[Elektriciteit] Bliksemafleider

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

[Elektriciteit] Bliksemafleider

Een bliksemafleider heeft een spits uiteinde. Men beweert dan dat het electrisch veld hoger is en hij zo beter zijn werk doet. Kan iemand daarover iets zinnigs vertellen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [Elektriciteit] Bliksemafleider

het elektrische veld rond een bolvormige geleide is omgekeerd evenredig met de afstand. Bij een zeer klein bolletje kan je zeer dicht geraken, dus krijg je hoge elektrische velden.

Nu moet je weten dat het mechanisme van bliksem werkt via een "back stroke" (na wat eerdere processen), waarbij ionisatie van de aarde naar de wolk loopt. Hierbij speelt het vormen van hoge elektrische velden rond de aardpotentiaal een grote rol. Je kan je dus wel inbeelden dat zo'n punt efficient is.

Ik denk ook wel dat het een voordeel is dat ie er bovenuit steekt. Bomen worden immers ook sneller getroffen.

opmerking: in bovenstaande kunnen fouten staan. als iemand het beter kent, hou je niet in :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: [Elektriciteit] Bliksemafleider

eendavid schreef:
het elektrische veld rond een bolvormige geleide is omgekeerd evenredig met de afstand. Bij een zeer klein bolletje kan je zeer dicht geraken, dus krijg je hoge elektrische velden.  
Is het niet omgekeerd evenredig met de afstand in het kwadraat?

Ik kan me nu voorstellen dat in de omgeving van een punt(klein bolletje) het electrisch veld daar veel sterker is zodanig dat de lucht daar gemakkelijker geïoniseerd(geleidend) wordt en zo de lading van de aarde gemakkelijker de lading van bv. een wolk kan neutraliseren.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [Elektriciteit] Bliksemafleider

Is het niet omgekeerd evenredig met de afstand in het kwadraat?


:) even potentiaal en elektrisch veld omgewisseld
en zo de lading van de aarde gemakkelijker de lading van bv. een wolk kan neutraliseren.
je krijgt een smal kanaal van sterk geioniseerde lucht dat van de aarde naar de wolk propageert, en dat wordt inderdaad geïnitieerd door sterke elektrische velden.

Reageer