Groei

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Groei

Beste WSF-leden,

Ik heb een paar vraagjes over de groei. Ik kom er zelf niet uit, want van elkander krijg ik weer een ander antwoord.

Tussen welke periodes (leeftijd) groei je?

Belemmeren (overtollig computeren, stress of slechte manier van zitten je groei?)

Als je ouders klein zijn, dan word jij relatief klein (note: er zijn namelijk applicaties op het internet die aan de hand van de lengte van je ouders een inzicht geven over jouw latere lengte). Zit daar enige kern van waarheid in of bullshit.

Bedankt voor de reacties die hier mogelijk op zullen komen. Ik zal hier even de antwoorden plaatsen die ik van verschillende docenten en informatielijnen heb gekregen, mijn onderzoek bevordert hierdoor niet echt veel, omdat ik persoonlijk niet denk dat dat goede antwoorden zijn.

Tussen welke periodes groei je?

Docent: Je groeit tot je 18e. Je groeit al vanaf je geboorte.

Informatie-lijn: Je groei hangt van bepaalde factoren af. Je ouders, je situatie e.d.

Belemmeren (overtollig computeren, stress of slechte manier van zitten)je groei?

Computeren heeft geen enkele invloed op je groei. Stress kan een factor zijn voor groei-belemmering. Slechte manier van zitten levert alleen rugklachten op. Het belemmert geen groei.

Als je ouders klein zijn dan word jij ook klein. Of als je ouders groot zijn word jij ook groot.

Ja, daar zit enige kern van waarheid is. Het is bijna een feit. [Ik persoonlijk vind dit bullshit, kreeg ik te horen van een informatie-lijn]

Bevordert het eten van groente en fruit je lengte in positieve zin(bijv:dat je relatief langer word als je groente eet dan dat je bijv: patat en andere fastfood eet)?

Ja, dat kan. Alhoewel groente en fruit belangrijk zijn voor andere aspecten in je lichaam.

Ik heb een stelling bedacht, die afleid van een van de vragen hierboven. Misschien wel leuk om over te discusseren.

Stelling: Als je ouders klein/groot zijn word jij iets kleiner/groter.

[/b]

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Groei

Tja, het antwoord is nou eenmaal niet zo zwart/wit als jij hoopt te krijgen.

Sommige mensen stoppen (met lengte groei) op hun 13de en anderen op hun 18de.

Ook zijn er een hoop verschillende manieren van groei te onderscheiden, maar ik ga ervan uit dat je hier op lengte groei doelt.

[/mierenneuk on]Je begint met groeien 9 maanden vóór je geboorte[/mierenneuk off]

Feit: Lengte groei is afhankelijk van genetische factoren EN omgevingsfactoren (voornamelijk voeding).

De genetische factoren zijn volledig afhankelijk van je ouders.

Dus de lengte van je ouders is zeker geen bullshit.

Maar omdat omgevingsfactoren ook meespelen geeft het geen doorslaggevend resultaat.

Je meet hier met 2 variabelen dus is het heel moeilijk om iets zinnigs te zeggen.

G x O = 1,82 meter

Wat is G (genetisch) en wat is O (omgeving)?

Alleen over G valt wat zinnigs te zeggen omdat jouw G hetzelfde is als die van je ouders. Maar als O compleet anders is dan is de uitkomst van het sommetje anders terwijl G echt hetzelfde is.

[/b]
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 4

Re: Groei

Dus

Genetisch (dus aan de hand van lengte ma en pa) word ik 1,73

dus g x o = 1,73

dus als omgeving 0,3 is

dan krijg je g x o = 1,76

bijv?

en oja, klopt deze formule

jongens

(lengte pa + lengte moeder)x1.08:2..

meisjes

(lengte pa x0.923)+ lengte ma :2

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Groei

Voor mij klopt de formule toch al niet, mijn ouders zijn beiden minder dan 1,7m, en ik ga dicht tegen een 1,90m aan.

Volgens mij kan je daar niet echt een formule op plakken, anders kon je toch al vanaf de geboorte weten wat je uiteindelijke grootte gaat worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Groei

Of je nog in de groei bent kun je zien aan de binnenkant van je botten, bijvoorbeeld met een scan. Uiteraard is dit niet echt een methode die je zo maar eventjes doet. Jongens zijn als ze de pubertijd ontgroeien (das wel heel letterlijk!) meestal wel uitgegroeid. Meisjes zijn bij hun eerste menstruatie over het algemeen grotendeels uitgegroeid in de lengte (de breedte begint dan pas!), en dit kan dus overal tussen je 11e en je 18e zijn... Maar ik vermoed omdat je Pieter heet, je aan deze info ook niet zo veel hebt.

Zoals Dalton enzo hierboven al zeiden, de lengte van je ouders is wel een goede indicatie, maar vele andere factoren zijn erg belangrijk. Misschien ben jij wel extra lang door bv voedingsinvloeden, en je ouders kleinder dan ze hadden kunnen zijn door hun voedingspatroon in hun jeugd, dus het is een erg grove indicatie. Die omgevingsfactor "O" is volgens mij nooit te berekenen of uit te denken, tenzij je bent uitgegroeid.. Ik denk wel dat als je ouders uitzonderlijk lang of klein zijn dit wel een indicatie oproept over wat je eigen "lengte potentie" is.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 4

Re: Groei

Wat bedoel je met: 'omdat je pieter heet....'?

Is dat negatief bedoeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Groei

Wat bedoel je met: 'omdat je pieter heet....'? Is dat negatief bedoeld?
Het ging volgens mij juist meer om:
Meisjes zijn bij hun eerste menstruatie over het algemeen grotendeels uitgegroeid in de lengte (de breedte begint dan pas!), en dit kan dus overal tussen je 11e en je 18e zijn
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1

Re: Groei

hallo , ik ben klaas en nieuw op dit forum :) ik zit al een tijdje met me lengte in de knoop , ik ben nu 17 jaar ( word in augustus 18 ) en ben ong 1,75 ! dit vind ik vrij klein meeste vrienden van mij zijn stuk groter.

Nu was mijn vraag zal er nog wat gaan veranderen in mijn lengte ? op de GGD voorspelden ze ooit dat ik 1,85 zou worden?

Is er iets voor?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Groei

Dit forum is niet bedoeld om persoonlijke medische problemen te bespreken. Wel wil ik je zeggen dat sommige mensen nu eenmaal kleiner zijn dan de andere. Er is geen mogelijkheid om je nu extra lang te laten groeien. Groeihormonen hebben geen effect meer, daar ben je te laat voor. De enige andere mogelijkheid (botten breken en zo verlengen) is heel pijnlijk en zal geen enkele arts je nu adviseren. Dit kan alleen worden gebruik in gevallen van dwerggroei.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3.165

Re: Groei

Eventjes over die genetische factoren; het is bekend dat er een groot aantal genen in combinatie bepalen hoe groot je kan worden onder de juiste omgevingsfactoren. Verder moet je er rekening mee houden dat de huidige generatie kinderen groter wordt dan hun ouders.

1m75 is voor een meisje een zeer normale lengte hoor, bijna akelig modaal zelfs :)

Bekijk het eens van een andere kant. Ik ben een lange slungel van 1m98. Ik zal eens wat nadelen opsommen.

- ik heb moeite om schoenen te kopen. Er zijn geen skates of snowboardschoenen in mijn maat verkrijgbaar.

- al het meubillair is onaangepast. In België, waar ik nu woon, zijn de mensen nog veel kleiner als in Nederland en is dit probleem nog groter. Als ik bij restaurants eet dan passen mijn knieën niet onder de tafel (steunbalken zijn vaak een probleem), als ik les heb dan kost het mij veel moeite om daar een paar uur te zitten en te schrijven door een groot gebrek aan ruimte, mijn benen krijgen te weinig bloed waardoor ze vermoeid gaan aanvoelen.

- ik doe aan judo, door mijn lengte heb ik een beperkt aantal goede sparringspartners tijdens de training wat het moeilijker maakt om je goed voor te bereiden op wedstrijden. Ook kan ik bepaalde technieken hierdoor moeilijk oefenen waardoor ik ze niet snel in een wedstrijd kan gebruiken (kata-guruma bijvoorbeeld, beter bekend onder de naam brandweergreep).

- ik loop een vergroot risico om een rugpatiënt te worden, jawel, door het onaangepaste meubillair. In een lawaaierige omgeving heb ik moeite mensen te verstaan als ik rechtsta.

- toen ik laatst ging skiën op een baan en latten huurde konden we pas na een kwartier starten omdat ze moeite hadden om er achter te komen welke latten mijn maat aankunnen.

- ik kan geen straaljagerpiloot of astronaut worden, daarvoor is de limiet 1m95.

- met voetballen ben ik door mijn grote lengte minder wendbaar (een fysicus zal hier een mooie uitleg over kunnen geven). Als ik verdedig dan zijn juist die kleine, wendbare spitsjes en middenvelders een nachtmerrie (wel een plezante uitdaging) :)

Tuurlijk, lang zijn heeft ook wat voordelen, ik kan overal bij, ik zie alles, ik ben veiliger als ik op 's avonds laat nog buiten ben maar al met al, als ik het mocht kiezen dan zou ik graag 15 cm kleiner zijn.

Hoe kan ik kleiner worden behalve door heel erg oud te worden?

Kortom, ben blij met jouw hele normale lengte van 1m75 :)

Berichten: 1

Re: Groei

ummz ik denk dat die berekeningen niet kloppen..me vader is 170 cm en me moeder 160 cm. ik ben 17 jaar en 185 cm...ik groei nog waarschijnlijk?? Weet iemand of ik de 190 cm kan halen...Of zal het gewoon 188 cm zijn...Maarja...

volgens die berekening ..zou ik 178 cm ongeveer worden...

NIET DUS

2de ....Je groeit toch tot 21 jaar niet tot 18?

Reageer