Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Moderator: Rhiannon

Berichten: 536

Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Wat cartoons:

http://www.lectrr.be/cartoon/1010.gif

http://www.lectrr.be/cartoon/0713.gif

http://www.lectrr.be/cartoon/0507.gif

Italie is een prachtig bewijs van de stelling dat een land de vorm van een laars kan hebben

Rijkswattenstaaf: Het koosnaampje dat de vrouw van Rijk de Gooijer aan zijn geslacht geeft.

De zieke 5 gaan op reis, door J.H. Adrianus Roerholds.

De zieke 5 zijn bijeen in hun hoofdkwartier in de Zuid-Nederlandse stad puntje-puntje-burg. Een halfbakken middagzonnetje werpt slappe stralen door het raam van het vertrek. Simon, 31, longkanker, zit aan tafel en is in een verscheurende hoestbui verwikkeld. Iwan, 30, aids, staat voor het raam en eet vol overgave een nuts. Jonas, 29, blind, ligt op de bank te slapen met een blindestok losjes in de rechterhand. En Tina, 36, MS, en Gerda, 32, hersentumor, zitten in de vensterbank.

Gerda voert het woord: 'Ik blijf erbij dat blindheid geen ziekte is, het is een handicap, ik bedoel, het is vervelend natuurlijk want je ziet niets. Maar je voelt je niet slap, moe of misselijk, je hoeft geen medicijnen te slikken en je gaat er niet dood aan. Tenzij je onder een tram loopt, maar die hebben wij hier niet'. Simon, die inmiddels uitgehoest is, probeert de nadere crisis te bezweren en doet een lijmpoging. 'Ik geloof dat Jonas aan de diarree is, dat is toch wel een soort ziekte, diarree?' Hij hoest als een zwangere buidelrat. 'Natuurlijk is dat geen ziekte', snauwt Gerda. Ze kucht als een seniele lama, richt haar blik op het plafond en gaat verder. Jonas moet dus uit de groep tenzij hij snel een echte ziekte op loopt. Laten we zeggen, binnen nu en een week. Anders gaat hij niet mee op vakantie en gaan wij verder onder de naam 'De zieke 4'. Een loodzware stilte steekt de kop op in het hoofdkwartier, een stilte die door de piepende ademhaling van Simon van een spotgoedkoop plastic Hema-lijstje wordt voorzien. In de verte probeert iemand tevergeefs een brommer te starten. (hansteeuwen.net)



Een lelijke homo heeft geen reet aan zijn kont.


Geschreven door: Jack Simons, een dichtbundel en ik citeer eengedicht uit deze bundel.

De wasmaschine verkoper, sloot zijn winkel af en ging naakt over de toonbank liggen. Mijn geslacht gleed zijn kont in, als iets anders dat ook ergens vrij gemakkelijk in glijdt. Wat een ***-anus dacht ik, verveeld keek ik om mij heen.

"Wat kost die Zanussi?" vroeg ik. "Elf honderd vijfenennegentig gulden," kreunde de wasmachineverkoper. "Wat eigenlijk geen geld is voor zo'n handig apparaat"....

Adressen verzinnen. Hoe gaat dat in zijn werk, Loes?

‘Heel simpel. Je verzint een adres, bijvoorbeeld Rozenhartstraat 22-hs. Of Sumatraplein 13, of Houtlaan 71bis. De mogelijkheden zijn oneindig. Wat natuurlijk nog veel leuker is, is om ook mensen te verzinnen die op die adressen wonen. Op de Rozenhartstraat 22-hs is dat bijvoorbeeld Flip van der Zanden, een jonge fotograaf. Zijn vriendin is Adèle, een onderwijzeres op een basisschool. Ze zijn van plan om volgend jaar samen een huis te kopen en daarna wil Adèle graag kinderen. Flip is daar nog niet aan toe maar voor Adèle begint de biologische klok te tikken. Bovendien hebben al haar vriendinnen inmiddels ook al kinderen, dus Adèle wil nu ook wel eens.’

En dat zit jij allemaal te verzinnen, Loes?

‘Ja, als het regent zit ik dat lekker aan tafel met een blocnote te verzinnen en dan schrijf ik het op.’

Maar wat doe je dan als je dat allemaal verzonnen hebt?

‘O, je bent nooit klaar. Flip bijvoorbeeld kan voor een tijdschrift in Gorkum gaan werken, maar Adèle heeft haar werk hier in Amsterdam, en die wil hier niet weg. Dus dat geeft thuis best spanningen. Maar daar komen ze samen wel uit.’

Loes, moet ik me zorgen gaan maken?

‘Dat is niet nodig. Ik verzin dit natuurlijk. Want wat ik nog niet verteld had is dat Flip niet alleen vanwege die baan bij het tijdschrift naar Gorkum wil: zijn familie woont in Eerdam, daar vlakbij. Zijn moeder is lichamelijk niet meer helemaal 100 %, dus wil hij graag wat vaker bij haar zijn om boodschappen te doen. Ze heeft twee keer in de week iemand van de thuiszorg, dus dat houdt niet over.’

