Kracht tussen spoel en magneet

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Kracht tussen spoel en magneet

Voor mijn profielwerkstuk ben ik bezig met berkeningen aan ons eigen model van een magneetzweeftrein. Hiervoor ben ik op zoek naar een verband tussen de kracht tussen de een spoel (met kern) en de magneet. De spoel is zo bewestigd aan een standaard dat de kern verticaal is. Hieronder ligt de magneet op een plateau. We willen door het inschakelen van de stroom dat de magneet omhoogkomt en door een bepaalde massa zorgen dat hij niet tegen de spoel aanklikt, maar 'zweeft'.

Ik ben op zoek naar formules of verbanden waarmee ik kan uitrekenen hoe groot de massa die ik aan de magneet moet hangen om te zorgen dat hij wel omhoog komt, maar niet tegen de spoel aankomt.

De volgende gegevens zijn bekend:

-De magnetische inductie (in T) van de permanente magneet

-De massa die wordt aangetrokken door de magneet op afstanden tussen 0mm en 7mm. (van 10kg bij 0mm tot 1kg bij 7mm)

-Het aantal windingen van de spoel

-De stroomsterkte door de spoel

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt!

Berichten: 12

Re: Kracht tussen spoel en magneet

Eerlijk gezegd heb ik van machnetisme geen kaas gegeten, maar ik heb wel een boek dat vol staat met magnetisme en formules daar over.

Het boek zat bij de Teleac cursus en heet "Klassieke Mechanica deel2" "ISBN 90 6533 253 7"

Misschien kun je er wat mee.

.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Kracht tussen spoel en magneet

De spoel is zo bewestigd aan een standaard dat de kern verticaal is. Hieronder ligt de magneet op een plateau. We willen door het inschakelen van de stroom dat de magneet omhoogkomt en door een bepaalde massa zorgen dat hij niet tegen de spoel aanklikt, maar 'zweeft'.
Dat is principieel onmogelijk. De magneet komt alleen maar omhoog als de magnetische kracht groter wordt dan de zwaartekracht. Zodra dat het geval is komt de magneet omhoog en gaat net zo lang door tot hij tegen de spoel geplakt zit, want hoe dichter hij bij de spoel komt hoe groter die magneetkracht wordt.

Andersom, met je spoel ónder je magneet, en met afstoting, kun je wél een evenwicht bereiken: je hebt dan een constante kracht naar beneden (de zwaartekracht) en een afstotende kracht naar boven. Hoe verder de magneet van de spoel verwijderd raakt, hoe kleiner de magneetkracht, totdat die magneetkracht op een bepaalde hoogte boven de spoel gelijk is aan de zwaartekracht en de magneet dus blijft zweven. Vind je dat hij te hoog zweeft, dan verzwaar je de magneet met niet-magnetisch materiaal, waardoor de zwaartekracht groter wordt en er zich een nieuw evenwicht dichterbij de spoel instelt.

Of simpeler, je verlaagt de stroomsterkte in je spoel, dan zal de magneet ook dichterbij de spoel komen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer