power method

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

power method

Met deze http://en.wikipedia.org/wiki/Power_method methode kan de dominante eigenwaarde van een matrix berekend worden (bij benadering). Weet er iemand hoe deze methode kan aangepast worden voor (dominante paren van toegevoegde) complexe eigenwaarden? Zelf denk ik dat dit eigenlijk niet mogelijk is omdat in
\(& c_{1}\lambda_{1}^{k} \left( v_{1} + \frac{c_{2}}{c_{1}}\left(\frac{\lambda_{2}}{\lambda_{1}}\right)^{k}v_{2} + \cdots + \frac{c_{m}}{c_{1}}\left(\frac{\lambda_{m}}{\lambda_{1}}\right)^{k}v_{m}\right) \end{matrix}\)
,
\(\left(\frac{\lambda_{2}}{\lambda_{1}}\right)^{k}\)
op de eenheidscirkel blijft circelen voor k->oo.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: power method

Ik weet niet of het iets is (je moet een plug-in installeren), maar ik vond: Power Method for complex dominant eigenvalues.

Iets algemener gezocht, neem eens in kijkje bij de resultaten (o.a. pdf's) van google: "power method" "complex eigenvalues".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: power method

Ik reageer nogal laat. Ja googelen had ik zelf ook al geprobeerd en dat had niks opgeleverd. Die link van jou had ik niet gevonden, lijkt interessant, maar kbegrijp er toch nog niet helemaal de bedoeling van. Toch bedankt voor de reactie ik ga het nog eens nader proberen uit te pluizen.

Reageer