Ongelijkheid van Cauchy-Schwarz

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 91

Ongelijkheid van Cauchy-Schwarz

Hallo,

In mijn boek Lineaire Algebra staat er een bewijs over de ongelijkheid van Cauchy-Schwarz maar ze maken heel weinig tussenstappen dus ik kom er maar niet aan uit.

Ik zal misschien eerst even herhalen wat de stelling inhoudt:

Voor elk tweetal vectoren x,y in een vectorruimte V geldt:
\(<x,y>²\leq<x,x><y,y>\)
waarbij het gelijkteken optreedt dan als en slechts als x en y lineair afhankelijk zijn.[/i]

Hier is het bewijs dat ze geven:

Als een van beide vectoren de nulvector is, is de stelling triviaal. Stel dus dat beide ongelijk aan de nulvector zijn (dit snap ik). Nu komt het.

Noem

\(v=<y,y>x-<x,y>y\)
Dan is
\(0\leq<v,v>=<y,y>²<x,x>-2<x,y>²<y,y>+<x,y>²<y,y>\)
\(=<y,y>(<y,y><x,x>-<x,y>²)\)
Omdat we verondersteld hebben dat
\(y\neq0\)
is dit equivalent met
\(0\leq<y,y><x,x>-<x,y>²\)
zoals bewezen moest worden. Het gelijkteken treedt op dan en slechts dan als v=0, en dit is ermee equivalent dat x en y lineair afhankelijk zijn.[/i]

Ik snap niet hoe ze van
\(<v,v>\)
naar die andere uitdrukking komen. Ik vermoed met substitutie, maar ik heb het geprobeerd maar ik kom er niet aan uit. Ik kom aan uitdrukkingen zoals
\(<<y,y>x, <x,y>x>\)
enzo, dus met inproducten in het inproduct zelf.

Kan iemand het mij uitleggen?

bvb

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ongelijkheid van Cauchy-Schwarz

Uit het feit dat het inproduct van v met zichzelf niet negatief is, volgt:
\(0 le \langle v,v \rangle = \langle \langle y,y \rangle x - \langle x,y \rangle y , \langle y,y \rangle x - \langle x,y \rangle y \rangle\)
Dan kan je dit uitwerken omdat het inproduct bilineair is.

Ik doe het even algemeen met een lineaire combinatie:
\(\begin{array}{*{20}l} {\left\langle {a\vec x - b\vec y,a\vec x - b\vec y} \right\rangle } & { = a\left\langle {\vec x,a\vec x - b\vec y} \right\rangle - b\left\langle {\vec y,a\vec x - b\vec y} \right\rangle } {} & { = a\left( {a\left\langle {\vec x,\vec x} \right\rangle - b\left\langle {\vec x,\vec y} \right\rangle } \right) - b\left( {a\left\langle {\vec y,\vec x} \right\rangle - b\left\langle {\vec y,\vec y} \right\rangle } \right)} {} & { = a^2 \left\langle {\vec x,\vec x} \right\rangle - ab\left\langle {\vec x,\vec y} \right\rangle - ab\left\langle {\vec y,\vec x} \right\rangle + b^2 \left\langle {\vec y,\vec y} \right\rangle } {} & { = a^2 \left\langle {\vec x,\vec x} \right\rangle - 2ab\left\langle {\vec x,\vec y} \right\rangle + b^2 \left\langle {\vec y,\vec y} \right\rangle } \end{array}\)
Alleen heb jij niet a en b, maar <y,y> en <x,y>.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 91

Re: Ongelijkheid van Cauchy-Schwarz

Ah, nu zie ik het :) . Ik had over het hoofd gezien dat <x,x> en <y,y> gewoon getallen waren, dus dat je die buiten de haakjes kon plaatsen. Dank je wel!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ongelijkheid van Cauchy-Schwarz

Het is misschien ook verwarrend, met al die inproducten, maar een inproduct geeft natuurlijk een scalair :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer