Wat zijn prionen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

Wat zijn prionen

Kan iemand mij vertellen wat pionen zijn? wat ze doen? de functie? eigenlijk alles? ik heb een tentame over o.a. prionen maar kan nx vinden over dien dingen. Wat moet ik bij prionen voorstellen?

grooetjes, Jackie

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Wat zijn prionen

prionen zijn eiwitten die van nature voorkomen in je lichaam, maar die een constructiefout hebben. helpt dit verder? morgen heb ik wel meer info, kheb m'n biochemie boek niet bij me....
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 74

Re: Wat zijn prionen

Prionen zijn Prp eiwitten met een zelfde aminozuursequentie, maar een verschillende conformatie. Stel het u voor dat de prionen, de besmette Prp eiwitten, een boogvorm hebben, en dat er daar een bolvorm (normale prp eiwitten) in past. Telkens wanneer een prion bindt aan het normale prp-eiwit, verandert dit ook van structuur en krijgt het de bogvorm. De prionen kunnen ontsnappen aan het afweerstelsel (vanwege hun zelfde aminozuursequentie, denk ik ben het niet echt zeker zou het thuis is moeten nakijken) Het bijzondere bij deze ziekte is dat het een eiwit is die verantwoordelijk is voor de besmetting! Normaal is een nucleïnezuur altijd verantwoordelijk. Prionen veroorzaken sponsvorming in de hersenen...

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wat zijn prionen

http://science-education.nih.gov/nihHTML/o...ns/prions1.html

transformers waar ze ni allemaal goe voor zijn.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Wat zijn prionen

Toch heel vreemd eigenlijk, die prionen. Het is iets wat totaal niet leeft (het is ook niet iets half levends zoals een virus), en toch kan het zich vermenigvuldigen zoals virussen en bacteriën, en is het ook besmettelijk. Ik heb de grootste moeite me voor te stellen hoe dat nu toch eigenlijk in zijn werk gaat, die vernietigende invloed op de hersenen. Van bacteriën en virussen kan ik me dat wel voorstellen.
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wat zijn prionen

als je het niet goed snapt lees dan die site hier die ik gepost heb. Ze leggen het mega goed uit.

Je hebt een keten van aminozuren. Deze wordt na fabricage geplooit in een bepaalde 3D structuur, hierdoor komen binings en active sites aan de oppervlakte van deze 3D figuur. Een prioon komt langs met dezelfde keten maar ander gevouwen zodat de bindings sites en actieve sites nu in de 3D figuur zitten en ni aan het oppervlak => EW werkt niet als normaal.

Dit zal heeeeeeeel veel voorkomen in de natuur gewoon kwestie van fout te vouwen.

Stel dat uit 1 van die miljoenen foute EW'jes (met zelfde AZ sequentie of bijna zelfde) er eentje is die een ander EW kan plooien zodat het precies dezelfde vorm heeft als hemzelf => prioon
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Wat zijn prionen

als je het niet goed snapt lees dan die site hier die ik gepost heb. Ze leggen het mega goed uit.
Maar die is in het Engels, en hoewel ik genoeg Engels ken om het in grote lijnen een beetje te begrijpen, kan ik het niet genoeg om het helemaal te begrijpen.

Je wordt tegenwoordig geacht net zo goed Engels te kunnen als Nederlands, ze zeggen het meestal niet eens meer als bepaalde informatie in het Engels is!! AfbeeldingAfbeelding
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wat zijn prionen

:shock:

sorry, ik ga der meestal iets te vlug vanuit maar das meer omdat ik deels meer talig ben opgevoed.

Ik ga het dan eens vertalen als ik tijd heb.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Wat zijn prionen

Eiwitten zijn dé onderdelen van een organisme, ze verzorgen een hoop functies, fungeren als bouwstenen, noem maar op.

En de werkzaamheid en functie van een eiwit ligt voor een groot deel aan de vorm (denk aan een sleutel-slot-mechanisme).

Prionen zijn eiwitten die een beetje van vorm veranderd zijn, en daardoor andere eiwitten van vorm kunnen doen veranderen, zodat die eiwitten wéér andere eiwitten kunnen veranderen, en tegelijkertijd zijn die eiwitten niet meer bruikbaar voor hetgeen ze bedoeld zijn (want ze hebben nu een andere vorm gekregen).

Volg je het tot nu toe?

Ik heb een plaatje bijgevoegd.

copyright: Biology - Campbell & Reece, Sixth Edition

Afbeelding

Prions zou je op een rare manier kunnen zien als een soort eiwit-virussen.

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Wat zijn prionen

Ik begrijp wel wat prionen zijn. Maar wat ik absoluut niet begrijp is: hoe kunnen zij andere eiwitten van vorm doen veranderen???
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Wat zijn prionen

Ik begrijp wel wat prionen zijn. Maar wat ik absoluut niet begrijp is: hoe kunnen zij andere eiwitten van vorm doen veranderen???
Dat heeft vooral met het slot-sleutel-mechanisme te maken.

Eiwitten zijn enorm complexe moleculen, waarvan de vorm op diverse niveau's bepaald wordt (de zogenaamde primaire(aminozuurketen), secundaire(de vouwing en draaiing van een aminozuurketen), tertaire(de vouwingen en draaiingen van een eiwit) en quartenaire(combinatie van verschillende polypeptides in elkaar gevouwen) structuur).

Als een prion in aanraking komt met een eiwit (het 'haakt' er dan in), dan wordt de structuur van dat eiwit aangepast, denk bijvoorbeeld aan het breken en ontstaan van waterstof of zwavelbruggen, het opzijduwen van een paar aminozuren of het linksom draaien van deel dat eerst rechtsom gedraaid was.

Zo ietsje duidelijker? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Wat zijn prionen

anandus schreef:Als een prion in aanraking komt met een eiwit (het 'haakt' er dan in), dan wordt de structuur van dat eiwit aangepast, denk bijvoorbeeld aan het breken en ontstaan van waterstof of zwavelbruggen, het opzijduwen van een paar aminozuren of het linksom draaien van deel dat eerst rechtsom gedraaid was.

Zo ietsje duidelijker? :shock:
Hmmm, ja, ik begrijp het al een beetje... is het een soort chemische reactie of zo? Kunnen prionen zich ook in een dood lichaam voortplanten??
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Wat zijn prionen

Kluizenaar schreef:
anandus schreef:Als een prion in aanraking komt met een eiwit (het 'haakt' er dan in), dan wordt de structuur van dat eiwit aangepast, denk bijvoorbeeld aan het breken en ontstaan van waterstof of zwavelbruggen, het opzijduwen van een paar aminozuren of het linksom draaien van deel dat eerst rechtsom gedraaid was.

Zo ietsje duidelijker? ;)
Hmmm, ja, ik begrijp het al een beetje... is het een soort chemische reactie of zo?
Een soort chemische reactie tussen gigantische en ingewikkelde moleculen, ja, zo kan je het zien, waarbij de eigenschappen van het molecuul veranderd wordt :shock:
Kunnen prionen zich ook in een dood lichaam voortplanten??
Interessante vraag, maar het lijkt me van wel. Volgens mij kan je het ook nabootsen in het laboratorium.

mits

prionen geen gebruik maken van andere celeigen stoffen, zoals ATP, enzymen, andere eiwitten.

Maar daar weet ik te weinig van, helaas...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Wat zijn prionen

Heel volledig, en in het Nederlands:

Alles over prionen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 510

Re: Wat zijn prionen


Reageer