De Q20

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 4.546

De Q20

Vanochtend kwamen mijn ouders aan met een "leuk spelletje", de Q20. Ik weet niet of iemand dat ding kent, je moet een woord in gedachte houden en aan de hand van 20 of 25 vragen raad het apparaatje welk woord je in gedachte had en het zit verassend vaak in de buurt (Mijn broertje was melig en nam anus, de Q20 zij kringspier. Close, hoewel er veel meer kringspieren zijn). Nou is mijn vraag: hoe werkt dat? Hebben zij alle vragen soms getest bij een database van woorden? Ik snap er niet veel van, misschien dat iemand wat opheldering kan geven :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De Q20

Speel zo'n spel is met een vrind (levend persoon) het is moeilijk om het niet te raden met 20 vragen.

Met de juiste vragen kun je alles omschrijven. De Q20 heeft een aantal ingebakken vragen waarmee meeste (alle) woorden in het woordenboek kunnen worden omschreven.

Geen hoge fysica

Berichten: 186

Re: De Q20

Mmm, leuk om eens te testen.

Hier is de link :http://www.20q.net/

ik vind het persoonlijk niet zo gemakkelijk om op 20 vragen iets te raden, hoewel , nooit geprobeerd eigenlijk.

Bij mijn lama ging de Q20 toch in de mist, jammer ...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: De Q20

achtereenvolgens transistor en hamster geprobeerd, beide niet geraden.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: De Q20

Bij mijn lama ging de Q20 toch in de mist, jammer ...
Bij zei hij kameel ipv lama, en toen ik zei dat hij warm was, kwam-ie met miereneter :S

Berichten: 824

Re: De Q20

Jij dacht aan een drol.

Is het klein? Jij zei Hangt ervan af, Ik zeg Ja.

Wat stoer!
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 12.262

Re: De Q20

Het is een leuk ding, of leuke website afh van waarmee je speelt :)

De kunst is vooral om de database met antwoorden op te bouwen (op basis van wat spelers invullen), en daaruit zodanig vragen te kiezen dat er snel een nauwe selectie ontstaat.

Zo kun je ook met 20 hoger/lager vragen ieder getal onder de miljoen raden - alleen met het soort vragen en antwoorden in 20Q is het complexer slimme vragen te vinden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: De Q20

Ik dacht aan een pennenzak, hij dan weer aan een tampon :) .

Nog eens gespeeld denkend aan een atoom. Toen twijfelde ik toch even wat ik bij "Q6. Spint het?" moest aanklikken :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: De Q20

Ruben Kwast schreef:Jij dacht aan een drol.

Is het klein? Jij zei Hangt ervan af, Ik zeg Ja.

Wat stoer!
ja, met dat soort dingen ga ik nogal vaak de fout in met die 20Q. Ik vind gewoon dat sommige dingen niet in mn broekzak passen, en de 20Q vind van wel (moet ik toch maar wijdere broeken gaan dragen dan?), om maar wat te noemen, ook heb ik een heel andere voorstelling van: "is het zacht?"

Maar het blijft een leuk dingetje, dat wel.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De Q20

Ik heb het net ook even gespeeld, ik heb gewonnen maar het spel was het niet met me eens:
Jij dacht aan plakband.

Zou je voor het gebruik ervan betalen? Jij zei Ja, Ik zeg Nee.

Zou je het op een boerderij aan kunnen treffen? Jij zei Ja, Ik zeg Nee.

Kun je erop zitten? Jij zei Ja, Ik zeg Nee.

Kan het drijven? Jij zei Ja, Ik zeg Nee.

Zit er een gat in? Jij zei Nee, Ik zeg Waarschijnlijk.
Volgens mij is plakband toch niet gratis, hebben ze op een boerderij vast wel plakband, kan je er best op gaan zitten, blijft het drijven en zit er normaal gesproken toch geen gat in (wel in de rol, maar niet in het plakband zelf). Ze zullen het toch wat beter moeten opvoeden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De Q20

Jij dacht aan koptelefoon.

Kan het buigen zonder te breken? Jij zei Ja, Ik zeg Twijfelachtig.

Word je er vrolijk van? Jij zei Niet van toepassing, Ik zeg Ja.

Kun je erop zitten? Jij zei Ja, Ik zeg Nee.

Is het klein? Jij zei Ja, Ik zeg Nee.

Leeft het bovengronds? Jij zei Niet van toepassing, Ik zeg Ja.

Zou je je geen raad weten als je het niet had? Jij zei Ja, Ik zeg Nee.

Zit er een gat in? Jij zei Ja, Ik zeg Nee.

Kun je het in je broekzak meenemen? Jij zei Ja, Ik zeg Nee.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: De Q20

Wouter_Masselink schreef:Jij dacht aan koptelefoon.

Leeft het bovengronds? Jij zei Niet van toepassing, Ik zeg Ja.
:) :)
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: De Q20

De Engelse versie doet het een stuk beter. Als je een niet te specifiek voorwerp neemt heeft hij hem bij mij meestal wel. De TV of film versie is ook wel goed. LOTR had hij in 13 bij mij.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: De Q20

Wij zijn op school weleens met de online versie aan de gang geweest, om te demonstreren wat je met een neuraal netwerk kunt bereiken. Het is een grappig AI toepassing.
Does 20Q ALWAYS guess what the player is thinking? NO

Not always, but it is right 80% of the time (98% of the time if you let it ask 25 questions)!
Iemand een idee of de tweede bewering waar is?
Wet van Hofstadter: het duurt altijd langer dan je denkt, ook al houd je rekening met de Wet van Hofstadter.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De Q20

Als dat dezelfde is als die website 20q.net, dan zeg ik nee. Kan ik geen harde garantie over geven, maar ik heb het drie keer geprobeerd en pas 1 keer heeft hij het geraden. Het komt vooral door verschillen van mening/inzicht.

Bijvoorbeeld bij plakband: ik zeg dat je voor het gebruik ervan moet betalen. Ik ga er dan vanuit dat plakband niet gratis is. Dat programma zegt dat de aanschaf wel geld kost, maar het gebruik weer niet. Door dat soort dingen gaat het vooral fout heb ik het idee. Je zal dus hele goede vragen moeten stellen om de juiste antwoorden te krijgen.

Als daaraan gesleuteld wordt is die 98% zeker wel haalbaar denk ik.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer