[Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 536

[Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

Stel ik heb hier op aarde een kilo lood en een kilo veren, wat weegt meer?

Antwoord: een kilo lood zie wikipedia wet v archimedes

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

Ik wist het :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 536

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

Mijn neefje van 5 jaar had het ook goed. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

ik heb die bewuste passage daar geplaatst :) , dus: shoot
???

Berichten: 536

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

Haha tof, maar niet helemaal netjes toch? Als je een kilo lood en een kilo veren op de weegschaal legt, zullen ze toch evenveel wegen. Het geldt toch alleen als beide soort van in de 'lucht zweven'.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

Het is een beetje contradictorisch, want een kilo weegt altijd evenveel, maar niet als je de kilogram als een eenheid van massa beschouwt.

De materialen hoeven niet te zweven, want er is altijd opwaartse luchtdruk
???

Berichten: 536

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

Als je blok lood op de weegschaal ligt, die op de grond staat, ondervindt je lood dan nog opwaarste druk van de lucht?

Berichten: 249

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

Die kleine witte lettertjes mogen wel wat groter, 10cm van het monitor af kon ik het nog niet lezen :)

Nb, tekst was geselecteerd

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

Ik snap geen barst van de wet van Archimedes, maar als beide stoffen zich op de aarde bevinden lijkt het mij dat je gewoon mag zeggen dat ze even zwaar zijn. Immers, een kilo is een kilo. Een kilo wat maakt niet uit.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

Het zegt gewoon dat er een grotere opwaartse druk naar gelang van verplaatste hoeveelheid water/lucht/whatever.

Zo zal bv een plank van 100kg met een immens groot volume niet zinken, en een plank van 100kg met afmetingen 1x1x0,5 wel zinken.

Die planken wegen uiteindelijk ook evenveel maar er is een grotere opwaartse druk van het water in het eerste geval.

(kijk maar naar het feit dat een tanker van enkele ton niet zinkt op zee)

Maar de opwaarste druk van lucht is zo verwaarloosbaar klein...

Alleszins, de massa is gelijk, het gewicht is anders.

Berichten: 4.546

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

Haha, ja makkelijke strikvraag :?: Beetje lezen is meer dan genoeg :) Een kilo is een kilo, het pak veren kan alleen veel groter zijn, maar niet als je het samenperst. Deze vraag gaat verder helemaal niet over dichtheid en dergelijke, dat uiteraard wel verschilt.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 536

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

De crux is dat je Kg als eenheid van massa en niet van gewicht definieert, dan is de kilo lood zwaarder dan de kilo veren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

Je hoeft de kilogram niet als eenheid van massa te definiëren, want dat is al voor ons gedaan. De eenheid van gewicht is de newton.

De zwaartekracht op het lood is even groot als de zwaartekracht op de veren.

Het gewicht is dus ook even groot.

Gemeten niet in een vacuüm maar in lucht ga je meetfouten maken. Door een meetfout veroorzaakt door de wet van Archimedes lijkt het gewicht van de veren kleiner dan het gewicht van het lood. Dit lijkt triviaal, maar in de farmacochemie is het dat allesbehalve. Daar wordt dat Archimedeseffect wel degelijk in de metingen meegenomen middels speciale balansen.

Het gewicht van de veren en van het lood zijn dus even groot. Door je systematische meetfout LIJKT dat alleen niet zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

hangt ervanaf hoe je het bekijkt, is het een blok lood of stukjes lood bij elkaar?

Is het een zak veren of 1 gigantische veer(die ik nooit van mijn leven wil tegenkomen)
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Wat weegt meer een kilo lood of een kilo veren?

Evil Lathander schreef:hangt ervanaf hoe je het bekijkt, is het een blok lood of stukjes lood bij elkaar?

Is het een zak veren of 1 gigantische veer(die ik nooit van mijn leven wil tegenkomen)
Dat maakt helemaal niets uit. Niet voor de correcte meting in vacuum of op een farmacologische balans, niet voor meting in lucht. Je ene blok lood zal net zoveel massa hebben en net zoveel lucht verplaatsen als al die loodkorreltjes bij elkaar. De lucht die tussen de loodkorreltjes zit weeg je mogelijk mee, maar die verplaatst andere lucht en is dus hoe dan ook neutraal. Voor de veer geldt dat evenzo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer