[Wiskunde] Welke eigenschap is dit?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

[Wiskunde] Welke eigenschap is dit?

Afbeelding

Op bovenstaande figuur ziet u twee driehoeken. Het punt A is vast en het punt C beweegt over de rechte naar rechts. De zijde AB en BC moet u voorstellen als een kabel. Wanneer C naar rechts beweegt met een afstand y wordt het voormalig punt B x naar boven getrokken.

Nu heb ik een vraagstuk kunnen oplossen door gebruik te maken van het volgende. Als de oorspronkelijke zijde BC 4 lang is dan kan men die lengte 4 terug vinden op de tweede figuur wanneer men evenwijdig met de zijde BC een rechte naar rechts trekt uit het voormalig punt B.

Nu vraag ik me af op welke eigenschap dit berust dat deze zijde terug vier lang is?

Of hoe ik dit kort kan bewijzen. Ik moet gebruik maken van deze eigenschap in een meetkundige oefening het is dus de bedoeling dat ik die min of meer kan verklaren.

De schets is wel niet echt goed gelukt. Op de schets blijkt de tweede zijde namelijk iets korter dan vier te zijn.

Alvast dank,

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Wiskunde] Welke eigenschap is dit?

Ik snap je hele constructie niet, x op je tekening komt niet overeen met wat je x noemt in je post.

Geef de gehele opgave eens.

Berichten: 45

Re: [Wiskunde] Welke eigenschap is dit?

Rov schreef:Ik snap je hele constructie niet, x op je tekening komt niet overeen met wat je x noemt in je post.

Geef de gehele opgave eens.
Ik dacht van wel.

Het punt B op de linkse figuur is over een afstand x naar boven verschoven. Op de tweede figuur heb ik echter de naam B niet mee naar boven bewogen maar op de zelfde plaats laten staan.

Originele opgave: Een kist van 1 m hoog staat op de vloer en wordt opgetild via een kabel die over een katrol loopt. De katrol bevindt zich boven de kist op een hoogte van 6m boven de vloer. De kabel is bevestigd aan een auto die 4m van de kist verwijdert is op het ogenblik dat deze nog op de grond rust. Stel een verband op tussen de verplaatsing van de auto en de verplaatsing van de kist.

Berichten: 40

Re: [Wiskunde] Welke eigenschap is dit?

Homer schreef:
Rov schreef:Ik snap je hele constructie niet, x op je tekening komt niet overeen met wat je x noemt in je post.

Geef de gehele opgave eens.
Ik dacht van wel.

Het punt B op de linkse figuur is over een afstand x naar boven verschoven. Op de tweede figuur heb ik echter de naam B niet mee naar boven bewogen maar op de zelfde plaats laten staan.
Deze wiskunde gaat mij als derdeklasser nog iets tever. Maar, mss kun je dan even boven de X zetten dat B daar staat en hoe de kabel dan loopt, ik denk dat die nieuwe driehoek alweer wat meer duidelijkheid geeft :wink:

Berichten: 45

Re: [Wiskunde] Welke eigenschap is dit?

Ik heb ondertussen min of meer zelf al een oplossing gevonden voor mijn probleem.

Sorry voor de moeite!

Berichten: 40

Re: [Wiskunde] Welke eigenschap is dit?

moeite was 't niet :) .. Ik zou het wel leuk vinden die oplossing te horen, als het niet te lang en te ingewikkeld is, zou je hem dan mss willen posten?

Reageer