titratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 187

titratie

hallo,

ik was in de vakantie gaan proberen om een titratie uit te voeren, daarbij wou ik de concentratie van een HCL oplossing bepalen. nu vraag ik mij af

of ik het goed gedaan heb.

-ik heb 50 ml HCL opl. in een bekerglas gedaan en daar een zuur-base indicator aan toegevoegd.

-in de buret zat 50 ml NaOH opl. (1M)

-toen ik 19 ml NaOH had toegevoegd sloeg de kleur om en ben ik gestopt.

mijn berekening:

19/1000*1.0 = 0.019M

0.019*37 (molecuul massa HCL) = 0.7

0.7*2 = 1.4

50* 2 = 100 dus 1.4 gr./100ml

ik kwam dan uit op 14% G/V

als dit niet klopt: wat heb ik dan fout gedaan?

groeten,

lars

Berichten: 12.262

Re: titratie

Waarom denk je iets verkeerd gedaan te hebben?

Je komt op 0.038 molair, of ca 1.4 massa%... wat had je verwacht?
Victory through technology

Berichten: 47

Re: titratie

moet het niet 0.38 molair zijn ?

19 ml * 1 molair = 50 ml * x molair

aangezien de reactie 1 op 1 is, zou dit toch moeten kloppen.

nu die 14 % massa ga je nergens tegenkomen voor HCl, omdat HCL niet in vaste zuivere toestand bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: titratie

nu die 14 % massa ga je nergens tegenkomen voor HCl, omdat HCL niet in vaste zuivere toestand bestaat.
Wat gebeurt er dan met HCl als je het afkoelt tot zeg 200 graden onder nul?

En dan nog, waarom zou dat een massapercentage van 14% onmogelijk maken? (geconcentreerd zoutzuur is 37%)

Berichten: 187

Re: titratie

ik wou het alleen ff zeker weten omdat ik dat nog nooit had gedaan,

lars

Berichten: 47

Re: titratie

Marko schreef:Wat gebeurt er dan met HCl als je het afkoelt tot zeg 200 graden onder nul?

En dan nog, waarom zou dat een massapercentage van 14% onmogelijk maken? (geconcentreerd zoutzuur is 37%)
als je het zou afkoelen dan krijg je gewoon hetzelfde maar in bevroren toestand :) , dus ik zeg niet dat 14% onmogelijk is, je gaat het alleen weinig tegenkomen omdat het altijd in oplossing is.

en idd geconcentreerd zoutzuur is 37%, waar je "nooit" over kunt gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: titratie

Laat ik het anders stellen: wat gebeurt er met HCl-gas als je het afkoelt tot 200 graden onder 0? En laat ik dan meteen zeggen wat ik bedoel: Zuiver HCl bestaat wél, alleen niet als vloeistof bij kamertemperatuur.

En waarom zou het in oplossing zijn een concentratie van 14% onwaarschijnlijk maken? Een concentratie van 14% betekent toch dat het in oplossing is? Of ben ik nou gek?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer