nieuw hybride concept: verbrandingsmotor & stoomturbine

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

nieuw hybride concept: verbrandingsmotor & stoomturbine

Nieuw Concept

Zou het niet veel verstandiger zijn om een hybride motor te ontwikkelen,

met de combinatie brandstof verbrandingsmotor in combiatie met stoomturbine/ stoommachine.

Immers bij de huidige generatie verbrandingsmotoren gaat nog

steeds een groot energie gedeelte op aan warmte. (75% ?)

Alles moet gekoeld worden: het motorblok versnellingsbak etc. De warmte

wordt zo snel mogelijk via het spruitstuk, de geluidsdemper en de uitlaat

afgevoerd. In mijn ogen zonde. Waarom wordt deze warmte niet omgezet,

cq gebruikt voor een kleine stoomturbine gekoppeld aan een dynamo. Die vervolgens een accu oplaadt voor bijvoorbeeld een elektro auto. Of de warmte wordt gelijk omgezet in beweging ->stoommachine.

MK

Edit moderator (suyver): volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Daarom heb ik je username aangepast. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

Berichten: 2

Re: nieuw hybride concept: verbrandingsmotor & stoomturbine

Dit 'concept', of warmteterugwinning, is aan het orde van de dag. In de zeevaart (waar ikzelf actief ben) wordt een groot deel van de warmte die via de uitlaatgassen en het koelwater verloren gaat teruggewonnen. Er blijft altijd een percentage warmteverlies (straling van de motor) wat niet teruggewonnen kan worden). Maar het is tegenwoordig een belangrijk aspect om elk beetje energie uit de brandstof te gebruiken, om zo rendabel mogelijk en zo milieuvriendelijk mogelijk te kunnen varen.

Aan boord van schepen is het gemakkelijk de warmte terug te winnen omdat er relatief gezien meer ruimte is. Een uitlaatgassenketel is geinstalleerd waarin de uitlaatgassen door twee kanalen kunnen stromen; één kanaal gaat direct naar de buitenlucht terwijl in het andere kanaal een aantal leidingen lopen. Door deze leidingen kunnen resp. thermische olie of water (stoom) geleid worden. Kleppen regelen de stroom uitlaatgassen door beide kanalen.

Het koelwater van de motor bevat natuurlijk ook energie. Bij grotere motoren wordt tegenwoordig steeds minder gekoeld, om het uiteindelijke rendement van de motor te verhogen maar ook om dauwpuntscorrosie te voorkomen. Vaak word bij dit soort motoren alleen nog maar de bovenkant van de cilinder, bij de verbrandingsruimte, gekoeld. Maar er wordt nog steeds warmte afgestaan aan dit koelwater. Dit koelwater kan dan gebruikt worden om een vacuumverdamper te verwarmen waardoor zoet water gemaakt kan worden.

Naast de warmteterugwinning door het verwarmen van een medium is een turbo ook een warmteterugwinning. Door de uitlaatgassen langs een turbine die gekoppeld is aan een compressor te laten stromen kan een hogere spoeldruk (en dus meer massa bij aanvang van de compressie in de cilinder, daardoor dus meer in te spuiten brandstof en meer vermogen) verkregen worden. De turbo wordt in meerdere maten toegepast bij de auto-industrie.

Bij een uitlaatgassenketel kan water worden verhit uiteindelijk tot oververhitte stoom waarna deze door een stoomturbine geleid kan worden. Een nadeel is dat deze stoom onder hoge druk staat en een hoge warmte inhoud heeft. Veiligheid is dus erg belangrijk. Naast veiligheid zijn er nog een aantal andere factoren die invloed hebben op de installatie.

Naar mijn mening is het niet rendabel om een dergelijke stoom installatie in een auto in te bouwen. Ik denk dat deze al snel redelijk groot moet zijn, en dat de veiligheid een ander aspect is.

Ik weet ook niet hoe het zit met de kwaliteit van de brandstof voor auto's van tegenwoordig, maar in de zeevaart waar zware stookolie (HFO) gestookt wordt, mag de eindtemperatuur aan het eind van de uitlaatgassenketel nooit beneden de 160degC komen in verband met zwavel- en andere zuren die gevormd kunnen worden.

Re: nieuw hybride concept: verbrandingsmotor & stoomturbine

nicelife schreef:Nieuw Concept

....In mijn ogen zonde. Waarom wordt deze warmte niet omgezet,

...[/i]
Bij dit soort problemen wordt ook wel vaak het begrip "exergie" gebruikt. Met exergie wordt in feite aangegeven wat de potentie van een bepaalde hoeveelheid energie is.

Er kan bijvoorbeeld wel veel warmte worden afgevoerd van een verbrandingsmotor maar hiermee kun je erg weinig arbeid verrichten. De exergie is dus heel laag.

Om dus nog een stoomturbine aan te kunnen drijven heb je een energienstroom nodig met een hoge exergie, dit kunnen bijvoorbeeld afvoergassen zijn met een hoge temperatuur en druk.

Reageer