zwaluwstaart meten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

zwaluwstaart meten

Hallo,

Of dit het juiste forum is weet ik niet, maar ik probeer het toch maar !!!

Ik moet in een onderdeel een inwendige zwaluwstaart frezen(60 graden)

Hierin moet een uitwendige zwaluwstaart(60 graden) met een lichte perspassing gemonteerd worden. (oderdeel wordt bijgeleverd)

Nu weet ik dat doormiddel van twee asjes met de zelfde diameter de maten opgemeten /berekend kan worden.

Ik heb op een Amerikaans forum wat info over gevonden, maar het is mij niet duidelijk wat er mee bedoeld wordt.

zie link

http://i16.tinypic.com/2ynpl4z.gif

Er wordt hier geschreven : To obtain dimension x for measuring male dovetail enz enz

Ik heb hier wat hulp bij nodig , want hier zijn uiteraard wiskunde experts

aanwezig voor wie dit gesnede koek is.

vast bedankt voor jullie tijd,

Berichten: 249

Re: zwaluwstaart meten

10 jaar geleden dus ik kan me vergissen, maar ik denk het niet.

'k neem aan dat je dat rechter figuurtje bedoelt. Daar liggen nu 2 asjes in, teken dit op papier en ga uit van het linker asje. Dit asje is nu, bijvoorbeeld 10mm.

Teken vervolgens een lijn van het middelpunt van het asje naar (links) de hoek van de zwaluwstaart. Noem hem zijde C.

Teken een lijn van het middel punt van het asje naar de bodem. Noem hem zijde A.

Zijde B is dan de lijn die je tekent om A met C weer te verbinden zodat je een driehoek hebt.

De hoek die zijde C en zijde A maken is 60 graden, de hoek die zijde A en B maken is 90 graden, de hoek die zijde B en C maken is 30 graden. Zo'n driehoek is de helft van een gelijk zijdige driehoek. Dit beteken dat zijde C twee keer zo lang als zijde A is.

Zijde A heeft de lengte van de straal van het asje, het asje was 10mm dus zijde A heeft een lengte van 5mm.

Zijde C is 2 keer zolang en dus 10mm.

Nu kan je dmv de stelling van pyth. de lengte van zijde B berekenen. Let op: zijde B is een zijde van de rechte hoek en niet de schuine zijde:

Pyth: A kwadraat + B kwadraat = C kwadraat

Zijde A rechthoek zijde = 5mm

Zijde C schuine zijde = 10 mm

A * A + B * B = C * C;

5 * 5 + ? = 10 * 10;

25 + ? = 100;

? = 100 - 25 = 75;

Het vraag teken is B * B om B te krijgen: wortel75 = 8.660....

Zijde B heeft lengte van 8.660, dit is voor de linker kant, voor de rechter kant geld dit ook.

De bodem van de zwaluw staart ingedeeld in de te meten/berekenen lengten van links naar rechts:

lengte van zijde B,

de lengte van middelpunt asje naar buitenkant asje, (straal)

de lengte tussen de asjes,

lengte van buitenkant asje naar middelpunt asje, (straal)

lengte van zijde B.

Stel je bent aan het frezen en de gemeten afstand tussen de asjes is 100mm:

2 * zijde B + 2 * (straal) + lengte tussen de asjes = lengte van hoek tot hoek.

17.32mm + 10mm + 100mm = 127.32 mm

Nog maals, ik kan het fout hebben maar dat denk ik niet :)

Reageer