Statistiek: vraag over opgave

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Statistiek: vraag over opgave

Ik wil een resultaat van een enquete vraag verwerken.

De geschatte waarde vooraf is dat (ho hypothese) is dat mensen 15x een bepaalde mening hebben.

Uit enquete blijkt: 10 x

Is dit respresentatief?

N= 50

P = 0,30

Tweezijdige onderzoeksvraag

Daarvoor teken je een kromme en daar komen de volgende staven uit:

T/m 8 kan niet

Vanaf 23 kan niet

H0 handhaven, want 23>10<8

9/tm 22 = groen

Mijn vraag, hoe komen ze nu aan t/m 8 en vanaf 23?

Berichten: 12

Re: Statistiek: vraag over opgave

Kan iemand me hier nog even mee helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Statistiek: vraag over opgave

Het hangt van de context af en hoe zeker je van tevoren was over je nulhypothese was.

Bij een verwachting van 15 is een uitkomst van dat meer dan 7 daar van afwijkt, niet zo waarschijnlijk (maar ach, zo is een uitslag van exact 15 ook niet zo waarschijnlijk).

Je moet inschatten welke van de volgende twee opties je waarschijnlijk acht:

- Je hypothese klopt, maar dat je een uitkomst krijgt dat zoveel afwijkt van je verwachting, is toeval.

- Je hypothese klopt niet, en daardoor heb je een uitkomst gekregen die je niet had verwacht.

Een uitkomst van 10 geeft in ieder geval aanleiding om te twijfelen aan je hypothese en dat is reden genoeg om je onderzoek uit te breiden.

Berichten: 12

Re: Statistiek: vraag over opgave

Dank voor het antwoord. Ik heb alleen nog niet echt antwoord op mijn vraag...

Hoe kom je aan de grenzen van 8 en 23?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Statistiek: vraag over opgave

Er is een bepaalde kans dat de uitslag hoogstens N afwijkt van 15, dus dat 15-N :?: X :) 15+N. Deze kans hangt uiteraard af van N: hoe groter N, hoe kleiner de kans dat de uitslag buiten dat gebied valt.

Je bepaalt van te voren een (on)waarschijnlijkheidsgrens, waarbij je de nulhypothese verwerpt als de uitkomst buiten dat gebied valt. Vaak is zo'n grens bijvoorbeeld 2,5% of 5%. In dit geval bepaal je N zodanig dat de kans dat de uitslag meer dan N van 15 afwijkt, of anders gezegd buiten je acceptabele gebied valt, hoogstens die kleine kans is.

Dus bepaal N zodat P(15-N :) X :) 15+N) :) 0.025 is (of 0.05, of wat je wil). Dat kun je met de hand doen (aantal binomiale kansen om X=15 heen optellen), of met normale verdeling benaderen en dan een Phi tabel, en wellicht kan het ook met moderne rekenmachines.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 12

Re: Statistiek: vraag over opgave

Dank voor het antwoord. Ik snap wat je bedoeld.

De betrouwbaarheid van de enquete is 95% (de onbetrouwbaarheidsdrempel is dus a = 0,05)

Ik wil dus weten hoe ik nu kan uitrekenen hoe ik aan die grenzen van 8 en 23 kom?

Als iemand daar een berekening van kan geven dan denk ik dat ik het kan snappen...

Reageer