Calorieën

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Calorie

Ik heb een paar vragen over calorieen:

Op verschillende sites (waaronder wikipedia) wordt vermeld dat een normaal mens 2000 (vrouw) tot 2500 (man) kcal nodig heeft. Maar waarop is dat gebaseerd? Welke factoren spelen daarbij een rol? Ik kan me voorstellen dat factoren als leeftijd, gewicht en type lichaamsbouw een rol spelen. Maar is dat ook zo? zijn er nog andere factoren die van belang zijn voor het bepalen van de dagelijkse hoeveelheid benodigde calorieen? Hoe bepaal je de benodigde calorieen als je regelmatig sport of andere (al dan niet zware) lichaamsinspanningen verricht? En hoe is men eigenlijk tot die getallen 2000 en 2500 gekomen?

Wat gebeurt er precies in je lichaam als je te weinig calorieen binnenkrijgt? Hoe vult je lichaam het tekort aan calorieen aan? En wat gebeurt er precies als je teveel calorieen binnenkrijgt? Wordt het teveel aan calorieen opgeslagen als vet? Of als iets anders? Welke organen in je lichaam zullen als eerste hinder ondervinden van een tekort of overdaad aan calorieen?

Waarom staat er op veel levensmiddelenverpakkingen niet vermeld hoeveel calorieen het betreffende voedingsmiddel bevat? Neem nou bijvoorbeeld worst of kaas, toch best wel belangrijke voedingsmiddelen, maar de hoeveelheid calorieen die het bevat, staat er niet bij vermeld. Stel dat ik een dieet aan het volgen ben, kan ik dus geen worst of kaas eten, want ik heb geen idee hoeveel calorieen ik daarmee binnenkrijg.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 481

Re: Calorie

zpidermen schreef:Ik heb een paar vragen over calorieen:

Waarom staat er op veel levensmiddelenverpakkingen niet vermeld hoeveel calorieen het betreffende voedingsmiddel bevat?
Het staat er écht wel bij hoor! ( Is geloof ik zelfs verplicht.. :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Calorie

Heezen schreef:
zpidermen schreef:Ik heb een paar vragen over calorieen:

Waarom staat er op veel levensmiddelenverpakkingen niet vermeld hoeveel calorieen het betreffende voedingsmiddel bevat?
Het staat er écht wel bij hoor! ( Is geloof ik zelfs verplicht.. :) )
Dan koop jij zeker nooit worst of kaas? Of om wat preciezer te zijn: palingworst bij C1000 en jonge kaas bij Hoogvliet? Dus ik ga er vooralsnog maar vanuit dat dat soort gegevens niet verplicht zijn.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 3.165

Re: Calorie

Veel van wat je vraagt is hier toch al allemaal uitgebreid uitgelegd door meerdere mensen. Zelf heb ik ook al een goede link gegeven waar je het zelf kan opzoeken. Ik zal het dan nog maar eens herhalen zeker? Klik hier

Hier vindt je de antwoorden op het meeste van wat je vraagt.

Je stelt overigens ook wat interessante vragen die nog niet zo aan bod zijn geweest.
leeftijd, gewicht en type lichaamsbouw een rol spelen.
Voor de berekening (er zijn ook tabellen van); leeftijd, gewicht en geslacht!

Type lichaamsbouw zou volgens onderzoeken minder dan 5% uitmaken van het totale verbruik. Bovendien kan je dat moeilijk aantonen voor een individu.
Hoe bepaal je de benodigde calorieen als je regelmatig sport of andere (al dan niet zware) lichaamsinspanningen verricht?
Door op te zoeken hoeveel calorieën je verbruikt met deze activiteiten. Ook dit staat op deze site vermeld. (slechts 2 keer klikken vanuit de andere pagina) klik hier

Deze exacte link had ik ook al gegeven met daarbij nog een opsomming van een aantal activiteiten (ik vond het grappig mijn vermoeden bevestigd te zien dat je met recreatief badminton en recreatief volleybal vrij weinig energie verbruikt, ik had daar als eens onenigheid over gehad. :?:
Hoe bepaal je de benodigde calorieen als je regelmatig sport of andere (al dan niet zware) lichaamsinspanningen verricht?

Hoe is men eigenlijk tot die getallen 2000 en 2500 gekomen?  
Weinig relevant voor de toepassing maar zeker wel interessant. Ik weet niet exact hoe ze het berekenen, ik ben daar eigenlijk ook wel benieuwd naar. Het is bekend hoeveel energie vetten, suikers en eiwitten bevatten. Aangezien dit de voornaamste energiebronnen zijn die we innemen kunnen ze dat voor de voedingsmiddelen makkelijk uitrekenen. Hoe ze het verbruik meten dat weet ik niet. Misschien door regelmatig bloed te nemen en dan de concentraties te bepalen? Misschien door bij te houden hoe veel ze eten en het verloop van het gewicht te volgen? Ik weet het ook niet precies, zo zou ik beginnen.

Je mag er in ieder geval rustig van uit gaan dat deze getallen kloppen voor de gemiddelde persoon.

Als iemand het weet...ik ben er benieuwd naar.

Ik heb 1800 en 2800 gelezen voor iemand van begin 20. Deze getallen zijn leeftijdsafhankelijk. Oh, dit was ik nog vergeten, vrouwen die zwanger zijn en vrouwen die borstvoeding geven verbruiken ook wat extra energie. Hoe kan ik dat toch vergeten? :) :)

Klik maar op deze link, daar staan alle getallen vermeld Klik (één klik verder dan de 1ste pagina).

De uiterste waarden voor een tiener van 14-18 jaar (jij bent toch 16?) zijn 2200 voor een weinig actief meisje en 3300 voor een actieve jongen. De gemiddelde jongen van die leeftijd met een weinig actieve levensstijl verbruikt 2900 kcal. Ik heb wat bedenkingen tegen deze getallen. Als ik sport verbruik ik heel wat meer dan 400 kCal extra per dag maar misschien ben ik wel niet gemiddeld :)

Ook is er naar mijn mening een veel te sterke gradatie om maar 2 indelingen te maken voor de activiteit.

1 uurtje lopen is al goed voor meer dan 1000 kCal. Ik doe ook vaak 2 uurtjes judo of 2 uurtjes voetballen en 1-2 uurtjes zwemmen. Ik zou nog wel willen gaan squashen (zeer goede tip aangezien veel mensen het ook nog enorm leuk vinden en je enorm veel energie verbruikt), ik moet eens partners gaan zoeken.
Wat gebeurt er precies in je lichaam als je te weinig calorieen binnenkrijgt? Hoe vult je lichaam het tekort aan calorieen aan? En wat gebeurt er precies als je teveel calorieen binnenkrijgt? Wordt het teveel aan calorieen opgeslagen als vet? Of als iets anders? Welke organen in je lichaam zullen als eerste hinder ondervinden van een tekort of overdaad aan calorieen?  
Vetaanmaak of vetafbraak :wink:

Wanner het lichaam geen vet meer kan afbreken gaat het elders de energie vandaan moeten halen. Dan komen de spieren aan de beurt die veel eiwitten bevatten (actine, myosine, hulpeiwitten). Dit kan gevaarlijk zijn bij sterke uithongering omdat de ademhalingsspieren kunnen gaan falen na een tijd. Één van de organen die sterk gaat lijden, pas nadat de spierafbraak is ingezet, is de lever. Dit is zo'n beetje de chemische fabriek van het lichaam, het maakt veel stofjes, het wijzigt veel stofjes en het breekt veel stofjes af. Dit kost uiteraard veel energie. De lever kan haar werk niet meer goed doen wanneer er een energietekort is.

Verder krijg je nog het probleem dat het lichaam (ook alweer de lever) (oa?) om de energievoorziening aan de hersenen te garanderen ketonlichamen gaat aanmaken die zuur zijn. In hoeverre dit symptomen veroorzaakt weet ik niet. Bij diabetes is dit vaak een oorzaak van coma maar bij uithongering is de concentratie ketonlichamen lager.

Op wikipedia heb ik een klein artikeltje gevonden over uithongering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Starvation

Met googlen zal je er nog veel meer over kunnen vinden.
Waarom staat er op veel levensmiddelenverpakkingen niet vermeld hoeveel calorieen het betreffende voedingsmiddel bevat? Neem nou bijvoorbeeld worst of kaas, toch best wel belangrijke voedingsmiddelen, maar de hoeveelheid calorieen die het bevat, staat er niet bij vermeld. Stel dat ik een dieet aan het volgen ben, kan ik dus geen worst of kaas eten, want ik heb geen idee hoeveel calorieen ik daarmee binnenkrijg.
Op alle Nederlandse producten staat het aantal calorieën en het gewicht vermeld, dit is wettelijk verplicht. De buitenlandse producten is een ander verhaal, hangt af van wetgeving in dat land. Worst is vaak van een Nederlands bedrijf, kaas idem.

Zelfs al staat het niet vermeld, jij hebt internet dus wat belet jou om het zelf op te zoeken. Een beetje googlen en je hebt het zo gevonden.

http://www.calorietabel.nl/

http://users.skynet.be/snoopy/tabel.htm

http://www.voedingscentrum.nl/voedingscent...es/Eettabel.htm

http://www.voedingscentrum.nl/voedingscent...ddelentabel.htm

http://www.caloriechecker.nl/www/scripts/index.php

Zelf in kookboeken staat soms het aantal kCal vermeldt, ik heb zo nog een vegetarisch kookboek van de AH waar het in staat.

Kortom, een makkie om er achter te komen als je dat wilt.

Worst een kaas is vrij calorierijk. Oude kaas bevat meer dan 400 kCal/100 gram (chips en koek bijvoorbeeld max. zo'n 600, puur vet/olie 900). Eet er rustig wat van omwille van de voedingsstoffen (eiwitten, vitaminen) maar best niet overdreven veel.

Diëten werkt overigens niet zo goed. Het gaat om een blijvende verandering van gewoonten, je moet er wat voor over hebben als je resultaat wilt. Diëten suggereert dat je daarna weer gewoon terug gaat leven zoals daarvoor, dan ga je uiteraard jojoën.

@mods en technici

De forumsoftware (die ook weer zeer traag is, waarom niet eens betere software gebruiken, het is er, ik kan desnoods nog wel een tip geven) heeft blijkbaar moeite om de links goed op de pagina te zetten.

Dat leest niet zo prettig voor de rest maar ik kan moeilijk een link in 2 delen plaatsen (dan werkt het aanklikken niet meer), dat zou de software moeten doen met intacthouding van de link.

PS, mijn record is een verbruik van minstens 9000 kCal op 1 dag. Dat was toen ik de dodentocht meedeed (100 km in 1 dag, alleen aan te raden als je kan afzien).

Spijtig genoeg heb je daar weinig baat van aangezien je de eerste dagen zo weinig mogelijk beweegt en de 1ste week echt niet aan sporten moet denken. Ook eet je enorm veel tijdens de tocht en na de toch maar dat zal je je wel kunnen voorstellen als je nagaat hoeveel extra energie je verbruikt met 100 km wandelen.

Dit jaar weer als het goed is met wat vrienden :)

Misschien doe ik ook nog wel de Kennedymars, er zijn al vage plannen met een Nederlanse vriendin. Een mooie warming-up zo'n 4 weken voor de dodentocht.

Juist die laatste 20 kilometer zijn gruwelijk. Vraag het maar eens aan iemand die de Kennedymars heeft gelopen, hij/zij moet er echt niet aan denken om dan nog eens 20 km te wandelen. De eerste pak hem beet 50 km zijn een makkie, die wandel ik met een gemiddelde snelheid van zo'n 6 km/uur. De volgende 30 zijn een stuk zwaarder en de laatste 20 zijn gewoon afzien.

Berichten: 12.262

Re: Calorie

Op alle Nederlandse producten staat het aantal calorieën en het gewicht vermeld, dit is wettelijk verplicht.


