[warmteleer] Rendement en Peltierelement

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[warmteleer] Rendement en Peltierelement

Hey mensen,

Kan iemand mij helpen met de volgende 2 opgaven? Alvast bedankt hè!

***

Een verbrandingsmotor werkt met koelwater van 90◦C, terwijl de temperatuur van de

verbrandingsgassen 1340◦C haalt. Deze motor heeft een rendement van 25%.

Nu moet ik het theoretisch maximum rendement van deze verbrandingsmotor berekenen en ik moet de belangrijkste redenen geven waarom een verbrandingsmotor het theoretisch maximum rendement niet haalt.

***

Een praktisch Peltier element wordt gemaakt door de overgang tussen de metalen vaak te herhalen. Daartoe worden metalen strips naast elkaar gelegd, alternerend het ene en het andere metaal. Ze worden om-en-om met elkaar verbonden door een geleider.

Zie de tekening voor een klein gedeelte van dit patroon.

Afbeelding

De zwarte en lichtgrijze stukken zijn de twee metalen die het Peltier effect genereren.

De donkergrijze stukjes verbinden de twee metalen telkens met elkaar. Aan beide zijden is een plaatje keramisch materiaal aangebracht dat heel goed warmte geleid, maar elektrisch isolerend is. De Peltierco¨effici¨ent van metaal A is A = 0.45 W/A en dat van metaal B Π_B = 0.50 W/A. Het element heeft een rendement van 20%. Er zijn in totaal 101 strips, dus 100 overgangen.

(a) Waarom maakt het niet uit met welk metaal de verbinding tussen de twee verschillende metalen wordt gemaakt?

(b) Bereken het koelvermogen (in Watt) als er een stroom van 15.0 A door het element gaat, dus door alle in serie geschakelde metalen strips.

© Als de stroom van links naar rechts loopt in het Peltier element, wordt dan de

onderkant gekoeld of juist de bovenkant, en waarom?

(d) Bereken de spanning die over het element staat als er 15.0 A door loopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [warmteleer] Rendement en Peltierelement

Het is altijd handig als we weten wat je al geprobeerd hebt en waar je vastloopt. Zie ook de huiswerkbijsluiter:
WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE  

Plaats je vraag, maar laat aub ook zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt.  

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: [warmteleer] Rendement en Peltierelement

De eerste vraag heb ik nu volgens mij zelf opgelost:
\(\Delta T/T_h = (1340-90)/1340 = 0,93 = 93\)
%

Alleen weet ik niet waarom een verbrandingsmotor het theoretisch maximum niet haalt.

De tweede opgave lukt mij niet

Reageer