Waarom is de maan geen planeet of ster?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Waarom is de maan geen planeet of ster?

Hoe weet je dat de maan geen ster is?

hoe weet je dat de maan geen planeet is?

HELP ME :shock: plaez

Edit moderator (Bart): Ik heb de titel van je bericht gewijzigd. Deze dekt de lading wat beter

Berichten: 9

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

eerst zoek je de definitie van maan op (google?) en dan die van ster.

dan kijk je naar de eigenschappen van de maan.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

Mag ik uit je gebruikersnaam je leeftijd herleiden?

In dat geval zal ik het eenvoudig proberen te beantwoorden.

Een ster zien we aan de donkere hemel als een lichtgevend object.

Onze maan lijkt echter ook licht te geven.

Waar zit het verschil dan in?

Een ster is eigenlijk een grote bal van "vuur".

Een ster maakt zijn eigen licht. Om dat te kunnen moet een ster heel groot zijn.

Onze maan geeft zélf geen licht. Hij weerkaatst het licht van onze zon. Eigenlijk kun je wel zeggen dat onze maan een beetje werkt als een spiegel. Ook is onze maan veel te klein om een ster te kunnen zijn.

Hoe weten we dat nou zo zeker?

Wetenschappers zijn op de maan geweest! We hebben dus kunnen zien dat de maan geen ster is.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

Een ster is een grote bol gas. Dit gas "verbrand" (eigenlijk gebeurt er iets heel anders maar er komt licht en warmte bij vrij). Hierdoor straalt een ster dus licht en warmte uit.

Bij het ontstaan van een ster worden er heel veel rotsblokken gevormd. Deze botsen met elkaar en smelten hierdoor samen. De grootste komen in een baan om de ster. Dit zijn de rotsplaneten zoals de aarde. Ook kunnen er planeten ontstaan die uit gas bestaan, dit zijn planeten zoals Jupiter. Planeten draaien altijd om een ster. Dan zijn er nog sommige rotsblokken die dicht in de buurt van de planeten zijn en deze worden door de planeten aangetrokken en komen in een baan om de planeten. Dit zijn manen. Manen zitten dus in een baan om planeten. Onze maan draait om de aarde. Jupiter heeft veel meer manen, er zijn er nu 60 ontdekt maar waarschijnlijk zijn er nog veel meer, men schat dat Jupiter rond de 100 manen heeft! De meeste hiervan zijn wel kleiner dan onze maan.

Kort samengevat:

Een sterrenstelsel heeft een ster in het midden, dit is een bol gas die zelf warmte en licht uitstraalt. Om de ster draaien planeten, deze kunnen uit rots bestaan zoals de aarde of uit gas zoals Jupiter. Om de meeste planeten draaien ook rotsen en dit zijn de manen. Sommige planeten hebben maar 1 maan zoals de aarde, andere hebben er veel meer zoals Jupiter die meer dan 60 manen heeft.

Hoe weten wij dus dat de maan geen planeet is? Dat komt omdat de maan om de aarde heen blijft draaien en niet zelf in een mooie ovaal om de zon draait.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

Kan ehet dat de maan een ster is geweest dan ?

Berichten: 683

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

Nee, daar is zijn massa veel te klein voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

In theorie zou de maan wel een ster kunnen worden. Als we er maar genoeg waterstof gas naar toebrengen. Als de maan dan ongeveer 80x zo zwaar wordt als jupiter (dat is 25440 maal zo zwaar als de aarde en ruim 2 miljoen maal zo zwaar als de maan), dan zal de druk in de kern hoog genoeg worden om kernfusie te starten.

Kernfusie is het principe van de brandstof van een ster.

Als de maan dan zo zwaar wordt, en hij ontsteekt, dan wordt het een hele zwakke ster. Zo'n zwakke ster noemen we ook wel een bruine dwerg, omdat hij een heel zwak roodachtig licht uitstraalt.

Het is echter zeeeer onwaarschijnlijk dat dit ooit met de maan gebeurt. Wie brengt er nu zo veel waterstof naar de maan?

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

misschien als de zon het opgeeft dan kunne we van de maan een ster maken

of staat ze daar te dichtbij voor ?

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

Is het niet beter om de aarde en de maan te definieren als een dubbelplaneet, omdat beide om een gemeenschappelijk zwaartepunt draaien.

Maan is ook relatief groot t.o.v. de aarde vergeleken met andere planeten en hun manen.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

Dit is een hele simpele vraag

De definietie van een ster is dat hij een bepaalde massan moet hebben.(Jupiter is ook bijna een ster, net niet groot genoeg)

Een planeet draait om een ster en is ook kleiner.

En een maan draait om een planeet. Er zijn wel manen die groter zijn dan planeten, maar ze draaien al om een planeet, dus kunnen ze niet ook een planeet zijn.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

En een maan draait om een planeet. Er zijn wel manen die groter zijn dan planeten, maar ze draaien al om een planeet, dus kunnen ze niet ook een planeet zijn.


Hmm, is het dan niet hoe men het bekijkt? Dat de maan zelf een planeet is, en de zgn planeet een maan is, ik heb hier trouwens nog niet van gehoord.

Kun je voorbeelden noemen?
Geen touw of kabel kan zo stevig samensnoeren, zo vast binden, als liefde met één enkele draad doet - Robert Burton

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

Als reaktie op het bericht van 6jan van gemertp even dit. De baan van een maan om een planeet of van een planeet om een ster is een ellips en niet een ovaal. In het dagelijkse taalgebruik worden die termen bijna als synoniemen door elkaar gebruikt, maar de wiskundige definitie is toch verschillend

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

Dat weet ik, maar ik probeerde mijn antwoord zo begrijpelijk mogelijk uit te leggen aan iemand die niet weet waarom een maan geen ster en een maan geen planeet is, dus waarschijnlijk iemand uit het basisonderwijs of de onderbouw van de middelbare school. Die weten niet wat een ellips is, dus heb ik het woord ovaal gebruikt.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 17

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

bean schreef:Dit is een hele simpele vraag

De definietie van een ster is dat hij een bepaalde massan moet hebben.(Jupiter is ook bijna een ster, net niet groot genoeg)

Een planeet draait om een ster en is ook kleiner.

En een maan draait om een planeet. Er zijn wel manen die groter zijn dan planeten, maar ze draaien al om een planeet, dus kunnen ze niet ook een planeet zijn.

Bean   :shock:
1. Jupiter is nog lang niet groot genoeg om een ster te worden.

2. Welke manen zijn er groter dan de planeet?

3. Het meest voor de hand liggende is om de grootste massa als planeet te nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Waarom is de maan geen planeet of ster?

De maan is groter dan Pluto, en Ganymedes is dus ook groter dan Pluto. Callisto, Europa, Io en Titan ook.

En Jupiter scheelde inderdaad niet veel hoor of het was een ster geweest.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Reageer