[Mechanica] Grafiek dwarskracht en buigmoment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 682

[Mechanica] Grafiek dwarskracht en buigmoment

Goede dag,

Van de volgende opdracht moet ik de grafiek van de dwarskracht en het buigmoment tekenen: (Zelf heb ik al eventjes de "scheurlijnen" getekend)

Afbeelding

Eerst heb ik Ay en By berekend, ik kom uit op: Ay = 14,3 kN (naar beneden) en By = 67,3 kN (omhoog). (Dit klopt...)

Hierna heb ik steeds ieder ieder deel vanaf links tot de "scheurlijn" apart getekend, en de V en M berekend.

Bij het eerste stukje (van 0 tot 2 meter) heb ik gedaan:

ΣM = 0 => 14,3x + M = 0 => M = -14,3x kNm en V = -14,3 kN



Nu heb ik het 2de stukje van het begin tot 3 meter getekend. (De antw. zijn dan van 2 tot 3 meter):

ΣM = 0 => -14,3x + M - 20 = 0 => M = -14,3x +20 kNm en V = -14,3 kN

Dan het derde stuk van het begin tot 4 meter getekend. (De antw. zijn dan van 3 tot 4 meter)

ΣM = 0 => 14,3x + M - 20 + 8(x-3) = 0 = > M = -22,3x + 44kNm en V = -22,3 kN.

(Ik heb steeds het totale stuk x genoemd)

Tot zover klopt volgens mij alles, maar hoe doe ik het laatste stuk nu? Wat moet ik tekenen en wat moet ik met de totale belasting doen? Volgens mij moet ik de totale belasting in ..x uitdrukken maar ik zou niet weten hoe ik dit moet doen...

Iemand enig idee?

Alvast bedankt!

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] Grafiek dwarskracht en buigmoment

Voor de Dlijn;probeer eens,beetje sneltekenen:

Afbeelding

Uit de dwarskrachtenlijn en het aanwezige moment kun je de totale Mlijn tekenen en vooraf berekenen,mogelijk eerst een Mlijn alleen uit de Dlijn,dan die van het aanwezige moment,dan bij elkaar optellen en tekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: [Mechanica] Grafiek dwarskracht en buigmoment

Sorry, maar ik snap er helemaal niks van.

Wat je getekend heb is de dwarskrachtgrafiek? (V-lijn)

Zoja, hoe kom je dan aan dat laatste stukje, dat stukje bereken lukt mij dus niet...

Ik heb dus de balk in 4 delen opgedeeld. Bij de eerste 3 delen is het me gelukt om de V en M uit te rekenen, bij het laatste nog niet, mijn vraag is hoe ik dit doe...

Alvast bedankt.
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] Grafiek dwarskracht en buigmoment

Inderdaad een Dlijn;nu de veronderstelde Mlijn:

Afbeelding

Het ging allemaal heel gauw,had niet veel tijd!

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: [Mechanica] Grafiek dwarskracht en buigmoment

Bedankt voor je antwoord.

Maar hoe de grafieken getekend moeten worden weet ik, op het laatste gedeelte bij de verdeelde belasting na...

Mijn vraag is dus ook hoe ik dat bereken...

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] Grafiek dwarskracht en buigmoment

Dlijn:

Links beginnen met de oplegreactie naar beneden van 14,3 Kn,dan een hor.lijn tot de volgende kracht van 8kN,hiermee zakken tot 22,3kn en hor.lijn tot volgende oplegereactie naar boven van 67,3 kN;je komt 45 kN boven de 0-lijn uit en dat piest precas!

Afbeelding

Nb.Bij nader inzien moet het moment van 20 knM ook nog oplegreacties veroorzaken en die moeten verwerkt worden bij de Dlijn!Weer 2 Dlijnen bij elkaar optellen!

Of verwerkte jij dat moment reeds in de berekening van de oplegreacties?

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] Grafiek dwarskracht en buigmoment

Hierbij een beter getekende oplossing voor de M en D lijn;mogelijk dat alleen de Dlijn voor het moment 20Knm iets anders moet verlopen,omdat deze excentrisch ligt tov de opleggingen;ik ben uitgegaan van een tegenkoppel van 4kN * 5 m=20knm en hoe dat op te lossen met een excentrische belasting,zal wel het zwaartepunt van de oplegreacties zijn (van het moment),maar dat lijkt me te gecompliceerd voor je opleiding:

Afbeelding

Reageer