Vloedgolf Versus Tsunami

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 8

Vloedgolf Versus Tsunami

Besten,

Ik doe als laatstejaars mij eindwerk over de tsunami.

Nu toevallig, wat voor mij wel een meevaller is, komt de tsunami enorm aanbod aangaande de ramp in Asië.

Maar mijn uiteindelijke vraag:

verschil vloedgolf en tsunami ?

BRonnen :

Ik heb al in vele bronnen vernomen dat een vloedgolf eigenlijk NIETS te maken heeft met een tsunami. Vloedgolf, in het Engels vertaalt= tidal wave, en tidal komt van tides= de getijden. Een vloedgolf zelf heeft met de getijden te maken ( dit is eb en vloed uiteraard), maar de tsunami heeft absoluut NIETS te maken met getijden.

En toch gebruiken alle nieuwsbladen dezelfde titel:"Moorden VLOEDGOLF" ...

help me out AUB ?

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

Denk dat je dat moet zien als een verbastering. Een vloedgolf is gewoon de vloed (en eb), immers de vloed is een reusachtige (lang) golf. Deze "tsunami" die nu in 't nieuws is word veroorzaakt door de zeebeving, de aardkorst word een aantal meter omhoog gedukt met een golf van ongeveer het zelfde aantal meters tot gevolg. Een tsunami kan ook veroorzaakt worden door dingen die in het water vallen, zoals eilanden die afschuiven of leuke steentjes uit de ruimte, deze kunnen nog veel groter worden dan de tsunami's veroorzaakt door een zeebeving. Maar een tsunami en vloedgolf, dat zijn 2 verschillende dingen. Taalkundig zijn het misleidende tweelingen...

Berichten: 8

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

Dus ik ben juist als ik zeg dat een tsunami geen vloedgolf is en alle kranten fout?

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

Ja, dat klopt. Alleen zijn de kranten niet echt fout, het is gewoon een geaccepteerde verbastering.

Berichten: 8

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

@ gast :

Bedankt voor deze uitleg alvast, het lijkt me het meest logische ook.

Nu weet ik niet of het tweemaal dezelfde gast is maar :

Zou je het erg vinden mocht ik jou uitleg in mijn eindwerk verwerken?

bedankt !

Berichten: 61

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

Men gaat er steeds van uit dat een tsunami ontstaat wanneer de oceaanbodem plaatselijk omhoog komt maar een tsunami ontstaat naar mijn weten ook waneer plaatselijk de bodem plotseling zakt.

Berichten: 47

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

Zoek ook wat op over een mega-Tsunami. Deze ontstaat wanneer er een heel stuk van bijvoorbeeld een eiland afbrokkelt (door bijv. een vulkaanuitbarsting) en in zee glijdt. Zo'n Mega-tsunami kan honderden meters hoog worden!

Berichten: 8

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

bedankt allen, maar die laatste dingen wist ik echter al wel.

Zover ben ik wel op de hoogte van het fenomeen, anders zou ik er men eindwerk neit overdoen. Het ging 'm alleen maar ofdat een tsunami een soort vloedgolf is of niet( zo staat het in alle nieuwsbladen) en ik sprak dat tegen menende dat een vloedgolf met getijden te maken heeft en een tsunami niet.

Een tsunami kan ontstaan door grote verplaatsingen van watermassa's en die watermassa's kunnen met snelheden tot 800 km/h zich verplaatsten over 1000'en kilometers ( onvertraagd) Hun snelheid wordt in de kustgebieden (en zeker die met een snel stijgende kust) omgezet in hoogte en kracht...

Berichten: 226

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

Vloedgolf is een klakkeloze vertaling van het Engelse 'tidal wave' dat ook te pas en te onpas wordt gebruikt.

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

Je mag alles wat openbaar op het internet staat overnemen, dus ook de stukjes die ik in dit forum zet.

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

Men gaat er steeds van uit dat een tsunami ontstaat wanneer de oceaanbodem plaatselijk omhoog komt maar een tsunami ontstaat naar mijn weten ook waneer plaatselijk de bodem plotseling zakt.


Is dat mogelijk dan? Zakking na een beving?

Berichten: 8

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

Hangt er vanaf langs welke kant je't geheel bekijkt .

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

Ja, dat is mogelijk.

Een tsunami ontstaat doordat de beweging van de zeebodem wordt "overgezet" naar de zee zelf.

Of die beweging nu omhoog of omlaag gericht is maakt in principe niets uit.

En over mega-tsunami's gesproken: de "tidal wave" (inderdaad een zeer slechte vertaling) die zou ontstaan bij een inslag van een flinke meteoor moet echt gigantisch zijn...
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 96

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

Knack (Belgisch weekblad): "De Japanse naam voor vloedgolf is tsunami: 'golf in de haven'." Klopt dit nu of niet?

Re: Vloedgolf Versus Tsunami

Is het mogelijk dat een complete plaat zakt door een beving?

Reageer