orbitalen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

orbitalen

Wat is het verband tss orbitalen en het waarschijnlijkheidsproncipe van Born?

Berichten: 108

Re: orbitalen

je bedoelt waarschijnlijk: waarom liggen de elektronen in die bepaalde banen? hoe kan je dat afleiden uit het waarschijnlijkheidsprincipe van Schreudinger is het niet?

Re: orbitalen

Nee, ik kwam de waarschijnlikheidsinterpretatie tegen en volgens mij zijn de orbitalen hierop gebaseerd, maar ben het niet zeker....

Berichten: 22

Re: orbitalen

Wat is het verband tss orbitalen en het waarschijnlijkheidsproncipe van Born?
Born zegt, dat de golffunctie absoluut gekwadrateerd jou de waarschijnlijkheid geeft waar het deeltje zich bevind, in de ruimte dus. De orbitalen worden gegeven door het feit, dat een orbital altijd een geheel aantal malen de golflengte van het deeltje moet zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: orbitalen

Volgens mij zijn de orbitalen en de golffunctie twee verschillende modellen om de positie van een elektron in een atoom te beschrijven.

Deze zijn niet verenigbaar, aangezien de golffunctie enkel waarschijnlijkheden geeft (qunatummechanica) en orbitalen de positie van een elektron, koppelt aan de golflengte volgens een (werkend) "semi-klassiek" model.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Re: orbitalen

We steunen toch op de golffunctie som de orbitalen te berekenen...

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: orbitalen

Volgens mij zijn de orbitalen en de golffunctie twee verschillende modellen om de positie van een elektron in een atoom te beschrijven.

Deze zijn niet verenigbaar, aangezien de golffunctie enkel waarschijnlijkheden geeft (qunatummechanica) en orbitalen de positie van een elektron, koppelt aan de golflengte volgens een (werkend) "semi-klassiek" model.
nee, dat klopt niet...

een orbitaal geeft het gebied in de ruimte weer, waar de kans het grootst is dat je het elektron daar gaat vinden, dus orbitalen geven niet de positie van een elektron, maar enkel de waarschijnlijkheid om het elektron daar te vinden. Deze orbitalen zijn wel degelijk afgeleid uit het kwadraat van de golffunctie (=born interpretatie idd)

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: orbitalen

Ok,

Met die interpretatie zeg je dat orbitalen de meest waarschijnlijke positie van een elektron aangeven. De waarschijnlijkheid is dan de uitkomst van het kwadraat van de golffunctie.

Ik dacht bij orbitalen meer aan vast gedefinieerde banen. Maar in de zin van waarschijnlijkheid om een elektron daar aan te treffen, houdt het idd. wel verband met de golffunctie. Mijn fout.
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Reageer