[fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

Moderator: physicalattraction

Berichten: 2.504

[fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

Ik zat me te bedenken dat de formule voor de gravitatiekracht van Newton qua vorm sterk lijkt op de formule voor het berekenen van de Coulombkracht.

Weet iemand hoe je de gravitatiekracht tussen 2 elektronen kunt berekenen? Ik bedoel, is het hetzelfde als de normale formule, enkel met de massa van de planeet zijnde de massa van het elektron enzovoort?

Ik zou de theoretische uitkomst hiervan willen verglijken met de Coulombkracht

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

de gravitatiewet van newton is alleen nauwkeurig voor hele grote massa's. En coloumbkracht is niet het zelfde als gravitatiekracht natuurlijk:) Je vergelijkt dan twee verschillende krachten;)

Berichten: 2.504

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

Maar is het theoretishc mogelijk zo'n vergelijking op te stellen?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

zou kunnen, maar je hebt er natuurlijk niets aan. De gravitatiekracht heeft helemaal geen invloed meer op zulke kleine schalen.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

Die vraag komt wel eens vaker terug.

Ja kan zeker de gravitatiekracht tussen 2 elektronen berekenen. Maar onthou dat de zwaartekracht een zéér zwakke kracht is en de coulombkracht een best sterke kracht is. Tussen twee elektronen werkt er dus een aantrekkende gravitatiekracht en een afstotende coulombkracht. Maar kijk echter eens naar de constanten die met gebruikt in deze formules.

G = 6.67 :) 10-11 Nm²kg-2 (Zeer klein dus)

k = 8,99 :?: 109 Nm-2C-2 (Zeer groot dus)

Op zo'n niveau (met zo'n kleine massa's) wordt de gravitatiekracht dus ruimschoots teniet gedaan door de coulombkracht. Op niet atomair niveau is het dan weer andersom.

Berichten: 2.504

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

Een vraag die iemand anders me stelde is "wat is het analogon met de gravitatieveldsterkte"

mss is het een term die ik niet ken en die hier reeds uitgelegd staat, maar toch eens vragen
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 12.262

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

Op zo'n niveau (met zo'n kleine massa's) wordt de gravitatiekracht dus ruimschoots teniet gedaan door de coulombkracht. Op niet atomair niveau is het dan weer andersom.
Op macroschaal blijft het verschil tussen de krachten onverminderd van toepassing... maar het probleem is het aanbrengen van een voldoende hoeveelheid lading.

Zou je bijv 2 bekertjes met ieder een mol stof op tafel zetten waarbij de ene helemaal negatief en de andere helemaal positief geladen is (dus 1 lading per molecuul), dan zouden ze met een rotvaart op elkaar klappen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

precies wat jij al vaststelde: zet de twee formules naast elkaar, en de analogiën springen duidelijk genoeg in het oog.

Een analogon betekent "iets analoogs". En die twee formules zijn inderdaad heel analoog aan elkaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

LaTeX wilt dat ik geen antwoord schrijf :) unparseable or potentially dangerous latex formule staat er steeds

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

LaTeX wilt dat ik geen antwoord schrijf :?:  unparseable or potentially dangerous latex formule staat er steeds
Vast een accolade vergeten of zo

:)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

Benm schreef:Op macroschaal blijft het verschil tussen de krachten onverminderd van toepassing... maar het probleem is het aanbrengen van een voldoende hoeveelheid lading.  

Zou je bijv 2 bekertjes met ieder een mol stof op tafel zetten waarbij de ene helemaal negatief en de andere helemaal positief geladen is (dus 1 lading per molecuul), dan zouden ze met een rotvaart op elkaar klappen.
Dat weet ik wel, maar in praktijk komt zo'n extreme ladingen niet voor, zo'n extreme massa's wel :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

ken je de wet van Gauss?
\(\int E \cdot dA = \frac {Q}{\epsilon}\)
dit kan afgeleidt worden uit de wet van coloumb. (maar de wet van Gauss is algemener en geldt dus waar de wet van Coloumb niet geldt)

je weet dat de wet van Coloumb :
\(F=\frac{1}{4\pi \epsilon_0} \frac {Q q}{r^2}\)
is. en
\(E=\frac{F}{q}=\frac {1}{4\pi \epsilon_0} \frac{Q}{r^2}\)
je weet dat de gravitatiewet van Newton :
\( -G\frac{M m}{r^2}\)
is.

en
\(g=\frac{F}{m}=-G\frac{M}{r^2}\)
Je ziet dat g de zelfde rol speelt als E, -M als Q en
\( \epsilon_0\)
als
\( \frac{1}{4G\pi}\)
de wet van Gauss is kan dan ook geschreven worden als
\( \int g \cdot dA =-4 \pi GM\)
g is dan de gravitatieveld.

.....

Inderdaad jan, ik was een aantal accolade's vergeten :)

Berichten: 12.262

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

Dat weet ik wel, maar in praktijk komt zo'n extreme ladingen niet voor, zo'n extreme massa's wel :) .
Nouja, het is wat je extreem noemt. Met een statisch geladen ballon (oid) kun je zo een stukje papier van de vloer oppakken. Dat trekt de ballon, die maar voor een factie geladen is, harder aan het papiertje dan de gravitatie van de hele aarde aan de andere kant.

Het is wel grappig hoe vertrouwd iedereen is met zwaartekracht terwijl het eigenlijk maar een heel marginaal verschijnsel is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

Benm schreef:Nouja, het is wat je extreem noemt. Met een statisch geladen ballon (oid) kun je zo een stukje papier van de vloer oppakken. Dat trekt de ballon, die maar voor een factie geladen is, harder aan het papiertje dan de gravitatie van de hele aarde aan de andere kant.

Het is wel grappig hoe vertrouwd iedereen is met zwaartekracht terwijl het eigenlijk maar een heel marginaal verschijnsel is.
Dat zullen nog niet zo'n immens grote ladingen zijn, maar het komt door die k dat het evengoed een kracht is die de zwaartekracht kan teniet doen. Je ziet veel vaker een immens grote massa (een zon ofzo) dan een immens grote lading :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [fysica en elektriciteit]Newton versus Coulomb

Dat komt omdat ladingen bij elkaar willen kruipen en mekaar neutraliseren (protonen en elektronen), maar er bestaat geen negatieve massa (toch niet in onze vertrouwde omgeving) dus kan de zwaartekracht alleen maar accumuleren.

Reageer