is er een sterk magnetisch veld rond en in deze spoel. Op een gegeven moment verwijderen we de batterij. De spoel heeft dus 2 losse eindjes, die nergens aan verbonden zitten. Het magnetische veld rond de spoel stort ineen en induceert een voltage in de spoel. Maar, er is een open circuit dus kan er geen stroom lopen. Waar gaat dit voltage dan heen. En waar is dan de energie die in het magnetische veld opgeslagen zat?

Berichten: 98

Re: [Elektriciteit] Spoel circuit openmaken

Maar, er is een open circuit dus kan er geen stroom lopen.


Er is ook nog de ohmse weerstand van de spoel. Er kan dus wel degelijk een stroom lopen...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Elektriciteit] Spoel circuit openmaken

Neenee, we sluiten de spoel niet kort, we laten de uiteindjes open.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Spoel circuit openmaken

Er komt een spanning te staan tussen de losse eindjes van je draad, net als tussen de polen van een batterij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Elektriciteit] Spoel circuit openmaken

En die spanning blijft? Klinkt niet logisch, de ladingsdragers in de spoel zullen zich toch proberen te verenigen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Spoel circuit openmaken

Die spanning blijft uiteraard niet. Die zal inderdaad door een vereffeningsstroom binnen de wikkeling terugvloeien. Ik denk zelfs dat dat via een gedempte hoogfrequente trilling zal verlopen. De hoogfrequente stroom zal de draad opwarmen, en dat is dan gelijk een antwoord op de vraag waar de energie van het magnetisch veld blijft.

Hierbij moet ik een slag om de arm houden. Dit is een situatie waar ik me niet eerder in heb verdiept, en ik sta dan ook open voor een beter verhaal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Spoel circuit openmaken

nee hoor, op een goed moment staat er evenveel spanning tussen de uiteinden van je draadjes als tussen de uiteinden van je spoel. Dus loopt er geen stroom meer en valt het magnetisch veld weg. Daardoor ook de spanning op de einden van de spoel, en nu kan de spanning op de uiteinden van je draadjes netjes door de spoel heen vereffenen. Dat veroorzaakt natuurlijk wel weer een stroompje en dus weer een magneetveld, de spanning keert ook om. Een en ander zal in de praktijk zéér snel uitdempen denk ik.

Eigenlijk zijn de losse eindjes van je draadjes samen een piepklein condensatortje (piepklein vanwege de kleine oppervlakte en de grote afstand tussen de "platen") en heb je dus een oscillerende kring gebouwd. Ik geloof dat het Cerium was die hier een week of wat geleden een interessant topic over had.

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...ghlight=#253008

ik kan me nog vagelijk iets leukers herinneren over een oscillerende kring, maar dat vind ik zo gauw niet terug. Nogmaals die "kring" met je losse eindjes zal vlot stilstaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 380

Re: [Elektriciteit] Spoel circuit openmaken

Maar wat gebeurd er als je de spoel kortsluit over een lage weerstand,gaat er dan een hoge stroom lopen en hoe groot is dan de spanning over de R. tov de bronspanning over de spoel en hoe lang duurt de stroom?
Stop de overbevolking

Reageer