Hoogte stand van de Maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 2

Hoogte stand van de Maan

Weet iemand hoe ik de hoogte (in graden) van de maan kan uitrekenen?

Ik heb wat gehoord over meten met een zelfgemaakte sextant.

Een geodriehoek met een touwtje op de nul met een gewichtje er aan, die dan de graden aanwijst op je geo.

Nou heb ik dat geprobeerd en er kwam uit: 74 of 104 graden.

Ten eerste dacht ik dat de maan iets in de 30 graden hoog zat?

Ten tweede zou ik niet weten welke het nu is, 74 of 104.

Als iemand hier antwoord op heeft, zou ik dat graag willen horen!

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Hoogte stand van de Maan

Bij het meten heb je vast en zeker over de lange zijden van de geodriehoek naar de maan gekeken. In dat geval doe je 90 - 74 = 16°.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hoogte stand van de Maan

Of nog beter: niet kijken naar de getallen, maar domweg streepjes (graden) tellen tussen de horizon (haaks op je loodlijn) en de richting van de maan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Hoogte stand van de Maan

Melisa schreef:Ten eerste dacht ik dat de maan iets in de 30 graden hoog zat?

Ten tweede zou ik niet weten welke het nu is, 74 of 104.
Als je op de noordpool (90°NB) zou staan, staat de poolster recht boven je hoofd en de hemelequator is gelijk aan de horizon: op 0° hoogte. Als je vervolgens naar het zuiden loopt tot in Nederland (52°NB), ben je 38° naar het zuiden gelopen. De hemelequator is dan dus in het zuiden 38° 'omhooggekomen'. De Zon staat maximaal 23,4° boven of onder de equator (door de schuine stand van de aardas), dus tussen 14,6° en 61,4° (op het hoogste punt in het zuiden). De maanbaan maakt nog eens een hoek van 5,1° t.o.v. de ecliptica en staat dus (in Nederland) tussen 9,5° en 66,5° (weer in het zuiden, dus de maximale hoogte).

Of het 74° of 104° (ik denk dat je 74&106 of 76&104 bedoelt, die twee hoeken zijn namelijk samen 180° en staan dus bij hetzelfde streepje op je geo) is gemakkelijk te bepalen. Een object in het zenit (punt recht boven je hoofd) staat op 90° en hoger kan niet. Maar zoals gezegd kan de Maan (in Nederland) nooit hoger komen dan circa 66° en dus is je meetinstrument misschien onnauwkeurig...

Je kunt je meting altijd controleren op mijn website (kolom 11).
De sterrenhemel voor Nederland en Belgie: http://hemel.waarnemen.com

Berichten: 2

Re: Hoogte stand van de Maan

Bedankt voor jullie antwoorden. Inmiddels heb ik ook al van leraar ANW uitleg gekregen, dus ik kan weer aan de slag.

Met mijn zelfgemaakte sextant is het inderdaad een onnauwkeurig instrument.

Maar de zelfgemaakte sextant had ik niet helemaal goed gedaan, vandaar i guess.

Maar thanks anyway!

Reageer