[Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

Moderator: physicalattraction

Berichten: 10

[Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

Hoe komt het eigenlijk dat, eens dat je de lichtschakelaar aanzet, de lamp bijna onmiddellijk oplicht?

Berichten: 91

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

Omdat electronen heel snel bewegen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

Neem een waterslang van 50 m lengte en vul die met water.

neem een koperkabel van 50 m lengte (die is al van nature gevuld met elektronen)

Sluit hem nou aan op de kraan.

Steek hem nou in het stopcontact.

Draai dan de kraan open

Knip dan de schakelaar om

De eerste druppel die uit de kraan in de slang loopt duwt er aan het andere eind gelijk een andere druppel uit.

Het eerste elektron dat uit het stopcontact in de kabel geduwd wordt duwt er aan de andere kant gelijk een ander elektron uit.**

Kortom, het water loopt gelijk net zo hard aan de andere kant uit de slang als het er aan de ene kant ingeduwd wordt. De druppel die je er als eerste induwt is wel even onderweg voordat die er zelf uitstroomt, maar dat doet er niet toe. Het gaat dat plantje niet om die éne druppel, want die lijken toch als twee druppels water op elkaar.

**(let op, :) elektronen worden er normaal niet uitgeduwd, maar die worden via een andere kabel weer verdergeduwd terug naar de "elektronenpomp").
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

Super!

Dank je wel :)

en Pong Ping (of Ping Pong) :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

Kortom, het water loopt gelijk net zo hard aan de andere kant uit de slang als het er aan de ene kant ingeduwd wordt. De druppel die je er als eerste induwt is wel even onderweg voordat die er zelf uitstroomt, maar dat doet er niet toe.
De analogie gaat niet echt op toch, omdat het essentiele verschil is dat, zoals je zelf zegt, de koperdraad van nature is gevuld met elektronen, amar de slang nog niet met water?
Het gaat dat plantje niet om die éne druppel, want die lijken toch als twee druppels water op elkaar.
Plant?

PS: het lijkt alsof ik je ineens overal wil corrigeren o.i.d.--> ik vraag me dit allemaal oprecht af (gewicht, decibels, dit) :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

Jan van de Velde schreef:Kortom, het water loopt gelijk net zo hard aan de andere kant uit de slang als het er aan de ene kant ingeduwd wordt. De druppel die je er als eerste induwt is wel even onderweg voordat die er zelf uitstroomt, maar dat doet er niet toe.
De analogie gaat niet echt op toch, omdat het essentiele verschil is dat, zoals je zelf zegt, de koperdraad van nature is gevuld met elektronen, amar de slang nog niet met water?
Het is altijd de makke met analogiën dat je ze niet 100 % goed krijgt. Wil ik in een experiment twee systemen vergelijken dan zal ik wel moeten zorgen dat de begincondities gelijk zijn. Een koperdraad zit van nature vol met vrije elektronen, een waterslang is leeg, en die zal ik dus eerst moeten vullen voordat ik kan gaan testen of ze aan dezelfde principes voldoen.
Het gaat dat plantje niet om die éne druppel, want die lijken toch als twee druppels water op elkaar
Plant?
Helaas gebruiken lampen geen water.

Correcties stel ik op prijs.

1) ik heb ook de wijsheid niet in pacht (verre van, ben maar een eenvoudig aankomend vmbo-natuurkundedocent) phi.gif

2) ik ben hier (o.a.) om natuurkunde beter te leren :)

3) ik ben hier o.a. ook om te oefenen in uitleggen. Als iemand iets wat ik schrijf niet snapt zou het wel eens kunnen dat ik het niet goed heb uitgelegd. Leer ik veel van. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

Jan van de Velde schreef:1) ik heb ook de wijsheid niet in pacht (verre van, ben maar een eenvoudig aankomend vmbo-natuurkundedocent) phi.gif  

2) ik ben hier (o.a.) om natuurkunde beter te leren :)  

3) ik ben hier o.a. ook om te oefenen in uitleggen. Als iemand iets wat ik schrijf niet snapt zou het wel eens kunnen dat ik het niet goed heb uitgelegd. Leer ik veel van.   :)
Hoezo aankomend?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

