Contactlenzen en zuurstofdoorlatendheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 206

Contactlenzen en zuurstofdoorlatendheid

Ik zag zojuist op de site van een contactlenzenwebwinkel iets staan met de volgende strekking: 'door het hoge watergehalte van de lens kan zuurstof makkelijker het oog bereiken'. (het gaat hier over een bepaald merk zachte maandlenzen)

Dit klonk mij nogal pseudowetenschappelijk in de oren. Is het echt zo dat het watergehalte van een lens bepaalt hoe zuurstofdoorlatend deze is? Is het niet de porositeit van de lens waar het om gaat?

Berichten: 41

Re: Contactlenzen en zuurstofdoorlatendheid

Komt dat niet op hetzelfde neer? Een zachte contactlens wordt gemaakt van een bepaald type kunststof. Met het watergehalte bedoelen ze vast het water dat tussen de kunststofvezels zit "opgesloten". Zodoende wordt het oog beter bevochtigd/gevoed. Overigens zijn in het algemeen harde contactlenzen beter permeabel te maken dan zachte contactlenzen.

Berichten: 206

Re: Contactlenzen en zuurstofdoorlatendheid

Komt dat niet op hetzelfde neer? Een zachte contactlens wordt gemaakt van een bepaald type kunststof. Met het watergehalte bedoelen ze vast het water dat tussen de kunststofvezels zit "opgesloten". Zodoende wordt het oog beter bevochtigd/gevoed.
Maar laat het water tussen de kunststofvezels daadwerkelijk beter zuurstof door dan de kunststof zelf?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Contactlenzen en zuurstofdoorlatendheid

Zuurstof lost redelijk goed op in water.

Kunststof is een vaste stof, hierin kan helemaal niks oplossen.

Dus om zuurstof door te laten moeten er gaten in de kunststof zitten, hoe meer hoe beter, al is het lastig een om een lens vol te proppen met gaten en toch goed te laten werken.

Als deze gaten gewoon met lucht gevuld zouden zijn droogt de lens uit in de verpakking. En na 1 keer knipperen zou die toch weer vol vloeistof zitten.

Wel pijnlijk een droge lens in je oog duwen. :wink:
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Reageer