Stress/ Psychische problemen en migraine

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 10

Stress/ Psychische problemen en migraine

Ik zat me af te vragen, na een tijd op enkele hoofdpijnfora rondgeneusd te hebben, of er ooit wel eens onderzocht is wat de invloed van stress en/ of andere psychische problemen is op migraine.

Op de betreffende fora schreeuwt men om het hardste dat het komt door verkeerde voeding en blablabla, in elk geval allemaal niet psychische factoren. Men lijkt te weigeren te accepteren dat het niet iets puur fysieks is. Dat stress er mischien wel eens mee te maken zou kunnen hebben wordt angstvallig hardhandig ontkend, laat staan andere psychische problematiek. Toch krijg ik sterk de indruk dat stress er wel degelijk mee te maken heeft in mijn omgeving, waar nogal wat migraine"klanten" zitten. Evenals dat ik de verhalen lees op die fora, zie ik vaak toch wel een verband tussen iets dat ondernomen is/ gebeurd is en een migraineaanval, buiten de bij vrouwen veel voorkomende hormonale migraine dan.

Zou dan ook graag willen weten hoe jullie hier tegenover staan en of er iets over bekend is, kon op internet niet echt iets vinden.

Bedankt en groeten,

Berichten: 64

Re: Stress/ Psychische problemen en migraine

of stress/psychische klachen een oorzaak kunnen zijn kan ik niet zeggen , ben geen dokter en heb het ook niet bestudeerd, ik weet wel wat dat je gevoel je zegt dat vaak wel de waarheid is,iedere mens denkt anders ,dus veralgemening is niet goed, dat wordt deze tijden naar mijn mening teveel gedaan, als men de dingen langs de verschillende kanten leert bekijken kan men er dikwijls komen,het belangrijkste is dat je open staat voor iemand anders zijn mening,die van jou er naast legt enzo probeert achter de waarheid te komen,de waarheid direct vinden lukt nooit, altijd in verschillende stappen ookal ben je het er niet mee eens er voor openstaan is al een eerste stap,

zo,dat is mijn gedacht ervan.
Als dit een illusie is en niets is alles en alles is niets,dan is het vanzelfsprekend dat er met de tijd kan worden gespeeld.

Berichten: 10

Re: Stress/ Psychische problemen en migraine

Wat bedoel je met " je gevoel vaak wel de waarheid is?" Dat vind ik een nogal makkelijke uitspraak eigenlijk. Iemand die naar een paranormaal "genezer" is geweest voelt zich vaak ook beter. Placebo-effect. Maar voor diegene een waarheid.

In mijn beleving is er een sterk verband tussen stress en migraine en hormoontjes en migraine. Heb mijn voeding van de afgelopen periode geanaliseerd en daar zat niets vreemds bij aangezien ik graag verse dingen eet. Amper kunstmatige stoffen zogezegd, veel genoemd als boosdoeners. Heb tevens aan andere, gezond etende mensen gevraagd, en die konden ook geen verband vinden tussen voeding en migraine. Ik bedoel, zij hadden niet vaker of minder vaak last dan mensen die het aan kunstmatige toevoegingen van voedsel wijten.

En dat achter de waarheid komen is precies wat ik probeer. Mischien zijn er mensen die slecht op bepaalde voedingsmiddelen of toegevoegde stoffen reageren en daardoor migraine krijgen. Mischien, waarschijnlijker nog in mijn ogen, is het een combinatie van dingen. En als iemand mij overtuigend, door onderzoek kan aantonen dat voedingsstoffen een grote boosdoener zijn zal ik dat best accepteren.http://www.eetstoornis.net/yabbse/index.php

Maar migraine komt redelijk veel voor, en schijnt de maatschappij ook nogal wat te kosten, dus lijkt het mij logisch dat de oorzaak van migraine (ik bedoel dus de onderliggende oorzaken, want dat het veroorzaakt wordt door het plotseling verwijden van de bloedvaten in de hersenen is mij bekend) eens bekeken worden. En in mijn beleving heeft stress daar nogal wat mee van doen.

En, vaak wordt het alleen aan de vrouwelijke hormoontjes geweten. Maar waarom leiden mannen dan ook aan migraine?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Stress/ Psychische problemen en migraine

Ik had zelf vroeger regelmatig migraine-aanvallen... Ik ben onderzocht door een neuroloog, en ook bij de oogarts zijn mij een aantal tests afgenomen. Over verkeerde voeding heeft geen enkele dokter me ooit gesproken. Daar zouden ze overigens weinig aan gehad hebben, daar ik voldoende gevarieerd eet.

Het is nu een hele tijd geleden dat ik nog een aanval gekregen heb, en het is me vrij duidelijk dat het feit dat ik veel minder met stress te kampen heb (en er beter mee heb leren omgaan) daar voor iets tussen zit.

Als ik een aanval voel opkomen ("vliegjes" zien dansen voor m'n ogen, beginnen duizelen, etc.) heb ik medicatie, die er meestal voor zorgt dat de werkelijke, zware aanval uitblijft.

Voor de rest: voldoende rust (ik heb gelukkig niet zo veel slaap nodig) en lichaamsbeweging. Ik weet niet of dat een rechtstreeks effect heeft, maar als je daarvoor zorgt bouw je automatisch ook een sterkere weerstand op en voel je je beter in je vel.

Berichten: 64

Re: Stress/ Psychische problemen en migraine

de waarheid is hetgene je erzelf van wilt maken

ok ,het is simpel gezegd maar ik ben ook nie slim

en ik zeg ook niet da het altijd de waarheid is, maar hetgene wat je gevoel je zegt kan dikwijls wel kloppen hoe dat iets is of komt,het kan een steun of hulpmiddel zijn om de waarheid ,van hoe het werkelijk ineen zit te verkrijgen.

Dat bedoel ik er eigenlijk mee, misschien wat slecht uitgedrukt, sorry
Als dit een illusie is en niets is alles en alles is niets,dan is het vanzelfsprekend dat er met de tijd kan worden gespeeld.

Reageer