Energiebesparing

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Energiebesparing

Ik heb op dit forum dit onderwerp niet kunnen vinden, misschien is het er wel maar goed laat ik beginnen met mij vrij praktisch idee.

In de afgelopen jaren heb ik gewerkt als schoonmaker en als veilingmedewerker. en het laatste jaar stage gelopen voor een beveiligingsopleiding. Dit houdt in dat ik vaak of heel vroeg of heel laat moet werken. Maar ook 's nachts. Wat mij dan vooral 's nachts opvalt is dat er onnodig veel aanstaat bij bedrijven/scholen en universiteiten. Dit zijn in mijn ogen toch de grootste (onnodige) energieverbruikers. Laat ik eens wat dingen opnoemen:

1 computers die niet goed zijn afgesloten of niks doen maar wel aan staan.

2 Lampen die vergeten worden.

3 Verwarming die op 20 graden celsius of hoger staat.

Nu denk ik misschien zelfs te simpel, maar stel we gaan er met ze allen voor zorgen dat deze apparaten 's nachts of uit staan of lager staan. Wat zouden de gevolgen zijn voor de volgende punten:

1 Milieutechnisch

2 economisch

3 veiligheid,

Volgens mij leverrt dit alleen maar voordelen en je zou verbaast zijn van wat er 's nachts onnodig aan staat. Denk bijvoorbeeld aan de kerstverlichting en uw eigen pc.

Denken we nog groter dan alleen Nederland zou het zelfs meer voordelen hebben.

Denk aan minder co2 verbruik.

Berichten: 12.262

Re: Energiebesparing

Hoe is dit een praktisch idee?

Je signaleert wel dat die apparaten onnodig aan staan, maar wat wil je daar praktisch tegen doen... afgezien van vriendelijk vragen ze uit te schakelen? Voor verlichting zijn er mooie automatische systemen met bewegingsdetectie, daarvan kun je het rendement voorrekenen.

Aan de andere kant: ik heb ook wel eens becijferd dat pc's snachts aan laten staan toch echt goedkoper is dat dagelijks je it'ers een paar minuten laten wachten op het opstarten. Technisch kun je hier wel wat winnen door het verbruik onder nullast verder te verlagen, maar of dat uit kan?
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Energiebesparing

Aan de andere kant: ik heb ook wel eens becijferd dat pc's snachts aan laten staan toch echt goedkoper is dat dagelijks je it'ers een paar minuten laten wachten op het opstarten. Technisch kun je hier wel wat winnen door het verbruik onder nullast verder te verlagen, maar of dat uit kan?
Toch betwijfel ik dit ten zeerste, omdat de meeste mensen als ze op het werk komen de pc aanzetten en vervolgens een kop koffie halen en die mensen die geen pc hebben dat ook doen. :)

Maar goed, veel meer keuze dan vriendelijk vragen is er niet bij. Waar ik naar kijk is eigenlijk het milieu gedeelte. Stel je zet met zijn allen deze pc's en lampen 's nachts uit heeft dit dan een effect op de energiecentrale's. Ik ben geneigd te zeggen dat dat het geval moet zijn. Daarnaast zie ik iedere keer die reclame met "hier in het groene bolletje" en vraag me af waarom deze wordt gemaakt worden door o.a. energieleveranciers. Waarin men de particulier oproept om zuiniger te zijn. Terwijl ze dat zelf niet doen. Hier bij ons in de buurt zou de energieleverancier op zijn eigen kantoren veel kunnen besparen op zijn gasrekening,(+25) Zoals ik zei, ben ik 's nachts regelmatig aan het werk en zie echt veel onnodig aan staan, Mocht men mijn niet geloven, blijf eens een nacht op en kijk eens op een bedrijven terrein in de buurt,

Berichten: 53

Re: Energiebesparing

volgens mij is dit een probleem dat reeds lang bekend is. Ik dacht toch dat men hierover al vollop campagne aan het voeren is?

Ik dacht zelfs dat All Gore in z'n film alle punten opsomt die jij ook geeft...

Gebruikersavatar
Berichten: 112

Re: Energiebesparing

stefanvannoord schreef:

Toch betwijfel ik dit ten zeerste, omdat de meeste mensen als ze op het werk komen de pc aanzetten en vervolgens een kop koffie halen en die mensen die geen pc hebben dat ook doen. :)
Voorreerst je hebt ook mensen die eerst hun kop koffie drinken en er nog niet aan denken om de pc aan te zetten.

Enjah laten we die discussie nog in het midden laten. En laten we de bedrijven betalen voor die energie die verbruikt wordt om die pc's s nachts te laten aanstaan.

Maar je moet ook denken, dat er s nachts niet veel energie wordt verbruikt, en dat de centrales dan in feite toch nu zelfs nog altijd een overschot aan energie hebben. Dit wordt gedeeltelijk opgelost door bv snachts water omhoog te pompen (ergens in een andere topic) en dat dan overdag laten naar beneden vallen en daar energie uithalen.

Maar er blijft een overschot aan energie, en stel nu dat het toch goedkoper is om je pc heel de nacht te laten aanstaan een pc verbruikt zo extreem veel energie niet hoor 150 tal watt per pc met scherm uit.

verwarming daarintegen geef ik je volledig gelijk

Berichten: 12.262

Re: Energiebesparing

Tijdens de avond en nacht, als er weinig gebruikt wordt, schroeven de centrales hun productie gewoon terug - het is in de regel niet zo dat ze het overschot moeten lozen of kunnen opslaan. Uiteraard is er wel een overschot aan geinstalleerd vermogen op dat moment, maar het brand/splijtstofverbruik valt wel evenredig lager uit met de vraag naar stroom.

De verwarming uitschakelen scheelt natuurlijk wel, al moet je bedenken dat je ruim voor openingstijd de boel ook weer moet opwarmen. Of het zinnig is hangt ook een beetje van het pand af, vooral grote (en goed geisoleerde) gebouwen koelen in de loop van 1 nacht nauwelijks zo ver af dat er minder warmte weglekt (agv de lagere temperatuur).
Victory through technology

Reageer