[ideetje] 3d beeldscherm met zeer grote kijkhoek

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

[ideetje] 3d beeldscherm met zeer grote kijkhoek

Stel, je maakt een grid van bolle (of holle, maar ik denk bol) beeldpunten.

We nemen voor het gemak een bol beeldpuntje.

Achter elk beeldpunt zet je een miniscule projector die het volledige beeld op de miniscule lens projecteert.

Als je dan voor die lens staat, dan zie je niet het volledige beeld in die lens, maar een klein uitvergroot puntje van dat hele beeld wat op die lens is geprojecteerd. Beweeg je je hoofd een stukje, dan zie je een ander beeldpuntje van dat hele beeld wat op die lens is geprojecteerd.

Al die minilensjes bij elkaar geven dan weer het volledige beeld..

Is dit een goed idee of gaan er problemen ontstaan?

Berichten: 664

Re: [ideetje] 3d beeldscherm met zeer grote kijkhoek

Er zijn inderdaad (al) 3D schermen die met een vergelijkbaar principe werken, maar dan met 'lenticular lenses'. Dit principe werkt met langwerpige verticale lenzen, kolommen, waardoor één bepaalde pixelkolom zichtbaar wordt vanuit een bepaalde hoek. Zo kan je meerdere viewhoeken maken en een 3D weergave leveren zonder een speciaal brilletje.

Google er maar eens op.

Berichten: 3

Re: [ideetje] 3d beeldscherm met zeer grote kijkhoek

Chriis schreef:Er zijn inderdaad (al) 3D schermen die met een vergelijkbaar principe werken, maar dan met 'lenticular lenses'. Dit principe werkt met langwerpige verticale lenzen, kolommen, waardoor één bepaalde pixelkolom zichtbaar wordt vanuit een bepaalde hoek. Zo kan je meerdere viewhoeken maken en een 3D weergave leveren zonder een speciaal brilletje.

Google er maar eens op.
Ja, maar dat heeft dus een onprettig kleine kijkhoek.

Het is hetzelfde effect als met die 3d achtige ansichtkaarten (of flippo's) waarbij je twee verschillende gezichtspunten filtert met lange doorzichtige plastic verticale kolommetjes.

Het gaat bij mijn idee om de extreem grote kijkhoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [ideetje] 3d beeldscherm met zeer grote kijkhoek

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [ideetje] 3d beeldscherm met zeer grote kijkhoek



Quake 3 gespeeld met zo een beeldscherm, je weet niet wat je ziet!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [ideetje] 3d beeldscherm met zeer grote kijkhoek

ja vertel eens dan, ik weet inderdaad niet wat jij hebt gezien, maar zou het graag weten. Ik ga niet sparen als het maar een zo-zo ouitvinding is.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: [ideetje] 3d beeldscherm met zeer grote kijkhoek

ja vertel eens dan, ik weet inderdaad niet wat jij hebt gezien, maar zou het graag weten. Ik ga niet sparen als het maar een zo-zo ouitvinding is.


We hebben hier op het werk een zeer uitgebreide LCD cursus gehad. Gegeven door het CTT (Philips Nat Lab). Als onderdeel daarvan hebben we ook een demo gehad van dit soort 3D LCD schermen. De eerste demo was Quake 3 arena, de tweede een tekenfilm en de derde een gewone film.

Als je een 3D spel speelt, heb je al een vrij sterk 3D effect. Met zo een scherm krijg je een 3D effect zoals met een brilletje, alleen zonder bril welteverstaan. De kijkhoek was aardig groot, maar mensen die naast en achter mij stonden zagen het effect toch minder.

Al met al was ik aardig onder de indruk. Een leuk bijkomend effect was dat je niet perse films hoeft te kijken die speciaal voor de monitor gemaakt zijn. De software in combinatie met het scherm geeft dit effect al.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: [ideetje] 3d beeldscherm met zeer grote kijkhoek

wat voor prijskaartje hangt aan zo'n beeldscherm als ik vragen mag?

ps het lijkt me namelijk wel ongelovelijk cool om met zo'n ding te gamen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [ideetje] 3d beeldscherm met zeer grote kijkhoek

Even terug on topic, een goed idee is om een tekening te maken waarin je de lichtstralen trekt tussen de lenzen.

Zoals ik het nu lees met een array van microlenzen zal het jammerlijk niet lukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [ideetje] 3d beeldscherm met zeer grote kijkhoek

joeroe schreef:wat voor prijskaartje hangt aan zo'n beeldscherm als ik vragen mag?

ps het lijkt me namelijk wel ongelovelijk cool om met zo'n ding te gamen :)
Ik dacht dat de richtprijs zo'n 15.000 euro moest gaan worden. Dat stond tenminste in de kranten zo'n driekwart jaar geleden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [ideetje] 3d beeldscherm met zeer grote kijkhoek

Moet je speciale content afspelen op zo'n ding of worden normale tv/film/computer beelden ook 3D? Zo ja, weet iemand waar ze die diepte informatie vandaan halen, en wat gebeurt er als je tekenignen van Escher op zo'n beeldscherm bekijkt? (bijvoorbeeld deze of deze)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer