Ioniseringsenergie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 53

Ioniseringsenergie

De energie die nodig is om bijvoorbeeld een He+ ion te ioniseren, moet je dit berekenen aan de hand van de formule : E= -13.60/n² (eV) of ben ik verkeerd?

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ioniseringsenergie

De formule die je daar te pakken hebt geldt voor de waterstofkern, met Z, het aantal protonen, gelijk aan 1. Voor helium is Z gelijk aan 2. (2 protonen in de kern)
\(E=-(13,6eV) \cdot\frac{Z^2}{n^2}\)
NB deze formule geldt alleen voor het losmaken van het láátste elektron van dat ion.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: Ioniseringsenergie

als het niet het laatste elektron is kan je werken met Zeff ipv Z (benadering)

Berichten: 53

Re: Ioniseringsenergie

Om He+ te ioniseren is Z dan niet gelijk aan 1? En als het niet het valentie-elektron is welke formule gebruik je dan? Dezelfde maar Zeff? En wat bedoel je hiermee precies?

Sorry voor alle vragen!

Berichten: 288

Re: Ioniseringsenergie

Heeft dit ook niet te maken met de effectieve kernlading?

Kijk hiervoor naar het topic "effectieve kernlading" op dit forum

Berichten: 53

Re: Ioniseringsenergie

Ja het heeft inderdaad te maken met de effectieve kernlading, ik heb ondertussen een antwoord gevonden op mijn vraag. Maar wel weet ik nog niet of je om de ioniseringsenergie van He+ als kernlading 2 of 1 moet gebruiken. Volgens mij is het 1 want je wilt He+ ioniseren en niet He, of ben ik verkeerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ioniseringsenergie

Kernlading van He zal altijd +2 zijn, want de heliumkern heeft twee protonen. Internationaal is afgesproken dat we met Z het aantal protonen in de kern aanduiden. Als je He+ wil ioniseren tot He2+ geldt de formule zoals ik hem eerder gaf.

Als je He wil ioniseren tot He+ zul je met een Zeff moeten gaan rekenen, zie daarvoor dat andere topic. Z is nog steeds 2, maar er zwerft nog een elektron rond dat de positieve lading van de kern gedeltelijk afschermt, waardoor het voor dat andere elektron niet aanvoelt alsof het door twee protonen wordt aangetrokken. Zeff is dus Z x een bepaald effectiviteitspercentage.

Anderzijds, de manier waarop je deze vraag stelt denk ik niet dat het de bedoeling is dat jij deze vraag zo moeilijk benadert. Zoals je blijkbaar nog moeite hebt met de betekenis van Z doet mij dat denken dat dit allemaal nieuwe stof voor je is. Dan zul je het waarschijnlijk gewoon moeten houden bij de formule die ik je gaf.

Die eerse war jezelf mee kwam geldt voor eht ioniseren van dat H-atoom. Nu maken ze het je een tikje ingewikkelder door datzelfde te laten doen voor een He-atoom waarvan het laatste elektron moet worden afgepeuterd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 53

Re: Ioniseringsenergie

bedankt voor de duidelijke uitleg!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ioniseringsenergie

Die eerste formule waar je zelf mee kwam geldt voor het ioniseren van dat H-atoom. Nu maken ze het je een tikje ingewikkelder door datzelfde te laten doen voor een He-atoom waarvan het laatste elektron moet worden afgepeuterd.
Wat ik vergat: Merk trouwens op dat voor dat H-atoom Z gelijk is aan 1, Z² dus ook gelijk aan 1, waardoor jouw formule eigenlijk een bewerkte versie is van de mijne (geldig voor Z=1, en dus alleen voor dat H-atoom)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer