Batterijoplader van laptop

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Batterijoplader van laptop

Door de examens ben ik al weken niet meer thuis geweest en staat mijn pc (laptop) hier vaak aan, ik gebruik echter nooit de interne batterij van de laptop maar gebruik hem altijd door hem constant in te steken. Ik vroeg me af of dit eigenlijk schadelijk is voor de batterij? Ik laat de batterij dus nooit leeglopen maar computer altijd op netstroom.

Ook nog een vraagje, als mijn pc uitstaat laat ik die natuurlijk niet insteken, maar ik trek alleen het contact aan de laptop zelf uit, en laat de lader (dat zwarte blokje, heb er geen naam voor [rr] ) gewoon in het stopconctact steken aan de muur, kan dit eigenlijk kwaad voor de lader?

Berichten: 41

Re: Batterijoplader van laptop

Ik denk niet dat het schadelijk is om met de laptop te werken op netstroom. De batterij zal gewoon continu opgeladen blijven.

Moest de batterij er wel van stuk gaan lijkt me dit nog geen probleem. Dan kan je gewoon altijd op netstroom verder blijven doen.

Dat zwarte blokje is een transfo. Deze zet de netspanning (220 V) om naar de benodigde spanning voor je laptop. Mij werd altijd verteld dat het niet goed is voor het electriciteitsverbruik dat je deze laat insteken. Verder kan het geen kwaad.

Berichten: 12.262

Re: Batterijoplader van laptop

Het kan geen kwaad, laptops hebben meestal lithiumbatterijen en die bewaar je tussen incidenteel gebruik in het beste vol (in de kast of in de laptop maakt elkaar weinig tenzij die laptop erg heet wordt). Alleen bij langdurige opslag is halfvol en koel bewaren beter.

Adapter kun je gerust in het stopcontact laten zitten, daar gaan ze niet stuk van, maar ze verbruiken wel een beetje stroom.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Batterijoplader van laptop

Nu ik er zo over nadenk: ik heb een tijdje geleden mijn oude torentje een schop de deur uitgegeven en ik gebruik nu mijn laptop als vaste computer. Slechts heel zelden haal ik hem van de lading af en gebruik ik het mobiel. Ik heb de accu er gewoon inzitten en altijd aan de lading, ook als hij uitstaat.

Ik heb er nog nooit over nagedacht dat dit misschien kwaad kan. Kan het kwaad?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Batterijoplader van laptop

Ja, er zijn twee gevaren voor batterijen: het leeglopen en niet meteen opladen, en hitte. Je laptop is heet, en dat vermindert de leefduur van je batterij.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Batterijoplader van laptop

OK. De beste aanpak (als ik het zo lees) is dus de accu half leeg laten lopen en dan eruit halen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Batterijoplader van laptop

Een vriend van mij (die overigens informatica heeft gestudeerd) zei dat diens batterij was stuk gegaan omdat hij die nooit liet aflopen. Hij computerde dus ook gewoon constant op netstroom. Toen hij na heel lang toch nog eens op de batterij zijn werk deed was die véél sneller (na een half uur ofzo) leeg dan dat zou mogen voor een nauwelijks gebruikte batterij. Vanaf nu doet hij dit dus niet meer, hij laat zijn batterij helemaal leeglopen tijdens het computeren, laat hem opladen, en laat hem weer leeglopen, ...

Heeft hij gelijk of gewoon pech met zijn batterij?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Batterijoplader van laptop

Ik heb m'n laptop ook continue op netstroom aangesloten. Ik heb hier nog geen problemen van ondervonden en hopelijk blijft dat ook zo.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Batterijoplader van laptop

Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 12.262

Re: Batterijoplader van laptop

Rov schreef:Vanaf nu doet hij dit dus niet meer, hij laat zijn batterij helemaal leeglopen tijdens het computeren, laat hem opladen, en laat hem weer leeglopen, ...

Heeft hij gelijk of gewoon pech met zijn batterij?
Continu op- en ontladen is de slechtste optie voor lithiumaccu's, dan kun je ze er beter gewoon in laten zitten en altijd vol houden.

Wat niet iedereen weet is dat lithiumaccus altijd capaciteit verliezen, ook als ze helemaal niet gebruikt worden. De beste manier om dit te beperken is met ongeveer halve lading tamelijk koel bewaren.

Als je een accu erin laat zitten en altijd op netstroom werkt versnelt de slijtage doordat de temperatuur hoger is (laptops worden altijd wel een beetje warm). Maar op- en ontladen verslijt de cellen nog veel sneller.

Reageer