Volgens mij niet hoor... ik dacht dat alleen declaratie van de ingredienten bij wet verplicht is (afgezien van versproducten als warme broodjes etc). Als er voedingswaarden op staan moeten deze wel weer correct zijn binnen een zekere marge.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Calorie

albert davinci schreef:@mods en technici

De forumsoftware (die ook weer zeer traag is, waarom niet eens betere software gebruiken, het is er, ik kan desnoods nog wel een tip geven) heeft blijkbaar moeite om de links goed op de pagina te zetten.  

Dat leest niet zo prettig voor de rest maar ik kan moeilijk een link in 2 delen plaatsen (dan werkt het aanklikken niet meer), dat zou de software moeten doen met intacthouding van de link.
Even off topic: ik heb de links voor je aangepast. De uitleg kun je hier vinden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Calorie

Hoe bepaal je de benodigde calorieen als je regelmatig sport of andere (al dan niet zware) lichaamsinspanningen verricht?
Opzetje voor een onderzoek:

- Neem 100 mensen en weeg ze zeer nauwkeurig.

- Geef ze een bekende hoeveelheid voedsel dat snel in energie is om te zetten

- Laat ze een bepaalde tijd sporten

- Weeg ze opnieuw

Mits de spreiding van de resultaten niet te gek is kan je dan een uitspraak doen over het verbruik. Als je bovenstaande goed uitwerkt kan je nauwkeuriger uitspraken doen. Als je de resultaten van verschillende van dergelijke onderzoeken vergelijkt kan je op zeker moment zeggen hoeveel extra energie je nodig hebt.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1

Re: Calorie

hallo,

dit is mijn eerste bericht hier, ik vond dit forum door google. ik ben een eerste jaars student voeding en diëtetiek. dit houd in dat ik voor diëtist studeer. deze link helpt jullie misschien verder. klik hier. dit is een rapport van de gezondheidsraad over de voedingsnomen van koolhydraten, eiwitten en vetten. het antwoord van jullie vraag staat op pagina 13.

hier de zaken die jullie moetenm weten om dit te kunnen begrijpen. de waarden van energie staan gegeven in MJ (oftewel megajoule). 1 MJ = 1000 KJ (kilojoule). dit wisten jullie waarschijnlijk al. dit wisten jullie waarschijnlijk nog niet:

1 Gr. vet levert 9 kCal (kilo calorien)

1 Gr. eiwit levert 4 kCal

1 Gr. koolhydraten levert 4 kCal

1 kCal = 4,2 KJ

er staat precies bij hoeveel waarvan wordt aangeraden.

en dit is misschien ook leuk om te hebben: http://rapidshare.de/files/3749538/eetmete...ie2002.rar.html

dit programma heet "eetmeter 2002". hiermee kan je berekenen wat je op een dag (of meerdere) eet.

groetjes,

erik

Edit mod Mrtn: "klik hier"-linkje aan de praat geholpen.

Berichten: 3.165

Re: Calorie

Hoe bepaal je de benodigde calorieen als je regelmatig sport of andere (al dan niet zware) lichaamsinspanningen verricht?
Opzetje voor een onderzoek:

- Neem 100 mensen en weeg ze zeer nauwkeurig.

- Geef ze een bekende hoeveelheid voedsel dat snel in energie is om te zetten

- Laat ze een bepaalde tijd sporten

- Weeg ze opnieuw

Mits de spreiding van de resultaten niet te gek is kan je dan een uitspraak doen over het verbruik. Als je bovenstaande goed uitwerkt kan je nauwkeuriger uitspraken doen. Als je de resultaten van verschillende van dergelijke onderzoeken vergelijkt kan je op zeker moment zeggen hoeveel extra energie je nodig hebt.
Hier zou je geen conclusies uit kunnen trekken. Je weet niet welk deel van het energieverbruik door het basaal metabolisme komt en welk deel van het energieverbruik door de sport komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Calorie

Hier zou je geen conclusies uit kunnen trekken. Je weet niet welk deel van het energieverbruik door het basaal metabolisme komt en welk deel van het energieverbruik door de sport komt.


Je kan alleen het meerverbruik op deze manier bepalen, maar dat wil je toch weten? Op een soortgelijke manier kan je overigens het energieverbruik in rust kunnen meten.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer