[fysica] massamiddelpunt en impuls

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.504

[fysica] massamiddelpunt en impuls

Bij deze oefening hoort een grafiekje. Neem een gewoon XY-vlak, op de X-as, neem je 4 cm en daar teken je een bol met massa m2 en een pijl eruit loodrecht naar boven gericht, niet te groot.

Op de Y-as hetzelfde maar op 3 cm. De lengtes in centiameter zijn eigenlijk meters... Op de Y-as ligt m1, met een pijl loodrecht op de Y-as eruit. De pijlen moeten de krachten voorstellen. De 2 massa's zijn verbonden met een staaf.

"De puntmassa's m1= 10,0 kg en m2 = 6,0 kg zijn door een massaloze staaf verbonden. Op de massa's die aanvankelijk in rust zijn werken de resulterende krachten
\(F_1 = 8,0 \cdot e_x\)
en
\(F_2 = 6,0 \cdot e_y\)
.

Bereken de aanvankelijke coördinaten en de versnelling van het massamiddelpunt. Bereken de impuls van het stelsel en
\( |v_M|\)
a.f.v. de tijd".

Ik weet dat
\( a_M = \frac{\Sigma m_i \cdot a_i}{M}\)
en dat de impuls gewicht maal snelheid is, maar ik zie niet hoe ik aan de "aanvankelijke" coördinaten moet komen...

En de versnelling van het massamiddelpunt, moet ik daarvoor eerst iets doen met de waarden of niet?

Ik snap deze leerstof gewoon niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] massamiddelpunt en impuls

Zoiets?

Afbeelding

Stel eerst de coordinaten (positievectoren: x(0)) op van de twee puntmassa's. Uit je vorige topic kun je dan de formule halen om de coordinaten van het massamiddelpunt te berekenen.

Verder weet je de vernelling van puntmassa 1 en 2 (want F=m.a) dus met je eigen formule krijg je a_M.

Impuls v.h. stelsel en
\( |v_M|\)
zullen dan niet moeilijk meer zijn.

Berichten: 43

Re: [fysica] massamiddelpunt en impuls

Het is een kwestie van de x-coordinaat en de y-coordinaat van het massamiddelpunt apart te berekenen. De totale massa is 16kg.

Dan geldt:

xM=(10,0kg*0)/16kg + (6kg*4)16kg = 1,5 (x-coordinaat)

yM=(10,0kg*3)/16kg + (6,0kg*0)/16kg = 1,9 (y-coordinaat)

Oorsponkelijke positie is dus (1,5 ; 1,9)

Succes met het examen woensdag!

Berichten: 2.504

Re: [fysica] massamiddelpunt en impuls

Bedankt, ik zal het nodig hebben, ik wil het gewoon allemaal perfect begrijpen en deze oefeningen zijn allemaal verschillende aspecten van de leerstof
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [fysica] massamiddelpunt en impuls

Tip:

áltijd een tekening maken, en áltijd terug gaan naar je definities!

Daarna is het vaak alleen maar invullen.

Reageer