[scheikunde] zuurgehalte in aspirinetablet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] zuurgehalte in aspirinetablet

hallo ik heb een vraag voor jullie,

In deze proef moet het acetylsalicylzuur gehalte en het salicylzuur gehalte in een aspirine tablet bepaalt worden. a mmol = acetysalicylzuur en b mmol = salicylzuur. massa tablet = 2,00 g

Zuur bepaling met natronloog: loogverbruik = a + b mmol. Het loogverbruik hiervan is 8.9 ml.

Het loogverbruik van de esterbepaling: 3 a + b mmol. Dit is 31,3 mmol.

:)

Hoe moet je a en b berekenen, want ik kom op een negatief getal uit bij b (-2,8mmol) of hoort dit gewoon zo?

Verder moet ook nog het massapercentage van salicylzuur in het tablet worden berekend en het massapercentage acetylsalicylzuur in de tablet voordat het gehydrolyseerd was tot salicylzuur worden berekend. Hoe pak ik dit aan?

Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen? :?:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] zuurgehalte in aspirinetablet

Die moeite willen we vast wel doen, als jij de moeite wil doen onze regels te lezen.

Lees eerst eens de regels , en dan de huiswerkforumbijsluiter.

Dan kom je erachter dat we niet houden van aandachttrekkende opmaak, en dat dit een huiswerkachtige vraag is waarvoor we een speciaal forum hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [scheikunde] zuurgehalte in aspirinetablet

Je noemt voor de eerste titratie een loogverbruik in ml en voor de tweede titratie een verbruik in mmol.

Weet je zeker dat de tweede titratie 3a + b is en niet 2a + b ? Hangt dat niet af van de pH op het eindpunt van je titratie, dus van welke indicator je gebruikt hebt? Bij een indicator die omslaat beneden pH=7 zal de OH-groep waarschijnlijk nog niet als een zuur met de loog gereageerd hebben.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] zuurgehalte in aspirinetablet

Het totale loogverbruik van de esterbepaling is gelijk aan 3a + b mmol.

Het loogverbruik door alle zuurbase reacties die naast de verzeping verlopen zijn 2a + b mmol.

De indicator was FFT.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] zuurgehalte in aspirinetablet

Wanneer ik het probeer te berekenen zijn dit mijn uitkomsten:

Zuurbepaling:

M = mmol / ml Molariteit natronloog is 0,1

Aantal mmol OH- = 0,1M * 8,9 ml = 0,89 mmol OH-

a + b = 0,89 mmol



Esterbepaling:

M = mmol / ml Molariteit natronloog is 0,1

Aantal mmol H3O+ = 0.1M * 32,3 ml = 3,23 mmol H3O+

De molverhouding tussen OH- en H3O+ is een staat tot een dus ook 3,23 mmol OH-

3 a + b = 3,23 mmol

b = 0,89 - a

3 a + (0,89 - a) = 3,23

2 a = 2,34

a = 2,34 / 2 = 1,17 mmol

b = 0,89 – 1,17 = -0,28 mmol

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [scheikunde] zuurgehalte in aspirinetablet

Het moet je haast wel zijn opgevallen dat je de enige bent die caps en uitroeptekens gebruikt in de onderwerpregel. We hebben dan ook in onze regels staan dat dat niet is toegestaan.

Lees de regels en post je huiswerk in het vervolg in het huiswerkforum alsjeblieft.

-verplaatst-
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer