[Biologie]Vragenlijstje verschillende onderwerpen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

[Biologie]Vragenlijstje verschillende onderwerpen

Hallo allemaal, ik wist niet welk onderwerp ik erop moest plakken want het zijn er nogal wat. Kan iemand me het een en ander duidelijk maken omtrent deze begrippen/stellingen?

1)Planten produceren overdag ook CO2 ? (overdag lichtreacties - snachts donkerreacties)

2)platte beenderen, hebben die géén beenmerg, of rood beenmerg?

3)epigenetische informatie, is dat het assymetrisch klieven van blastomeren en daardoor hun bestemming bepalen?

4)Pentadactiel lidmaat dat als een homoloog orgaan kan bestempeld worden: slaagt dit op de hele arm (humerus-ulna-radius-...) of slaagt dit enkel op de vijfvingerige hand?

5)genpromotor = tata-box?

6)spel je het genEtofoor of genOtofoor?

7)cDNA: is dit circulair dna, complementair dna of copy-dna?

8)Eukaryote celtransformatie kan transiënt of stabiel gebeuren; wat bedoelt men hiermee?

9)Hoe werkt een Burker telkamer (tellen van cellen in deling)?

10)Waar bevindt zich de 'megakaryocyt' bij de mens? ik dacht in het beenmerg van het schouderblad ofzoiets... een plat been toch

11)Is de kangoeroe een ovovivipaar dier? (inwendige ontwikkeling maar geen interactie met moederdier)

12)Hier ben ik toch wat verward: Gaat aan de 1e meiotische deling een verdubbeling van het DNA vooraf??

Iemand die mij met enkele van deze vragen kan helpen is enorm bedankt!!

....

Berichten: 3.165

Re: [Biologie]Vragenlijstje verschillende onderwerpen

Het riekt naar huiswerk. Ik zie in één oogopslag al verschillende vragen waar je echt zonder al te veel moeite op het Internet het antwoord op kan vinden. De Engelstalige Wikipedia, desnoods aangevuld met googlen is alvast een hele goede start. Sommige van deze vragen zijn echt basiskennis die je gegarandeerd zonder moeite in studieboeken zult vinden.

Berichten: 19

Re: [Biologie]Vragenlijstje verschillende onderwerpen

Absoluut geen huiswerk, en zeer moeilijk om bij bepaalde dingen wikipedia te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Biologie]Vragenlijstje verschillende onderwerpen

Hoezo geen huiswerk? Het zijn vragen die met opzoekwerk idd goed te vinden zijn, en waar geen lange discussie voor nodig is. Dat het niet voor school is, wil niet zeggen dat het geen huiswerk is. Hier ontstaat nooit een lange discussie uit, dus verplaats ik dit naar Huiswerk en Practica. Tevens heb ik de titel aangepast.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Biologie]Vragenlijstje verschillende onderwerpen

Wikipedia is maar een heel klein deel van internet hoor.

Trek eens een halfuurtje uit voor: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=52043

en kom dan eens af met de 2-3 gerichte vragen die overblijven?

En dan heb ik eigenlijk, als je iets niet kan vinden, nog liever dat je vraagt om zoektips dan om het antwoord in eerste instantie. Zo leer je tegelijkertijd zoeken.

google define: epigenetics bijvoorbeeld stuurt je al een heel eind in de goeie richting voor 3, waarna je eventueel gerichter verder kunt zoeken naar blastomeren en zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.165

Re: [Biologie]Vragenlijstje verschillende onderwerpen

Absoluut geen huiswerk, en zeer moeilijk om bij bepaalde dingen wikipedia te vinden.
:)

Probeer jij dan wel de Engelstalige Wikipedia uit? Ik veronderstel dat je geen problemen hebt met Engels.

Ter illustratie van het verschil in kwaliteit (wat niet wegneemt dat de Nederlandse Wikipedianen of whatever ook goed werk doen);

De Nederlandse Wikipedia heeft 264.548 artikelen, de Engelstalige Wikipedia heeft 1,585,152 artikelen, ook zijn de meeste artikelen over hetzelfde onderwerp uitgebreider.

De Nederlandse Wikipedia is natuurlijk wel meer geschikt voor de typische Nederlandse onderwerpen maar voor exacte wetenschap zoek ik eerst op de Engelstalige tenzij ik het woord niet ken, dan gebruik ik de Nederlanse om vervolgens meteen op de Engelstalige versie te klikken.

Om aan te tonen dat ze inderdaad simpel te vinden zijn zal ik eens 2 willekeurige vraagjes proberen.
cDNA: is dit circulair dna, complementair dna of copy-dna?
Dit vind je dus meteen met Wikipedia, ik heb het zojuist uitgeprobeerd.
5)genpromotor = tata-box?
Idem, ook meteen gevonden met wikipedia, na het intypen en één keer doorklikken in de eerste paar zinnen het antwoord (wat ik al wist maar het blijkt ook makkelijk te vinden te zijn).

Ik geef de links bewust niet omdat het jouw werk is om ze te zoeken ofdat het nu huiswerk is of niet. Als je moeite hebt om zoiets te vinden dan kan je de extra zoekervaring wel gebruiken want het is gewoon niet moeilijk te vinden.

Mijn advies: filter de vragen nog eens en haal de vragen eruit waar je zelf het antwoord op kan vinden na wat inspanning en als er dan nog iets over blijft (als) waar je echt geen antwoord op kan vinden dan wil ik met alle plezier helpen.
6)spel je het genEtofoor of genOtofoor?
Voor zoiets kan je ook nog Google gebruiken, zie waarbij je meer hits hebt, die spellingswijze is zeer waarschijnlijk de juiste :wink:

Reageer