draait de zon?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

draait de zon?

misschien wel een domme vraag maar draait de zon eigenlijk om haar as?

zoja, in hoeveel dagen of jaren gebeurt dat dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: draait de zon?

ja, dat kan je zelf volgen als er veel zonnevlekken staan op de zon: als je deze elke dag zo intekenen, zie je deze verschuiven over het oppervlak.

ze heeft een rotatiesnelheid van om en bij de 27 dagen. Maar aan de polen draait ze trager en aan de evenaar sneller.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 717

Re: draait de zon?

Vraagje die me bij me opkomt, als de zon niet meer zou draaien, zou deze dan instorten? Puur hypothetisch natuurlijk... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: draait de zon?

Vraagje die me bij me opkomt, als de zon niet meer zou draaien, zou deze dan instorten? Puur hypothetisch natuurlijk...


goede vraag, heeft de draaiing van de zon eigenlijk een bedoeling en zijn er gevolgen van?

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: draait de zon?

Vraagje die me bij me opkomt, als de zon niet meer zou draaien, zou deze dan instorten? Puur hypothetisch natuurlijk... :shock:
Nee, hij zou misschien ietsje kleiner worden door het wegvallen van de centrifugale krachten. Het belangrijkste reden dat de zon onder zijn eigen zwaartekracht niet inelkaar stort is kernfusie.

Het samensmelten van waterstof tot helium in het centrum van de zon zorgt voor een enorme druk en hitte (15 miljoen graden). Deze druk is zo groot dat het de zwaartekracht weerstaat. Maar over zo'n 5 miljard jaar dan is de brandstof op en dan valt de druk dus grotendeels weg. Het gevolg is dat de zon inelkaar stort tot een witte dwerg, ongeveer ter grootte van de aarde.

De rotatie van de zon is een overblijfsel van de tijd toen ons zonnestelsel ontstond: een grote roterende stof schijf, waaruit zon en planeten zijn ontstaan. De zon en de planeten hebben deze rotatie behouden. De planeten rond de zon, en de zon rond zijn eigen as.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: draait de zon?

zie je deze verschuiven


is dat niet omdat wij om de zon cirkelen(of ellipsen dan om muggenzifters op een afstand te houden)

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: draait de zon?

nee anders zou je de vlekken minder snel zien draaien aangezien we er een jaar over doen om een rondje te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: draait de zon?

Is er in het heelal eigenlijk wel een (natuurlijk) object dat niet om zijn as draait aanwezig?
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: draait de zon?

Da's een lastig te beantwoorden vraag. We kennen in ieder geval niet zulke objecten, maar dat zegt niet veel. Er zullen ongetwijfeld losse astrioden /kometen zijn die niet direct aan een zonnestelsel zijn gebonden, en die niet om hun as roteren. Ik denk dat objecten die wel in de gravitatie van een ster zijn gevangen, altijd wel om hun as draaien (met zeer diverse hoeksnelheden natuurlijk)

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: draait de zon?

het heelal zelf?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: draait de zon?

interessante vraag!

Maar we nemen aan van niet Aangezien het heelal geen middelpunt heeft, maar vanaf elk willekeurig punt in alle richtingen uitdijt kan het heelal niet roteren omdat het dan om iets zou moeten rroteren, wat je dus als middelpunt kan markeren wat weer niet strookt met het eerste dat ik zei.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: draait de zon?

Inderdaad, het roteert zelf niet, de inhoud wel.

Maar hoe zit dat met zwarte gaten? Roteren die, en valt dat uberhaupt waar te nemen? Een interessante vraagstelling...
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: draait de zon?

Maar hoe zit dat met zwarte gaten? Roteren die, en valt dat uberhaupt waar te nemen? Een interessante vraagstelling...
De materie die zich om een zwart gat bevindt roteert wel, de zgn accretieschijf.

Binnen het zwarte gat roteert daarom de materie ook rond het centrum denk ik. Tenminste zolang je van materie kunt spreken, en de wet van behoud van impulsmoment opgaat.

Waarnemen kun je het helaas niet :shock:
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: draait de zon?

de zon die draait,

en als deze stil valt wat dan?

de zelfde vraag geldt voor de aarde,

Op het gebied van gravitatie gebeurd er niet veel,

stel dat de draaiing van de aarde stil valt, dan zullen we allemaal even zwaar wegen als op de noordpool.

of dit nog andere invloeden heeft?

Het gyroscopisch effect van de aarde valt weg.

De zon diameter : 1.390.000 km

de aarde diameter: 12.756,3 km

De zon is ongeveer 100x zo groot als de aarde.

Als de zon langzamer gaat draaien, zal de inwaardse krachten groter worden. Hierdoor wordt de druk in de zon hoger, dit heeft als gevolg hogere zonne-activiteit, ofwel hogere kernfusie reacties.

http://www.sterrenkunde.nl/anw/diameterzon.html

http://www.infoster.be/negepl/earth.html

.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: draait de zon?

Waarnemen kun je het helaas niet


Maar, als je het niet kan waarnemen, dan staat het toch ook niet vast?

Dan zijn het alleen maar veronderstellingen, en daar mag je in dit geval van uit gaan? Moeilijk Moeilijk Moeilijk...
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Reageer