Sterfte door bij warm weer in koud water te springen (?)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 710

Sterfte door bij warm weer in koud water te springen (?)

Ik weet niet juist waar mijn vraag te plaatsen, dus ik doe dat hier.

Toen ik op een festival was, heb ik gehoord dat er iemand daar was gestorven omdat hij in koud water sprong (het was toen heel warm). Hij kreeg een soort 'schok', zeg men. Nu wil ik de naam voor dit 'verschijnsel' weten en ik wil ook weten hoe het komt dat men kan sterven door bij zeer warme dagen in koud water te springen (of hoe het ook juist zit).
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 325

Re: Sterfte door bij warm weer in koud water te springen (?)

als je van warm te snel naar koud overschakelt zijn er een paar ziektes die je kan krijgen dat weet ik wel sommige ervan zijn dodelijk maar van een shock weet ik niet

Berichten: 192

Re: Sterfte door bij warm weer in koud water te springen (?)

De verklaring die ik voor dat soort verhalen altijd heb gehoord is dat je door de plotselinge temperatuurswisseling spierkrampen kunt krijgen, waardoor je niet meer in staat bent om te zwemmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Sterfte door bij warm weer in koud water te springen (?)

Dat lijkt mij ook de meest logische verklaring. Bij nieuwjaarsduiken (recentelijk nog gedaan) is het ook altijd zaak niet te willen zwemmen, tenzij je getraind bent: het kan gewoon niet. Alles gaat gewoon krampen (krampen doen zeer, echt waar) en bewegen kan niet meer. Omdat je niet meer kunt bewegen, koel je zeer snel af, waardoor je snel onderkoeld kan raken. Dan pas kan je in shock raken.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer