Schaak pat

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Schaak pat

De schaakvereniging "Dammen Is Moeilijker" telt 100 leden. Het toeval wil dat die leden allen vlak bij de spoorlijn tussen de plaatsen Minorant en Majorant wonen. Het aantal stations langs deze lijn is 10.

De schaakvereniging die alle reiskosten van de leden betaalt besluit uit financiële overwegingen het nieuwe clubgebouw op te richten bij station Passée.

Waar ligt station Passée?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Schaak pat

Ik leg minorant links, majorant rechts.

Ik neem midden tussen station 1 en 2 als er 90 of meer links van dit midden wonen Passée is 1.

Ik neem midden 2 en 3 als er 80 of meer links dan 2.

Ik neem midden 3 en 4 als er 70 of meer links dan 3.

Enz.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Schaak pat

De afstanden tussen de stations zijn niet te belopen, dus het clubgebouw halverwege 2 stations plaatsen is niet handig en een straf voor alle 100 leden.

Deze manier heeft zijn logica, en is zeker prima om de leden te behagen (mits je het clubgebouw bij een station bouwt),

maar de vereniging denkt niet aan de reistijden van de leden, maar alleen aan de reiskosten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Schaak pat

Ik bouw met mijn methode het clubgebouw wel bij een station, ik gebruik wel het midden tussen 2 stations om te weten bij welk.Ik zie nu wel in dat ik op het einde een beetje in moeilijkheden kom. :)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Schaak pat

ik zou de mediaan nemen. (zonder bewijs)

Re: Schaak pat

ik zou de mediaan nemen. (zonder bewijs)
Dat zou wel eens goed kunnen zijn. Nu nog een onderbouwing :) .

Berichten: 175

Re: Schaak pat

In het midden. Reken maar uit dan heb je de kortste afstanden. Dus ook de laagste kosten. En het praktisch voor de mensen zelf maar dit lieten we buiten beschouwing.

Berichten: 175

Re: Schaak pat

De berekening. Met het station in het midden.

1 afstanden van 5 stations

2 van 4

2 van 3

2 van 2

2 van 1

= 25

En bij 1 station op de uiterste.

Heb je de volgende afstanden: 1,2,3,4,5,6,7,8,9

En dan is meer dan 30.

Re: Schaak pat

Kortom:

We kunnen de 100 leden verdelen in 2 groepen van 50 leden, A en B.

De leden uit A wonen in Passée of daarvoor, en de leden uit B in Passée of daarna.

Als een lid persoon A en een persoon uit B allebei naar eenzelfde station reizen, dan is de gezamenlijke reisafstand

1. groter dan hun onderlinge afstand als dat station niet tussen hun opstapstations ligt

2. en anders precies gelijk aan hun onderlinge afstand.

Station Passée is zo'n station dat tussen elk opstation van 'n A en van 'n B ligt.

Reageer