[scheikunde] profielwerkstuk geur en smaakstoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] profielwerkstuk geur en smaakstoffen

Hallo allemaal,

Ik doe mijn profielwerkstuk over geur- en smaakstoffen. Het was het plan om zelf een geur of smaakstof te synthetiseren, maar helaas zijn er op onze (armoedige) school niet de juiste grondstoffen en voorzieningen aanwezig. Daarom is mijn vraag of er iemand is die connecties heeft met bijvoorbeeld een universiteit en die ons kan helpen met het synthetiseren van bijvoorbeeld esters zoals:

3-methylbutylethanoaat (banaan)

octylethanoaat (sinaasappel)

propylethanoaat (peer)

methylbenzoaat (dennengeur)

Alvast bedankt voor jullie reacties, mijn mail is: [EDIT email adres niet toegestaan] Groetjes Saskia Gerritsen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [scheikunde] profielwerkstuk geur en smaakstoffen

Je zou aan je school kunnen vragen waar hun de chemicaliën vandaan halen en dan met dat bedrijf contact opnemen. Ze hebben daar vast veel meer soorten stoffen :wink:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] profielwerkstuk geur en smaakstoffen

Neem contact op met een HLO, je zal daar vast wel even terecht kunnen. Er zijn een aantal HLO's in Nederland. Afhankelijk van je woonplaats moet je kijken met welke je contact opneemt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [scheikunde] profielwerkstuk geur en smaakstoffen

Jullie hebben echt geen ethaanzuur en propanol op school en een beetje glaswerk? Wij hadden een tijd terug die bananengeur gemaakt, maar ik vond er niks aan. Meer een zware dieselachtige geur die vaag naar banaantjes ruikt, haha.

Misschien kun je het eens op de profielwerkstukwinkel van een TU proberen, maar ik denk dat ze zeggen dat dit vrij eenvoudig op school uit te voeren is.
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [scheikunde] profielwerkstuk geur en smaakstoffen

Het lijkt mij inderdaad sterk dat ze geen ethaanzuur en propanol hebben. Wij hebben die namelijk wel gewoon op school.
Wij hadden een tijd terug die bananengeur gemaakt, maar ik vond er niks aan. Meer een zware dieselachtige geur die vaag naar banaantjes ruikt, haha.
:)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 4

Re: [scheikunde] profielwerkstuk geur en smaakstoffen

We hadden dus via het exo-steunpunt recepten gekregen voor onder andere de 'bananengeur' en deze allemaal aan onze scheikunde leraar laten zien. Hij wist ons te vertellen dat we die niet op onze school konden maken.. Maar wat er precies niet in huis was vertelde hij er niet bij. Het is misschien een stomme vraag, maar wat is een HLO? (hogere... )

Oh, en Wouter Masselink, heb jij onze ontbrekende stoffen niet in het bezit, ik zie dat je vlakbij woont :') (Afferden, ik woon in Ottersum)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] profielwerkstuk geur en smaakstoffen

En mijn oprechte excuses voor het dubbele topic.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [scheikunde] profielwerkstuk geur en smaakstoffen

HLO is Hoger Laboratorium Onderwijs :wink:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: [scheikunde] profielwerkstuk geur en smaakstoffen

Sazkia schreef:Hallo allemaal,

Ik doe mijn profielwerkstuk over geur- en smaakstoffen. Het was het plan om zelf een geur of smaakstof te synthetiseren, maar helaas zijn er op onze (armoedige) school niet de juiste grondstoffen en voorzieningen aanwezig. Daarom is mijn vraag of er iemand is die connecties heeft met bijvoorbeeld een universiteit en die ons kan helpen met het synthetiseren van bijvoorbeeld esters zoals:

3-methylbutylethanoaat (banaan)  

octylethanoaat (sinaasappel)  

propylethanoaat (peer)  

methylbenzoaat (dennengeur)  

Alvast bedankt voor jullie reacties, mijn mail is: [EDIT email adres niet  toegestaan] Groetjes Saskia Gerritsen
Het hoeven toch niet persé deze geur- of smaakstoffen te worden of wel soms?

Waarom geen verestering met azijnzuur en ethanol of methanol? Of een ander organisch zuur? Die waarschijnlijk wel op school aanwezig zullen zijn?

En over welke voorzieningen heb je het?
Fact & Fiction. Illusion & Reality

Iedere speurtocht werpt nieuwe vragen op.

Hou Internet Veilig (HIV)

Reageer