Loes, heb je wel eens hulp gezocht?

‘Nee, je kunt dit heel makkelijk alleen doen. Maar goed je kunt je wel voorstellen dat Flip er voor z’n moeder wil zijn. En Adèle kan het prima vinden met haar schoonmoeder dus het wordt wel serieus overwogen daar op de Rozenhartstraat 22-hs. Alleen: is er werk voor Adèle in die omgeving? En bovendien : ze heeft nu een vaste baan, als ze ergens anders gaat werken krijgt ze eerst weer een jaarcontract. En met een tijdelijk contract wil je nog niet zwanger worden. Teveel onzekerheid.’

Loes het is tegenwoordig helemaal geen schande om eens met een psycholoog te praten.

‘Nou, dat heeft niet zozeer met een psycholoog te maken hoor. Het gaat gewoon over toekomst plannen. Voor vrouwen van haar leeftijd niet onbegrijpelijk. En ze zijn er heel verstandig mee bezig. De basis is goed.’

Hier naast mij zit Professor Schakel, als hoogleraar Psychiatrie verbonden aan de Universiteit van Utrecht. Professor Schakel, u heeft Loes verzonnen. Hoe kan het dan dat ik met haar praat?

'Dat is wat we noemen een ernstige vorm van verkoudheid. De symptomen zijn hoesten, een zere keel en praten met nietbestaande gasten in een imaginaire talkshow, zoals bijvoorbeeld Loes, en ik zelf natuurlijk.'

Hoe kom je ervan af?

'Ach, het is meestal maar een paar dagen, iedere dag goed vitaminen eten, een stukje fruit en na een week is het meestal weer over.'

U bestaat zelf wel?

‘Ja ik zit op de rand van je bed. Ik houd koude compressen tegen je hoofd en ben een dokter aan het bellen.’

U bent zelf geen dokter?

‘Nee ik ben je moeder.’



Fantastisch bedankt. Dames en heren: mijn moeder!


( GEEN APPLAUS )

Ooh.. ah jongen dat was… tjsonge jonge jonge, goh! Sjonge jonge jonge. Nee want ik ik weet nog, dan hadden ze, ja nee dat was dan een een nee hadden ze tegen mij van: ‘ja nee dit dit en dat en allemaal en zo’. En ik zeg: ‘ja? Ja? Ja wat? Wa wa?’ ‘Nee nee’, maar dat moest ik dan allemaal ja ja en ik zeg: ‘ja ja?’. Nou goed dat was dan goed enne terwijl ik uh, ik wist prff hee hee ik had al heel lang in de gaten vannu, ‘oh ja oh ja ja ja nee nee wa wa’. En in en in één keer en in één keer jongen ik zeg vanne ik zeg: ‘ja enne’. Nee svan brff hehe en ik: ‘Eeeh is toch nie is toch nie mooomooo oooohhh weet je’. *********** man.

Ja en toen en toen en en in een keer in een keer zegt ie van:

‘Ja nee allemaal daar naar toe woo kom op man wooo woo’ en ik zeg: ‘ja’. ‘jaaa jaa kom op man’. En m’n ouders tuurlijk ook ‘wooo waar gaan we naar toe?’. En allemaal mensen komen. ‘Kom op we gaan er allemaal naar toe jongen’. Nou we komen er aan zeg.. ja.. ja hee uh, nee ‘tis stom ik naar toe ‘jaa hoe kan dat nou?’. Ja dat wist ie ook niet en ik zeg: ‘Ja hoe moet ik het dan weten?’. Jaa weet ik ook niet ik zeg: ‘Jaa waar gaat dit eigenlijk over?’. Jaa dat wist hij dan ook niet ja is JA is dit geen gesprek man! ‘nee’, dat wist ie dan ook enne… Ja en toen had ik wel zoiets van who who who who wacht ff hee, hier hier klopt iets niet he hier klopt iets niet. En toen maar he he een hele tijd later man dat begrijp ik bedoel dat dat das das nu ook allemaal gebeurd gelukkig.

En toen stond ik stond ik zo te kijken zo en zag ik in een keer heel heel kleintje kleintje zo he nu zeg, wat later een bwbwwlw maar zeg een kleintje en ik en ik sta zo te kijken zo en ik zeg ‘ooh’. En ik zeg en ik zeg: ‘kom op kom erbij man!’ Hij stond effe bezig bezig zo dinges’.

Ik zeg ‘kom nou effe’. ‘Nee nee,’ zegt ie. ‘Man ben allemaal dingen’. Ik zeg: ‘Kom nou toch effe man ooh zo moo oohh jonge kom toch kom toch eens kijken man’.

Begeven moment ‘Nou ok’. ‘Kom eens kijken, oh net weg zeg, shiiiit man. **** is dat man. Ja, en toen en toen het enige wat er toen nog overbleef was uh weet niet allemaal om dat ding heen gaan zitten en ‘Jaa wie wie wie heeft dat ding hier neergezet enne’. Jaa dat dat dat was dan iemand uhm jaa die kenden ze dan niet of jaa eentje wel maar ja die was er weer net niet en dus uhm. Ja ze zeggen ook van: ‘Ja schei er toch ook mee uit man heeft toch helemaal geen zin’.

