[chemie] gaswetten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 53

[chemie] gaswetten

Ik geraak niet uit aan volgend vraagstuk:

Methaan verbrandt volgens vergelijking

CH4 + 2 O2 -> CO2 + 2 H2O

Als je weet dat lucht 20 volumepercenten zuurstof bevat, welk volume lucht is er dan nodig om 5.0L (gemeten bij dezelfde p en t) methaan te verbranden?

Om dit op te lossen maak je dan gebruik van de gaswet: pV= nRT ?

Zoja met welke gegevens dan?

Alvast bedankt!

Berichten: 244

Re: [chemie] gaswetten

Hangt er van af bij welke temperatuur en druk de uitgangsstoffen voorkomen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [chemie] gaswetten

Je maakt gebruik van het feit dat uit die algemene gaswet volgt dat bij eenzelfde temperatuur T en druk p een bepaald volume V altijd eenzelfde hoeveelheid n aan gasmoleculen zal bevatten, ongeacht het soort gas. (nb, dit geldt alleen voor ideale gassen, maar bij benadering ook heel netjes voor de meeste andere). 1L methaan bevat dus evenveel moleculen als 1 L lucht.

UIt je reaktievergelijking besluit je dat 2 moleculen O2 nodig hebt om één molecuul CH4 te verbranden. Combineer dit gegeven met bovenstaand verhaal..... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 53

Re: [chemie] gaswetten

Ahja! Ik was dat uit het oog verloren! Bedankt voor de uitleg

Berichten: 53

Re: [chemie] gaswetten

Ik zit voor de verandering weer vast bij de oefening: mijn oplossing tot nu toe:

In 5L methaan aantal mol bepalen:

1 mol -> 22.4 L

0.22 mol -> 5L

Dus O2 moet 0.22 mol Methaan verbranden. Maar nu is mijn probleem hoe moet ik dan die volumepercenten gebruiken. Dit is toch het volume van een component op het totale volume? Ik heb al geprobeerd met Vi / V = ni / n = 0.20 Ik dacht dat ik zo het volume bekwam maar dit klopt niet. De juiste uitkomst zou 50.0L moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [chemie] gaswetten

Wat was je uitkomst? Want volgens mij heb je de stappen wel doorlopen:

1. Je weet dat 1 mol methaan hetzelfde volume inneemt als 1 mol zuurstof.

2. Je weet dat 1 mol methaan 2 mol zuurstof nodig heeft om te verbranden.

3. Dat zijn 2 keer zoveel moleculen, dus een 2 keer zo groot volume (10 liter)

4. Lucht bestaat voor 20% uit zuurstof, dus 10 liter is 20% van het totale volume

5. Het totale volume is dus 50 l.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 133

Re: [chemie] gaswetten

Laurence schreef:Ik zit voor de verandering weer vast bij de oefening: mijn oplossing tot nu toe:

In 5L methaan aantal mol bepalen:

         1 mol -> 22.4 L

    0.22 mol -> 5L

Dus O2 moet 0.22 mol Methaan verbranden. Maar nu is mijn probleem hoe moet ik dan die volumepercenten gebruiken. Dit is toch het volume van een component op het totale volume? Ik heb al geprobeerd met Vi / V = ni / n = 0.20 Ik dacht dat ik zo het volume bekwam maar dit klopt niet. De juiste uitkomst zou 50.0L moeten zijn.
Per mol methaan heb je 2 mol zuurstof nodig voor de verbranding. Je hebt dus nood aan 0.44 mol of 10 liter zuurstof. Aangezien nu in lucht 20vol% zuurstof zit, betekent dit dat je 50 liter lucht zult nodig hebben. Immers 20vol% van 50 liter = 0.2 x 50 liter = 10 liter zuurstof.

Of iets meer in formulevorm:

0.20 = vol.zuurstof/vol.lucht en vol.zuurstof ken je ... dus :

vol.lucht = vol.zuurstof/0.2 = 10/0.2 = 50 liter
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Berichten: 53

Re: [chemie] gaswetten

Ahjaja ik zat het allemaal wa verder te zoeken ze!

Erg veel bedankt!

Reageer