[Chemie] Golfmechanisch atoommodel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 72

[Chemie] Golfmechanisch atoommodel

In de Schrödingervergelijking wordt er telkens een opsplitsing gemaakt tussen H-atoom ( dat energetisch ontaard is ) en meer-elektronenatomen ( die niet energetisch ontaard zijn). Maar ik snap niet juist wat ze bedoelen met energetisch ontaard, is dit omdat het H-atoom slechts 1 elektron bevat, waardoor wanneer je penetratieeffect hebt, je geen afschermende elektronen hebt en dus alle "schillen" op hetzelfde energieniveau liggen? Of zie ik het compleet verkeerd

Wanneer je een grotgriandiagramma opstelt dan merk je dan tussen O en Ca 4s lager is in energie, dan 3d en vanaf Sc 4s weer hoger is in energie. Iemand een idee waarom dit zo is?

Bedankt alleszinds op voorhand

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [Chemie] Golfmechanisch atoommodel

Bij een ontaarde of degenereerde toestand zijn meerdere golffuncties mogelijk met dezelfde energie.

Bij een 1-elektronsysteem worden de eigenwaarden (de energietoestanden die corresponderen met de eigenfuncties, deze worden afgeleid uit de oplossing van de Schrödingervergelijking) enkel gekenmerkt door het hoofdkwantumgetal n. Bij elke n-waarde horen echter meerdere waarden van l en ml. Je hebt meerdere orbitalen per n-waarde, maar aangezien er maar 1 energiewaarde is per n, zijn er dus verschillende orbitalen met dezelfde energie, dus een ontaarde toestand. Dit is zo voor het H-atoom (1-elektronsysteem).

Bij meer-elektronensystemen wordt de ontaarding geleidelijk aan opgegeven (de energiewaarde is ook afhankelijk van nevenkwantumgetal l) en in een extern magneetveld is de ontaarding volledig opgegeven (energiewaarde is dan ook afhankelijk van magnetisch kwantumgetal ml). De orbitalen met dezelfde n-waarde hebben dan niet meer dezelfde energie.

Ik kan je redenering met die afschermende elektronen en die schillen niet helemaal volgen. Ik vermoed dat ze niet echt klopt. Alle schillen (verschillende n)hebben een verschillend energieniveau (is ook logisch, want: telkens verder van de positief geladen kern), het is binnen eenzelfde schil dat elk orbitaal in een ontaarde toestand dezelfde energie heeft.

Een grotgriandiagramma ken ik niet, misschien kan je eens verduidelijken wat dat is? Het kan zijn dat ik het gewoon niet onder die naam ken :) .

Berichten: 72

Re: [Chemie] Golfmechanisch atoommodel

Ik heb op internet eens zitten zoeken om een grotriandiagramma om te kunnen plaatsen als voorbeeld maar ik heb niet meteen een eenvoudig voorbeeld gevonden. Een grotgriandiagramma is een grafiek die de energieniveaus bij de verschillende elementen weergeeft. Daarop was mij opgevallen dat een 4s schil lager ligt in energie dan een 3d schil, vanaf zuurstof tot calcium, vanaf Scandium is 3d weer lager in energie dan 4s.

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: [Chemie] Golfmechanisch atoommodel

Ik denk dat ik ongeveer weet wat je bedoelt, maar ik heb nog nooit van die term gehoord. :)

De orbitaalenergie stijgt met n en met stijgende n waarde daalt het energieverschil tussen 2 opeenvolgende hoofdniveaus. Bij een meerelektronensysteem is de energie ook afhankelijk van l en binnen elk hoofdniveau n stijgt de energie met het nevenkwantumgetal l. Omdat de energiewaarden van de hoofdniveaus dichter bij elkaar liggen, maar er toch telkens nog opgesplitst moet worden in subniveaus, kan het zijn dat de hoogste subniveau's van hoofdniveau (n-1) doorkruisen met de laagste subniveau's van hoofdniveau n. Daardoor kan de energievolgorde voor sommige elementen 4s < 3d zijn, maar dat is niet zo voor alle elementen.

Ik hoop dat dit een beetje een antwoord is op je vraag?

Berichten: 72

Re: [Chemie] Golfmechanisch atoommodel

Inderdaad dit was het antwoord waar ik zat naar te zoeken maar dus niet kon vinden. Dankje wel alleszinds

Reageer