En toen kwam hij, en dat was, dat was zo’n mooi moment he, want die was belangrijk voor mij dat was een soort ja was een alles alles voor me, een grote vent met zo’n wilskrachtige kop van die grote klauwen weet je niet en en echt daar keek ik tegenop he wooo daar keek ik tegenop he. En en en en in een keer was ie er ook dat was die aanwezigheid van hem was zo plotseling in een keer was ie er en iedereen zag het en dat staat in mijn geheugen gegrifd dat beeld, van hoe ie er toen was. En toen ik kwam ik doe het effe voor, dan kwam ie zo in een keer zegt ie zo van.. van.. of wacht es effe.. oh.. oh f.. oh **** hij was er helemaal niet bij.. oh **** ne … oh sor… oh sh… ja dat.. **** maar ja… denk je da je da je er bijna ben enne we-weer helemaal terug bij het begin….

Ju-ju-jullie jullie denken dat ik gek ben he??


Oftewel Absurdisme.

Wat vinden jullie van dit 'humor-genre' en kennen jullie nog goede (buitenlandse) 'absurdisten'?

Nederlandse Absurdisten:

Hans Teeuwen (Poelmo, Mannen van de Radio, veel solo)

Theo Maassen (Poelmo, Mannen van de Radio, veel solo)

Pieter Bouwman (Poelmo, Mannen van de Radio)

Gummbah (Poelmo, Volkskrant, Nieuwe Revue)

Ronald Snijders (Absurd Nederland, De Staat van Verwarring)

Pieter Jouke (Absurd Nederland, De Staat van Verwarring)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Ik kijk iedere dag De Staat van Verwarring, en lig elke dag dubbel. Die gasten zijn echt grappig :)
Italie is een prachtig bewijs van de stelling dat een land de vorm van een laars kan hebben
Hans Teeuwen
Rijkswattenstaaf: Het koosnaampje dat de vrouw van Rijk de Gooijer aan zijn geslacht geeft.
Een neologisme van De Staat van Verwarring.

Mannen van de Radio is inderdaad meesterlijk, ik heb 145 sketches van ze!

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Wat vinden jullie van dit 'humor-genre' en kennen jullie nog goede (buitenlandse) 'absurdisten'?
André van Duyn in de buurtsuper.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Phys schreef:Ik kijk iedere dag De Staat van Verwarring, en lig elke dag dubbel. Die gasten zijn echt grappig   :)  
Italie is een prachtig bewijs van de stelling dat een land de vorm van een laars kan hebben
Hans Teeuwen
Rijkswattenstaaf: Het koosnaampje dat de vrouw van Rijk de Gooijer aan zijn geslacht geeft.
Een neologisme van De Staat van Verwarring.

Mannen van de Radio is inderdaad meesterlijk, ik heb 145 sketches van ze!
Die bovenste is uit de show van Poelmo, slaaf van het zuiden
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Vergeet ook het vroege werk van jiskefet niet...

Eelco

Berichten: 4.546

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Ik vind het wel wat hebben en lig vooral dubbel (van dit genre) van Hans Teeuwen :) Theo Maassen vind ik ook brilliant, je mist 2 hele belangrijke: Bert Visser en Jochem Meijer (die ADHDer, echt cool, vooral zijn eerste show). Die 2 zijn eeeeecht goed.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Ja, maar het zijn geen absurdisten. Kamagurka (vlaamse cartoonist) vind ik wel sterk. Ajuinen en Look (Mike Bodde en Thomas van Luyn) zijn ook wel onder absurdistisch te scharen, vind ik, maar ik vind ze nogal wisselvallig. Sommige stukjes zijn sterk en andere zijn weer te flauw voor woorden.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

De columns van Hugo Matthijsen in Humo :)

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Eigenlijk vind ik 'absurdistische humor' niet zo leuk. Ik hou meer van die cabaretier die alles met zijn piano doet. Ik kom even niet op de naam.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 954

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Eigenlijk vind ik 'absurdistische humor' niet zo leuk. Ik hou meer van die cabaretier die alles met zijn piano doet. Ik kom even niet op de naam.
Laat me raden....

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Hans Liberg?

EDIT:

te laat :)

Berichten: 175

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Iemand ooit boekjes van Herman Finkers gelezen? Of een show gezien, ook erg goed.

Verder is de staat van verwarring meesterlijk net zoals hans teeuwen en theo maassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Ik heb alle shows gezien. Voor mij is Herman Finkers de beste caberatier. :)
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 536

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Herman Finkers is inderdaad een genie, goed met taal vooral.

Alleen is hij absoluut geen 'absurdist', Jochem Myjer en Bert Visser evenmin.

Berichten: 954

Re: Tandenborsten; boezem na het dragen van een beugelbeha

Er zijn veel slechte programma's op TV en De Staat van Verwarring staat er hoog in mijn top van allerslechtste programma's die ik de afgelopen tijden heb mogen zien. De grappen zijn te voorspelbaar en gemaakt.

Reageer