[geschiedenis] Wiskunde? Piramide van Cheops

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

[geschiedenis] Wiskunde? Piramide van Cheops

Archeologen hebben na jarenlange studies en opmetingen geconcludeerd ,dat de pyramide van Cheops een vierkant grondplan had van ca.230 m als zijden en een hoogte van ca. 140 tot ruim 150 meter.

Ik neem echter aan de wetenschappelijke kennis van de Egyptenaren op oa.gebied van wiskunde dermate was,dat men eenvoudige maten nam (voor de uitvoering van het bouwwerk)en wel een diagonale doorsnede met standhoeken van 45 graden,een tophoek van 90 graden en daarbij dus zijvlakken in de vorm van gelijkzijdige driehoeken.

De oorspronkelijke hoogte had dan m.i.162 meter moeten bedragen en de standhoek van de zijvlakken met het grondvlak 54,73 graden en de inwendige hoeken van de ribben het dubbele ofwel 109,47 graden!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [geschiedenis] Wiskunde? Piramide van Cheops

Waarom denk je dat? En wat zou het voor betekenis moeten hebben?

Trouwens even verplaatst naar wiskunde, het is weliswaar aan geschiedenis gerelateerd, maar het gaat om een wiskundig probleem, nietwaar?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.502

Re: [geschiedenis] Wiskunde? Piramide van Cheops

Mijn gedachte omtrent die bouw is gebaseerd op het feit,dat er gewerkt moest worden met eenvoudige werklui met eenvoudige werkwijzen en maten en de ontwerpers waren kien genoeg om daar aandacht aan te schenken.

Maar wiskundig is dit ook intrigerend om zoiets dergelijks te ontwerpen,ik probeerde ooit eens woningen in dat model op de markt te brengen,kreeg wel liefhebbers,maar geen grond en de welstand met planologen zagen het niet zitten.Vandaar mijn interesse in pyramides!

Maar vele archeologen braken al hun nek over de theorien,hoe ze ontstonden en werden gebouwd en zullen ze er wel nooit achter komen,vandaar dat het een wetenschappelijk onderwerp blijft.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [geschiedenis] Wiskunde? Piramide van Cheops

je moet al die cijfers met een korreltje zout nemen. Je zegt "het is een perfect vierkant grondvlak" terwijl ik dacht dat de de buitenkanten lichtjes naar binnen geknikt waren.

MEer wiskunde: http://www.seriewoordenaar.nl/seriewoorden...InleidingKey=56
???

Berichten: 4.502

Re: [geschiedenis] Wiskunde? Piramide van Cheops

Die aangegeven site zit knap in elkaar,is heel veel snuffelwerk voor verricht;ook hiervoor mijn bewondering,net als voor Schiller met zijn natuurkundige site van 1300 blz.Alleen ik downloadde die, maar blijf steken bij Adobe!

Overigens vind ik het wonderlijk dat zg.Pythagorasformules (getallen) zijn terug te vinden in de pyramide,die -naar mij bekend- een hele tijd voor de geboorte van Piet werd gebouwd.

Heeft hij zijn wetenschap van de Egyptenaren geimporteerd?

Reageer