(nog) niet bevoegd
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

Een kleine toevoeging: electronen bewegen door een kabel waar spanning op staat met enkele millimeters per seconde. Niet echt snel dus
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

Maar omdat de elektronen mekaar moeten 'voortduwen' om zo de spanning bij de lamp te krijgen, is de maximale snelheid de lichtsnelheid, want de EM-kracht wordt overgebracht door fotonen (lichtdeeltjes). Maar over het algemeen is dat toch iets te snel voor ons en wordt er gezegd dat dit automatisch gaat. Maar die eindige snelheid maakt toch een groot deel van de 'lag' uit van gameservers en alles wat met internet of zo te maken heeft moet hiermee rekening houden.

Berichten: 12.262

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

Een kleine toevoeging: electronen bewegen door een kabel waar spanning op staat met enkele millimeters per seconde. Niet echt snel dus
Ik neem aan dat ze slechts bewegen als er stroom door de kabel loopt... en hoe snel dat precies gaat hangt natuurlijk ook af van de diameter en de stroom (als je de waterslang-analogie vasthoudt in ieder geval).

Overigens moet je wel oppassen met dat soort analogien, electronen zijn niet-onderscheidbaar waar watermoleculen dat wel zijn. Je kan derhalve niet vaststellen -welk- electron er 'uit' de kabel komt, maar logica gebiedt natuurlijk wel het genoemde voortduw-effect.

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

De gloeidraad in de lamp is nog koud bij het inschakelen en heeft nog een kleine weerstand.Het gevolg is ook een grote stroomstoot.Die stroom daalt ogenblikkelijk,daar de weerstand toeneemt met de warmte van de draad.Het vermogen van de lamp is berekend op een warme draad.(in werking)De gloeilamp gaat dan ook meestal stuk bij het inschakelen.De oude verzwakte gloeidraad kan de stroomstoot niet meer aan.In een ruimte die sterk vacuum is gaat heet metaal langzaam verdampen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

In een ruimte die sterk vacuum is gaat heet metaal langzaam verdampen.
Daarom zijn lampen ook niet vacuum, ze zijn gevuld met een edelgas om het verdampen van de gloeidraad tegen te gaan.

Overigens is de vertragende factor bij het inschakelen van een gloeilamp juist het opwarmen van de gloeidraad. Dat duurt vele malen langer dan dat de stroom "onderweg" is van de schakelaar naar de lamp. Maar toch nog zo vlug dat voor je gevoel de lamp direct aan gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

raf schreef:In een ruimte die sterk vacuum is gaat heet metaal langzaam verdampen.
Overigens is de vertragende factor bij het inschakelen van een gloeilamp juist het opwarmen van de gloeidraad. Dat duurt vele malen langer dan dat de stroom "onderweg" is van de schakelaar naar de lamp. Maar toch nog zo vlug dat voor je gevoel de lamp direct aan gaat.
En dat opwarmen van die lamp duurt nog even: daar gaat afhankelijk van de lamp zo'n 15ms overheen. Vroeger werd dat in inpakmachines gebruikt om de papierrem (voor het afmeten van de zakjes) mee aan te sturen: een 90V rem in serie met een 110V lamp. Gedurende die eerst 10 tot 20ms kreeg die rem dan een spanning van 220 tot 150V op zn donder om supersnel in te schakelen. Daarna bleef er een houdspanning van 90V over op de remspoel.

Re: [Elektriciteit| Snelheid van het oplichten van een lamp

Bekijk eens een ietwat oudere lamp,vooral een tl-lamp.Het glas aan de uiteinden is zwart geworden door neerslag van verdampt metaal.De lampen worden niet "gevuld" met edelgas.Een atmosfeer met edelgas is nog altijd beter dan een kleine hoeveelheid zuurstof en stikstof dat met de gloeidraad zou reageren.De druk in de lamp is ten opzichte van onze atmosferische druk nog zéér laag.Zo is een koude kwikdamplamp bijna vacuum.De druk gaat wat omhoog als de lamp ontsteekt en het kwik verdampt.

Volledig vacuum is nergens te vinden,ook in het heelal niet.Er zijn altijd enkele moleculen van iets aanwezig.

Reageer